Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Snart bompengar också för elbilar, vad tycker Du om det?

Startet av engolf, søndag 02. september 2018, klokken 20:23

« forrige - neste »

arthur

Trygve Hegnar;

Alternativene til bompengeinnkreving er ikke mange. Det åpenbare er å bygge færre veier, broer og tunneler, eller at staten må bevilge mer og redusere andre utgiftsposter, eller kreve inn skatter og avgifter på andre måter.

Andre forslag?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Håvar

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 15. september 2018, klokken 19:51
Sitat fra: nix på fredag 14. september 2018, klokken 19:07
Hva om bompengene blir så høye at svært få tar seg råd til å kjøre på veien? Hvem skal da betale?

Smertegrensen må jo gå et sted?

Med ny E18 vestfra mot Oslo får vi testet ut dette. Med 250kr (!) dagen så er det jo åpenbart at folk vil tilpasse seg. Kjører man hver dag, MÅ man jo bare kjøpe seg elbil. Den betaler seg selv. Med en grense på at elbil skal betale maks 50% av bensinbil, vil det bare føre til ytterlige økning av takstene for alle for at gjennomsnittsomsetningen gir nok penger i kassa. Og jo dyrere det blir, jo færre kjører. Og jo færre som kjører, jo dyrere må bompengene bli. Blir en ond sirkel. Jeg tror finansieringen av denne veien ender opp i store problemer.



https://www.nrk.no/ostlandssendingen/inntil-90-kroner-hver-vei-pa-ny-e18-1.13576694


Du glemmer en ting i teorien din. Siden du tar Oslo som eksempel; Hovedårsaken til at disse blodprisene innføres er på grunn av den voldsomme utbyggingen av veinettet som må til for å få ned køene/bygge for fremtidens trafikkvekst.
Dersom bompengene økes og/eller innføres for elbiler vil personbiltrafikken minke, og det vil heller ikke være behov for de vanvittig dyre utbyggingene som disse bompengene skal dekke inn.
Dette er selvfølgelig ikke sort/hvitt og så enkelt som jeg skisserer her, men en bør nok ha årsaken til at bompengesatsene økes i utgangspunktet i mente.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Kårepåsporet

Sitat fra: arthur på mandag 17. september 2018, klokken 07:22
Trygve Hegnar;

Alternativene til bompengeinnkreving er ikke mange. Det åpenbare er å bygge færre veier, broer og tunneler, eller at staten må bevilge mer og redusere andre utgiftsposter, eller kreve inn skatter og avgifter på andre måter.

Andre forslag?

Veldig grei oppsummering.

For de som er interessert er link til saken her:
https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/09/Hegnar-om-raseriet-mot-bompenger

Rollep

Av og til lurer man på hvordan f.eks. Sverige og Danmark klarer å bygge ut både bilveier og kollektivtrafikk i og rundt byene uten å flå bilistene slik man gjør i Norge. Ikke har de 8500 milliarder på bok som de kan ta av heller :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Magnus Hansen

Sitat fra: Håvar på mandag 17. september 2018, klokken 08:43
Du glemmer en ting i teorien din. Siden du tar Oslo som eksempel; Hovedårsaken til at disse blodprisene innføres er på grunn av den voldsomme utbyggingen av veinettet som må til for å få ned køene/bygge for fremtidens trafikkvekst.
Dersom bompengene økes og/eller innføres for elbiler vil personbiltrafikken minke, og det vil heller ikke være behov for de vanvittig dyre utbyggingene som disse bompengene skal dekke inn.
Dette er selvfølgelig ikke sort/hvitt og så enkelt som jeg skisserer her, men en bør nok ha årsaken til at bompengesatsene økes i utgangspunktet i mente.

Vet ikke om vi er veldig uenige. Men det ligger i slle fall i avtalene at det IKKE skal bli trafikkvekst på veiene pga utbyggingen. Man skal beholde eller minke trafikken, men flyten kommer jo til å bli mye bedre og køene mindre. Bedre vei ville i utgangspunktet føre til mere trafikk, derfor er det avtale om å bruke bompenger som virkemiddel for å motvirke dette.

Jeg tenker at hvis man på dagens vei økte bompengene så mye, så ville sannsynligvis trafikk synke såpass mye at ny vei ble unødvendig..

PNR1A

Sitat fra: arthur på mandag 17. september 2018, klokken 07:22
Trygve Hegnar;

Alternativene til bompengeinnkreving er ikke mange. Det åpenbare er å bygge færre veier, broer og tunneler, eller at staten må bevilge mer og redusere andre utgiftsposter, eller kreve inn skatter og avgifter på andre måter.

Andre forslag?

Trengs ikke flere, bare annerledes finansiering av veiutbygging. Hva sier Hegnar om svensk modell, nevnt i dag av @Rollep?
Nissan Leaf Nordic 30kWh

1317142119

Sitat fra: arthur på mandag 17. september 2018, klokken 07:22
Trygve Hegnar;

Alternativene til bompengeinnkreving er ikke mange. Det åpenbare er å bygge færre veier, broer og tunneler, eller at staten må bevilge mer og redusere andre utgiftsposter, eller kreve inn skatter og avgifter på andre måter.

Andre forslag?
Tja. De som kjører kollektivt kan kanskje starte med å betale det kollektivtransporten koster? Så kan bompengene brukes til det som er meningen: bygge/reparere mer vei.

Kårepåsporet

Sitat fra: 1317142119 på mandag 17. september 2018, klokken 15:26
Sitat fra: arthur på mandag 17. september 2018, klokken 07:22
Trygve Hegnar;

Alternativene til bompengeinnkreving er ikke mange. Det åpenbare er å bygge færre veier, broer og tunneler, eller at staten må bevilge mer og redusere andre utgiftsposter, eller kreve inn skatter og avgifter på andre måter.

Andre forslag?
Tja. De som kjører kollektivt kan kanskje starte med å betale det kollektivtransporten koster? Så kan bompengene brukes til det som er meningen: bygge/reparere mer vei.

Du tar feil, bompengene er ment å brukes til å bygge ut kollektivtransport, gang- og sykkelveier, veier osv.
Skal vi bruke samme argumentasjon når det gjelder helsevesenet også: la brukerene av helsevesenet betale faktisk kostnad? Lykke til.


arthur

Og hvorfor skal en som ikke har barn være med på å finansiere skolen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

DagfinnN

Sitat fra: arthur på mandag 17. september 2018, klokken 16:01
Og hvorfor skal en som ikke har barn være med på å finansiere skolen?
Fordi disse barna som koster foreldrene masse, blir de som pleier deg på aldershjem. Hvorfor skal du ikke betale for at noen sørger for din pleie?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

xyzzy

Sitat fra: jlan på mandag 17. september 2018, klokken 17:43
Aldershjem betaler du for når du flytter dit.
https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/vederlag-for-opphold-i-sykehjem-mv

Det er for nesten alle bare en brøkdel av de reelle kostnadene - og kommunen kan ikke kreve mer enn hva plassen koster. I Oslo var det i 2016 ca 810 000 kroner. Derfor er dette en av mange ting skattepengene går til. Dessverre vil jo kommunen nå ha dyrere og dårligere drift, men det får vi forhåpentligvis fikset neste høst.

Gardin

Sitat fra: arthur på mandag 03. september 2018, klokken 09:26
Jeg er for stor grad av brukerfinansiering slik at de som ikke benytter bil ikke skal betale for alle andres til tider litt uvettige bruk av bil.

Sitat fra: arthur på mandag 17. september 2018, klokken 16:01
Og hvorfor skal en som ikke har barn være med på å finansiere skolen?
Jeg går ut ifra at ditt siste innlegg er sarkatisk ment, og at du egentilg mener at det er bare rett og rimelig at skolen fullfinansieres av almininnelige skatter uavhengig av om de som betaler skatt har barn eller ikke. Den logiske forlengelsen av dette argumentet er at også veiene burde finansieres på samme måte - gjennom allminnelige, skatter uavhengig av veibruk.

Hvorfor trekker du fram et slikt argument som tilsynelatende er stikk i mot din holdning til brukerfinansiering av veinettet fra tidligere poster?

Kårepåsporet

I stedet for bompenger kan vi øke skattetrykket, hva med en økning på feks 4 %?
Det blir jo rettferdig, da må de som tjener mest betale mest? Selv om det er mest rettferdig å ha en progressiv sats. Hva med å starte på 1% ved feks 200.000 og øke med en prosent per 100.000?
Er ikke dumt det, de som tjener mest, bruker bil mest og bruker veiene mest da de har mest å bruke.

Magnus Hansen

Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 17. september 2018, klokken 18:52
I stedet for bompenger kan vi øke skattetrykket, hva med en økning på feks 4 %?
Det blir jo rettferdig, da må de som tjener mest betale mest? Selv om det er mest rettferdig å ha en progressiv sats. Hva med å starte på 1% ved feks 200.000 og øke med en prosent per 100.000?
Er ikke dumt det, de som tjener mest, bruker bil mest og bruker veiene mest da de har mest å bruke.

Hva med alkoholavgift? Uansett hvor god råd man har så koster jo vinen det samme. Er det rettferdig? Hva med å øke skatten 1% og fjerne avgiften?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA