Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Snart bompengar också för elbilar, vad tycker Du om det?

Startet av engolf, søndag 02. september 2018, klokken 20:23

« forrige - neste »

engolf

Ja, nästa år införs det bompengar också för elbilar i Oslo. Det är nog inte 50 kr per passering som gäller, men det blir kanske 5-10 kr beroende på tidspunkt. Vad tycker ni om det, är det rätt väg att gå? Finns tydligen blandade meningar och åsikter. En del menar att elbilisterna självklart ska vara med och ta en del av kostnaderna, andra menar att så fort elbilsfördelarna börjar försvinna kommer folk välja mindre miljövänliga alternativ. Kommentera gärna vad du tycker, och om inte hemligt varför:)

Bolfus

Jeg er for elbiler, men mot biler generelt og ønsker derfor at bilkjøring i byer skal koste ekstra.

Alt for lenge har byene tilrettelagt for bilkjøring, på bekostning av myke trafikanter. Vi har brukt enormt mye verdifull plass til parkering for biler, og levd med støy og luftforurensningen de lager.

Det er på høy tid at vi setter menneskene først, og utvikler byene våre mot å bli gode å bo i, samt bevege seg i - uten bil.

arthur

Jeg er for stor grad av brukerfinansiering slik at de som ikke benytter bil ikke skal betale for alle andres til tider litt uvettige bruk av bil. Veier må være et spleiselag mellom "samfunnet" over skatteseddelen og brukerne samt at de som forurenser mest skal betale mer enn de som kjører elbil.

Til tider synes mange å glemme at veier koster penger, mye penger, regningen for dette skal betales så diskusjonen må gå på hvem og hvordan, ikke om siden det ikke er mulig.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektrolux

Folk må ha mulighet til å fritt kunne bevege seg rundt.

Til nå har Elbilen gitt denne muligheten. Skal vi måtte endre til Scootere og sykler er det en falitterklæring.

Det er helt feil av politikerne å sløse vekk skattebetalerenes penger på svære veiprosjekter, og så kreve dette inn som en flat skatt slik at de rikeste merker minst til utgiftene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PK snekker

Lett å glemme at man bruker veien selv om man ikke har bil selv. Kjøper du mat i butikken eller varer/tjenester er du en bruker av veien.

Dette er vår felles infrastruktur og dette burde felleskapet dekk. Bom ordningen er direkte usosial og burde avvikles. Det betales allerede latterlig mye i avgifter på drivstoff og når en bil blir kjøpt inn.

Når det gjelder elbiler burde ikke de betale heller. Bare synd at det ikke er noen partier som har gjennomføringskraft til å fikse dette...
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

Bondeknøl

Det tragiske er er at selve bompengeinkrevingssystemet er dyrt å bygge og drive. Her mister vi mye penger på veien. I tillegg tjener bomselskapene også godt med penger.
Bompenger er ett ineffektivt system og det hadde vært mye billigere for brukerne om det ble plusset på drivstoffavgiftene. Da hadde vi sluppet å betale mye ekstra til drift av bompengesystemet.

What-a-watt

Jeg er helt med på å betale litt bompenger for å kjøre på fine veier, men bare hvis biler med eksosrør betaler 8-10 ganger så mye.

PK snekker

Sitat fra: Whatwatt på mandag 03. september 2018, klokken 15:38
Jeg er helt med på å betale litt bompenger for å kjøre på fine veier, men bare hvis biler med eksosrør betaler 8-10 ganger så mye.


Hvorfor mener du det?
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

arthur

Sitat fra: elektrolux på mandag 03. september 2018, klokken 09:46
Det er helt feil av politikerne å sløse vekk skattebetalerenes penger på svære veiprosjekter, og så kreve dette inn som en flat skatt slik at de rikeste merker minst til utgiftene.

Problemet med ditt argument her er vel at de rikeste ofte betaler minst i skatt på sin inntekt da denne "gjemmes vekk" ved hjelp av skarpe skattejurister.

Hvordan man skal klare å gjøre veifinasniering rettferdig har jeg egentlig aldri skjønt på samme måte som skattesystemet ellers er umulig å få helt rettferdig. Et ytterligere problem i slike diskusjoner er jo at man heller ikke kan enes om hva som menes med rettferdig?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

engolf

Det är uppenbart en öm punkt för många bilister.
Vi elbilister har hittills kommit undan och kört gratis i bomringar (i alla fall dem allra flesta).
Men det var ju egentligen inte helt oväntat, staten "förlorar" stora belopp på att elbilar inte är med och betalar bompengar, och ju fler elbilar det kommer, desto mindre pengar i statskassan. Till slut är det egentligen pengar som bestämmer, inte miljö.

Elbil fundamentalist

Jeg er redd at «å ta byen tilake til folket» er ensabetydende med butikkdød, en hjerterå politikk for dem som ønsker å drive noe annet en burger king og utesteder i sentrum. En formidabel gavepakke til kjøpesenterne.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

turfsurf

Sitat fra: arthur på mandag 03. september 2018, klokken 17:14

Hvordan man skal klare å gjøre veifinasniering rettferdig har jeg egentlig aldri skjønt på samme måte som skattesystemet ellers er umulig å få helt rettferdig. Et ytterligere problem i slike diskusjoner er jo at man heller ikke kan enes om hva som menes med rettferdig?
Helt enig. Rettferdig er ett begrep som sjelden bør brukes i skattesystemet. Det skaper bare masse byråkrati og uoversiktlighet. Ja til flat skatt og bort med det meste av avgifter.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 03. september 2018, klokken 23:56
Jeg er redd at «å ta byen tilake til folket» er ensabetydende med butikkdød, en hjerterå politikk for dem som ønsker å drive noe annet en burger king og utesteder i sentrum. En formidabel gavepakke til kjøpesenterne.

Som du mener man har opplevd i byer som København, Brüssel, Madrid eller Freiburg, byer med bilfritt sentrum?
Til tross for stadig mindre mulighet for å bevege seg per bil i Oslo så var det faktisk en liten vekst i antall butikker fra 2016 til 2017.

https://www.nettavisen.no/meninger/nisjawil/er-det-bilfritt-sentrum-eller-netthandelen-som-gir-butikkdd/3423501667.html
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jkirkebo

Sitat fra: engolf på mandag 03. september 2018, klokken 23:27
Det är uppenbart en öm punkt för många bilister.
Vi elbilister har hittills kommit undan och kört gratis i bomringar (i alla fall dem allra flesta).
Men det var ju egentligen inte helt oväntat, staten "förlorar" stora belopp på att elbilar inte är med och betalar bompengar, och ju fler elbilar det kommer, desto mindre pengar i statskassan. Till slut är det egentligen pengar som bestämmer, inte miljö.

Dette er helt feil, bompengene er aldri innom statskassen. De går rett til driftsselskapet, som bruker de på å nedbetale lånene som ble tatt opp for å betale for veien (og i Oslos tilfelle også til å drifte kollektivtrafikk). Mindre inntekter betyr bare at fossilbilistene enten må betale høyere takster eller få lengre betalingsperiode. Det påvirker ikke statsbudsjettet.

Det samme gjelder parkering, det går på kommunenes inntekter og ikke statens. Momsfritaket er det man må se på om statens inntekter skal økes.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

engolf

Det var kanske fel av mig att skriva staten:)
Men tillbaka till ämnet, är vi elbilister villiga att börja betala bompengar?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA