Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Peugeot 106 2000 modell lukter brent fra motor.

Startet av Elektrofrelst, søndag 02. september 2018, klokken 19:23

« forrige - neste »

Elektrofrelst

Jeg har akkurat blitt en heldig (uheldig) eier av en P106. Bilen fungerte fint en uke og lukter nå brent fra motoren (pluss en motorlampe), jeg har demontert det som kan demonteres og det er uten tvil brent lukt fra luftveiene i motor den brente lukten kommer fra. Bilen rikker seg ikke lenger, og det siste jeg hørte før den sluttet og bevege seg var skraping fra under bilen. Jeg kan skru og reparere tesla inn/ut men har null peiling på P106. Bygd på en helt annen måte. Noen som kan hjelpe meg og komme med tips? :) 

Elmo

#1
Høres ut som børstene burde vært skiftet, allerede for en stund siden, og har kommet så langt ned at de har ødelagt kommutatoren.

Den "teorien" kan du veldig enkelt sjekke ved skru av børstelokket (8-10 stk 8mm  skruer) midt under motoren og titte/lyse opp inni. Det beste er å få den opp på en bukk, men det går greit å komme under om du jekker opp venstre forhjul så høyt som du klarer.

NB: Legg helst noe under hjulet før du kryper under - så du ikke risikerer at bilen faller over deg ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ciumpalac

Har du lekkasje av olje fra motorrommet? Det kan også være en kortslutning pga lekkasje av girolje. Dette var årsaken til at jeg måtte bytte ut motoren for 3år siden. SAGEM boksen måtte jeg også bytte ut siden komputeren var død (Laderen fortsatt fungerte så hvis du skal få tak i en annen SAGEM box så ikke kaste ut alle komponenter).

Du kan lete etter en god brukt motor + SAGEM box (3000,- skal være nok) og bytte de ut, og se om det fungerer. Når du skal montere motoren igjen du bør bytte girolje og passe på at dekselen er fortsatt bra slik at oljen ikke skal lekke .
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

Elmo

Sitat fra: Ciumpalac på tirsdag 04. september 2018, klokken 20:14
Har du lekkasje av olje fra motorrommet?

Hvis du har oljelekkasje så ser du det også lett på børstelokket
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elektrofrelst

Hei, og takk for gode svar jeg fikk omsider sett på børstene og de så veldig fine ut. Jeg fikk skrudd ut motor, og splittet denne i 3 deler, kommutatoren så relativt fin ut men etter videre inspeksjoner tok vi ikke sjansen på å dreie og bruke tid på å montere igjen. Det luktet svidd og var skikkelig spetakkel nedi der før jeg tok ut motoren, spetakkel selv uten gasspådrag. Mistenker kortslutning i viklinger i stator/rotor. Byttet motor og inverter, invertereren tok kvelden pga stort strømtrekk vil jeg tro. Ble ganske sur når den nye motoren så vidt gikk rundt med bilen heiset opp og dyttehjelp på hjula Har lært mye om denne bilen på relativt kort tid. Det neste blir batteriene og hvorfor jeg ikke kan kjøre mer enn 3-4 mil. Ladelampa kommer på når jeg har 32% igjen og at den tilnærmet dør ut


Sent from my iPhone using Tapatalk

Elmo

Sitat fra: Elektrofrelst på lørdag 09. februar 2019, klokken 15:43
Det neste blir batteriene og hvorfor jeg ikke kan kjøre mer enn 3-4 mil. Ladelampa kommer på når jeg har 32% igjen og at den tilnærmet dør ut
/quote]
Da er det "bare" å finne ut hvor mange og hvilke batterier som er dårlige.  BTDT :+1:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA