Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er Fortum i ferd med å ta betalt pr kWh for AC-lading?

Startet av Arha, lørdag 01. september 2018, klokken 20:23

« forrige - neste »

Electrix

Sitat fra: Homecast på fredag 16. november 2018, klokken 09:40
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. november 2018, klokken 13:36
Sitat fra: Homecast på torsdag 15. november 2018, klokken 12:50
Fritt frem?
https://www.tek.no/artikler/elbillading-derfor-betaler-du-per-minutt-ikke-for-strommen-du-bruker/450673

– Vi behandler nå spørsmålet om ladestasjoner skal få unntak fra omsetningskonsesjonsplikten eller ikke. Vi har sagt til ladeoperatørene at de ikke trenger omsetningskonsesjon frem til vi er ferdige med vurderingen, uavhengig av prisstruktur for ladingen, for eksempel minutt eller kWh.

Ja, som det fremkommer av sitatet over er det foreløpig fritt frem. At operatørene ikke ønsker å gå inn på en slik prismodell før de vet om de kan fortsette med det uten konsesjon er en annen sak ;)

Hvis du ser så var påstanden ifra Lars at det ikke er noe krav om konsesjon.... Det er faktisk helt motsatt, men at NVE har sagt et midlertidig ok i påvente av ny vurdering.. Det er to helt forskjellige situasjoner! Så jo, det er helt klart et krav til konsesjon.
Regelverket sier:
SitatVirkeområdet for omsetningskonsesjon
Konsesjonsordningen omfatter alle former for leveranse av elektrisk energi.

Enheter som omsetter elektrisk energi eller som kan stå i en eller annen form for monopolsituasjon, må ha omsetningskonsesjon. Dette gjelder blant annet enheter som eier eller driver fordelings- eller overføringsnett.

Enheter hvor den konsesjonspliktige virksomhet er av begrenset omfang, kan meddeles konsesjon på forenklede vilkår.

Unntatt fra konsesjonsplikt er:
a)
gårds- og grendeverk som ikke har høyspenningsanlegg
b)
videreformidling av elektrisk energi i forbindelse med utleie eller administrasjon av hele eller deler av bygninger eller anlegg til bolig eller næringsvirksomhet
c)
kommuner og fylkeskommuner for den del av virksomheten som består av uttak av konsesjonskraft og videresalg av slik kraft til energiverk og andre der kommunen eller fylkeskommunen har eierandeler, alt innenfor de rammer som fremgår av vassdragsreguleringsloven og vannfallrettighetsloven
d)
tilfeller hvor konsesjonsplikt må anses åpenbart unødvendig.
Ved tvil om konsesjonsplikt treffes avgjørelsen av Norges vassdrags- og energidirektorat.
Ladestasjoner står ikke i en monopolsituasjon, elbileiere kan lade hjemme eller hvilken som helst tilbyder da de enkelt kan flytte bilen sin til den operatøren de vil.

Det er også slik at de henter strøm fra en operatør som allerede har konsesjon.

De har heller ikke høyspent, i de tilfellene de forsynes av høyspenttrafo er den likevel en del av netteiers anlegg og faller under dennes konsesjon.

Det er i unntak b) tillatt med videreformidling av elektrisk energi til bolig eller anlegg i leie eller næringsvirksomhet, kan sammenlignes med å leie et anlegg som en parkeringsplass med strøm...

Uansett trumfer unntak d) "tilfeller hvor konsesjonsplikt må anses åpenbart unødvendig."

Det er strømselskapene som eier ladeoperatørene som har sådd tvil om lovlighet av å selge lading i kWh, samtidig som båthavner, opplagsplasser, campingplasser o.l. har gjort det i lang tid. NVE har tidligere presisert at de ikke ser noe forbud mot å selge strøm i kWh, men at de skal ta en gjennomgang,  uansett har de gitt klarsignal intil noe annet er avgjort. Men fint at NVE gjør en gjennomgang og kanskje presiserer dette.

Jeg kan ikke se at det skulle foreligge noen grunn til å kreve konsesjon her, verken utfra regelverket, intensjonen bak regelverket eller sunn fornuft. Men ser man at folk begynner å si opp tilkoblingen til netteieren sin og heller plugger huset sitt i type2 kontakten ved parkeringsplassen utenfor så bør man kanskje gjøre en ny vurdering, men jeg tror aldri det vil bli et lønnsomt valg så det er et ikke-problem.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Homecast på fredag 16. november 2018, klokken 09:40
Hvis du ser så var påstanden ifra Lars at det ikke er noe krav om konsesjon.... Det er faktisk helt motsatt, men at NVE har sagt et midlertidig ok i påvente av ny vurdering.. Det er to helt forskjellige situasjoner! Så jo, det er helt klart et krav til konsesjon.

Gjeldende situasjon er, og har vært de siste 22 årene:

SitatDet kreves ikke søknad om omsetningskonsesjon per i dag, uavhengig av faktureringsmetode. Dette er
fordi NVE har omsetningskonsesjonsplikt for ladestasjoner til vurdering for øyeblikket.
Det vil med andre ord kunne bli aktuelt å tildele ladestasjoner omsetningskonsesjon, men dette er på
ingen måte avgjort per nå.

Dersom Fortum, GK eller BKK ønsker å endre sine priser til strømbasert er det ingen ting i veien for det. De har alle også muskler til å søke om dette dersom det i fremtiden vil kreves.

Jeg er imidlertid overbevist om at NVE ikke ønsker å bruke ressurser på å behandle slike søknader i fremtiden, da formålet med omsetningskonsesjon er noe helt annet enn å regulere lading fra noen ladestasjoner.

Tenk hvis hundrevis av borettslag, sameier og butikker skal søke konsesjon for å ta betalt for sine ladestolper. Da er vi ganske langt unna målet med omsetningskonsesjonene, og innfører et byråkrati som ingen ønsker.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA