Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Får min første elbil neste uke...blir jeg da en klyse?

Startet av trykkertor, onsdag 14. november 2018, klokken 23:20

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: trykkertor på lørdag 24. november 2018, klokken 21:10
Hmmm..... missfortå meg rett. Det handler ikke om tall og spesifikasjoner. Det handler vel mer om følte krefter, liv og røre.
Porschen vippet opp fronten, ræven satte seg, setet sparket meg i enden som et esel. Ved innbremsing dykket fronten, vi hang i selen. Det var rett og slett så mye liv og sjel i bilen.
Du har selvfølgelig helt rett. Elbiler uten sjel kan jo overhode ikke sammenlignes med biler som 911.

Selv syns jeg elbiler føles artifisielle og kjedelige. Håper Porsche klarer å forandre på dette med sin Taycan, ellers blir det nok å legge den ut på salg rimelig kjapt, og heller beholde min 911 GTS :)

Burger

Alt jeg har kjørt med fossilmotor, selv sportsbiler, synes jeg er fryktelig kjedelige. Ting tar så forbanna lang tid før det skjer noe og kraften kommer virkelig når man har oppnådd fartsgrensen. Det eneste man oppnådde var å irritere de rundt med lyden.

Skal man ha kjøreglede så bør man være på kanten av hva bilen tåler, og da bør man være på bane, som jeg også har hatt gleden av igjennom tidligere jobb.

Men jeg har aldri sett gleden av motorlyd eller romantisert lukt av bensin/diesel som jeg merker en del har. Jeg finner gleden i å regne at jeg har sluppet å fylle 7 kubikk med bensin på 3 år med pendleleaf. 2.3 fuckings tonn drivstoff i året. Jeg synes det er noe herk å bære 20l diesel til seilbåten for å fylle opp tanken.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

trykkertor

Sitat fra: Burger på mandag 26. november 2018, klokken 16:38
Alt jeg har kjørt med fossilmotor, selv sportsbiler, synes jeg er fryktelig kjedelige. Ting tar så forbanna lang tid før det skjer noe og kraften kommer virkelig når man har oppnådd fartsgrensen.
Hmm..... høres ut som du ikke har lært å hente ut kreftene på en fossilmotor.
Selv synes jeg det er langt artigere å balansere hk og nm gjennom ferdigheter, enn å ha tilgang til full pupp via en stor av og på-knapp på høyrefoten.
Er litt av det som skiller dyktige sjåfører. Hvem som klarer å lokke ut krefter, time girskifte, slipkløsje osv.
Men klart. Det er mange situasjoner jeg foretrekker elbilen sin respons. Komme seg inn i en luke fra et T-ryss blant annet. Da savner jeg virkelig elbil-aspektet hvor jeg ellers har en tendens til å kunne rote til girskiftet.

hemi

Sitat fra: Burger på mandag 26. november 2018, klokken 16:38
Alt jeg har kjørt med fossilmotor, selv sportsbiler, synes jeg er fryktelig kjedelige. Ting tar så forbanna lang tid før det skjer noe og kraften kommer virkelig når man har oppnådd fartsgrensen. Det eneste man oppnådde var å irritere de rundt med lyden.

Skal man ha kjøreglede så bør man være på kanten av hva bilen tåler, og da bør man være på bane, som jeg også har hatt gleden av igjennom tidligere jobb.


Høres ikke ut som du har kjørt sportsbil? mx5 er ikke sportsbil, 0-100 er jo treigere enn ca alt og alle.
Med sommerbilen treffer jeg 300, både i 5 og 6 gir, nok moment til å slippe gire ned., det river løs ved gassing i 1 2 3 , selv med 285 dekk bak av high performance type. Har heldigvis motor av typen suge, med nok cylindre til å ikke irritere noen, bare få vill applaus :p

Gamle veteranbilen trodde jeg at ene naboen kom for å kjefte med fuglehunden sin 06:30 når jeg stod på tomgang under pakking, neida, han synes det var trivelig at noen hadde skikkelig motor (litt over 1000hk og rett under 10 liter)

Båten er moderne 2 taktere så brenner promille og ikke prosent olje, men trives med lille lukta som finnes fra 600hk og nesten 8 liter :D

Diesel lukter bare gammel buss = host hark drit.

Kjører liten elbil til vanlig, så føler jeg redder verden. DNB sitt "min økonomi" er komisk i sommermnd vs resten av året da jeg knapt fyller drivstoff.

geear

Du plager nok flere enn du gleder. Har en nabo med R8 med lite demping i eksosen, og selv om lyden er rå, så er den også sinnsvakt plagsom. Det samme gjelder hauger av amerikanere og motorsykler som banker forbi her. Jada, fin lyd, bare ikke tusen av de hver dag. Det bor masse folk langs veier i dette landet, og trafikkstøy er et stort helseproblem.

Jeg har eid og kjørt gromme fossilbiler, og syns at det aller meste av det man kan bruke som dagligbiler har tragikomisk respons og aksellerasjon i forhold til gromme elbiler. Masse lyd og drama for veldig lite. Nå gjenstår det å få "moderne" elbil inn i litt grommere chassis, så tror jeg det kan bli moro også på bane. Blir feil å sammenligne X, S, i-Pace og Leaf med 911. Håper veldig på at Model 3 Performance kan gjøre det moro å balansere på gassen på vei ut av de fine flytkurvene på vålerbanen. Får ikke galskapen av å gå i hjulspinn ved girskift i 160-170km/t med elbil, men det betyr ikke at det ikke kan være moro.

Øyvind.h

#50
Rå motorlyd på bane er absolutt herlig. Men det er jo mest morsomt for den som kjører selv og som får kombinasjonen aks og motorbrøl kontrollert av høyrefoten. Nå kunne jeg dratt diverse eksempler opp av hatten på hvorfor motorbrøl ikke hører hjemme i boligstrøk, men nøyer meg med å si at motorbrøl kan bære langt og man går raskt lei. Jeg kunne nok dog unnet meg en veteranbil med mye motorlyd, men da snakker vi bil som brukes kanskje ensifret antall turer hvert år. Med andre ord ingen nabolagsplager.

Elbilen derimot kan jeg hente frem smilet i uten at noen rundt meg merker noe særlig. Stealth fornøyelsespark :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hemi

Digresjon, men ca alt av baner har helt sinnsyke støybegrensinger, flere av bilene mine hadde aldri sjangs. Selv originale biler med org eksos klarer ikke kravene.

R8 med mye lyd... bor du nær lysaker? :p

geear

Sitat fra: hemi på mandag 26. november 2018, klokken 20:30
Digresjon, men ca alt av baner har helt sinnsyke støybegrensinger, flere av bilene mine hadde aldri sjangs. Selv originale biler med org eksos klarer ikke kravene.
Støykravene er strenge ja, men det er stort sett modifiserte biler som sliter. Iallfall om man er bittelitt strategisk med gassingen. Men siden ingen av bilene dine har sjanse på baner i grisgrendte strøk med lange avstander til nærmeste nabo, så burde det kanskje fortelle deg at det du driver med neppe er særlig populært på veien? Bilene går ikke stort raskere om de bråker noe sinnsvakt, ser/høres bare forbanna dumt ut etter at elbilene har vist verden at det kan gå fort uten en lyd. Det å rive av original eksos og kat-er er bare ekstrem egotrip.

Sitat fra: hemi på mandag 26. november 2018, klokken 20:30
R8 med mye lyd... bor du nær lysaker? :p
Nei, heldigvis ikke. ;)

hemi

Du gjorde om flere/noen til ingen.

Banebilen min holder støykrav på alle norske og internasjonale baner, så går bra.

Dragbilen som sleit, men den holder på dragstripa, dog 0 sjangs på våler.

Har blitt meldt til politi å fly elektrisk modellfly, og seilfly, alle klager på støy om dagen og har 0 til overs for andre. Politi kom og var mest oppgitte over naboene, etter 3'e gangen gadd de ikke lenger rykke ut.

Folk er veldig sansible, jeg har jo fått klage på nissan leafen, den lager pipelyder når du rygger by default og må slås av hver gang.

Jeg bor i rød støysone for skytebane, og naboene er i harnisk, men ... skytebanen var her før alle andre, den var her når de var på visning, jeg synes folk har blitt veldig sansible for støy, spesielt støy de visste om ville være der. 

Amatøren

Grelt eksempel:

Folk søkte om dispensasjon til å få bygge bolig innenfor støysonen (inn-/utfliging) til Skien lufthavn, Geiteryggen.

Hvorpå de etter godkjenning, bygging og innflytting begynte å klage på flystøy!

Noe som slår den?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA