Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Snart bompengar också för elbilar, vad tycker Du om det?

Startet av engolf, søndag 02. september 2018, klokken 20:23

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: engolf på tirsdag 04. september 2018, klokken 13:23
Men tillbaka till ämnet, är vi elbilister villiga att börja betala bompengar?

I utgangspunktet ikke. Veier er nødvendige for samtlige innbyggere, og burde derfor være 100% finansiert over skatteseddelen.

For private skogsveger o.l. stiller seg naturligvis annerledes. Her er det gjerne et grunneierlag som samler inn penger av tilfeldig forbipasserende for å ha til drift og vedlikehold av veien. Det er helt greit; jeg kan velge å ikke kjøre det stykket før jeg skal gå i fjellet, plukke bær eller bare kikek meg omkring.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

xyzzy

Sitat fra: PK snekker på mandag 03. september 2018, klokken 11:34
Lett å glemme at man bruker veien selv om man ikke har bil selv. Kjøper du mat i butikken eller varer/tjenester er du en bruker av veien.

Dette er vår felles infrastruktur og dette burde felleskapet dekk. Bom ordningen er direkte usosial og burde avvikles. Det betales allerede latterlig mye i avgifter på drivstoff og når en bil blir kjøpt inn.

Når det gjelder elbiler burde ikke de betale heller. Bare synd at det ikke er noen partier som har gjennomføringskraft til å fikse dette...

Om du kjøper varer og tjenester og dermed indirekte er en bruker av veien, betaler du jo gjennom kostnaden for transport av varen/tjenesten - så det er ikke noe argument mot bompenger i seg selv.

arthur

Sitat fra: cra på tirsdag 04. september 2018, klokken 14:29
Sitat fra: engolf på tirsdag 04. september 2018, klokken 13:23
Men tillbaka till ämnet, är vi elbilister villiga att börja betala bompengar?

I utgangspunktet ikke. Veier er nødvendige for samtlige innbyggere, og burde derfor være 100% finansiert over skatteseddelen.

Derfor bør det være et "spleiselag" mellom samfunnet/skatteseddelen og en brukeravgift for alle bruker ikke veien like mye hverken direkte eller indirekte. Hadde det kun vært den indirekte nytten vi alle hadde av veiene så ville behovet for veier ha vært langt mindre enn det er og regningen/behovet for vei tilsvarende mindre, eller?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Kårepåsporet

Ja til bompenger for elbiler.
Men maksimalt 50% av satsen for fossilbiler, det skal lønne seg å velge miljøvennlig.
Vis elbiler også blir pålagt bompenger veifinansiering fordelt på flere, og prisen blir lavere for alle.

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: nix på tirsdag 04. september 2018, klokken 15:35
Jakten på penger intensiveres. Vanskelig å se bompenger som noe annet enn ren beskatning iom at pengene i stor grad brukes på annet enn vei. Faren er at det reduserer verdiskapning og øker kostnadsnivået til et punkt hvor mange ser seg nødt til å avslutte driften.
Stemmer dette/ finnes det statistikk? Vel er jeg ikke prinsippiell tilhenger av bompenger, men ved avviklingsforretningen av alle de lokale bomringene har det blitt presisert opp og i mente fra politisk ledelse at det ikke er anledning å videreføre bomringer etter at veien er nedbetalt uansett hvor kjærkomment et tilskudd til kommunekassa kunne vært.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

xyzzy

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 05. september 2018, klokken 08:21
Sitat fra: nix på tirsdag 04. september 2018, klokken 15:35
Jakten på penger intensiveres. Vanskelig å se bompenger som noe annet enn ren beskatning iom at pengene i stor grad brukes på annet enn vei. Faren er at det reduserer verdiskapning og øker kostnadsnivået til et punkt hvor mange ser seg nødt til å avslutte driften.
Stemmer dette/ finnes det statistikk? Vel er jeg ikke prinsippiell tilhenger av bompenger, men ved avviklingsforretningen av alle de lokale bomringene har det blitt presisert opp og i mente fra politisk ledelse at det ikke er anledning å videreføre bomringer etter at veien er nedbetalt uansett hvor kjærkomment et tilskudd til kommunekassa kunne vært.

Det går ikke til kommunekassene, men i de store byene går det også til kollektivtrafikken. Begrunnelsen for det er at det er billigere for bilistene enn å bygge vei tilsvarende det kollektivtrafikken sparer.

I de store byene har bomringene også et annet formål enn penger - trafikkregulering. Ved å øke prisen på å kjøre bil får man ned trafikken såpass at den ihvertfall i en viss grad flyter.

jlan

Sitat fra: xyzzy på onsdag 05. september 2018, klokken 08:31
I de store byene har bomringene også et annet formål enn penger - trafikkregulering. Ved å øke prisen på å kjøre bil får man ned trafikken såpass at den ihvertfall i en viss grad flyter.
Og da bør elbiler bare betale i rushtiden, og på konkrete prosjekter som gir en vesentlig reduksjon av reisetid utenom rushet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Løve

Det er direkte destruktivt å innføre bompenger. Levende byer trenger biler. Vi må kjempe for å fjerne alle bompenger for alle.

jlan

Vel, levende byer trenger også trafikk som flyter. Og i en moderne elbil med autopilot, TACC og dagens avis på skjermen, er det kanskje litt for komfortabelt å sitte i kø. Så kortsiktig tror jeg det er vanskelig å komme utenom rushtidsavgift. Der det er plass kan en vel på sikt tenke seg "toll roads" parallelt med gratisveier, slik de har endel av i USA.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

arthur

Blir en by mere jo levende jo flere biler som kjører inn i og rundt i denne? Underlige kommentarer her på forumet.

Fortell meg heller hva som er problemet med de byer som har innført et bilfritt sentrum for disse finnes det noen av, større enn Oslo sågar!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Kårepåsporet

En by med trafikkaos og mangel på parkeringsplasser er ikke attraktiv for meg, men vi er alle forskjellige.

Burger

En by uten trafikk er veldig attraktive for innbyggere som ikke har stort behov for bil.

Jeg pendler Stjørdal til Trondheim, og min mening er null verd for politikerne i Trondheim, jeg stemmer på politikerne i Stjørdal. Dette er også sant for de som pendler inn til Oslo.

Om jeg handler på Lade eller Tiller, arbeidsplassene etc er i Trondheim så kommunen taper ikke penger på dette.

For min del så hadde Trondheim blitt mer attraktiv dersom det hadde blitt bilfritt sentrum, selv om jeg måtte tatt kollektivtransport det siste stykket. Da blir Trondheim mer opplevelse enn å handle ting som er enklere å ta med seg fra Lade.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Kårepåsporet

Anbefaler de som reiser til Syd Tyskland å besøke Freiburg, der er det fint å være fotgjenger og syklist.

engolf

Det är absolut inget fel med att bidra till vägutbyggning, men då tycker jag pengarna bör öronmärkas just till det ändamålet.
Och när det gäller elbilar som måste betala bompengar: jag är rädd för att så fort en fördel med elbilägandet försvinne, kommer de andra också försvinna väldigt fort, bompengar är bara första steget:(

Burger

engolf: Tror alle fordelene bortsett fra mva ogengangsavgift kan forsvinne uten at det innvirker noe særlig for elbilens utbredelse bortsett fra en måned eller to med sutring her på forumet. Kanskje ett par trasskjøp av dieselbil. Om et par år så trenger vi ikke de fordelene heller, prisen på batteri faller.

Som pendlerbil så sparer elbil seg inn på drivstoff- og servicekostnader selv uten fordeler. Ikke faen om jeg noensinne vil tilbake til eu kontroll, drivrem, gir og anna dyre overraskelser fossilbilen gir.

Største problemet nå er mangel på modeller (4wd, hengerkrok og rekkevidde) og lange leveringstider. Husk at land som ikke har like gode fordeler som oss ikke er lengre tilbake enn det vi var for fem-seks år siden.

Chill, de fordelene vi har skulle for lengst vært over og vi får maks halv pris i bom og ferje fra 1 januar 2019 afaik. Til slutt så vil vi si dobbel pris på fossilbil.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA