Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nye Zoe

Startet av froland, lørdag 01. september 2018, klokken 10:29

« forrige - neste »

froland

Som gammel elbileier ( Think) fant jeg ut at det var på tide å kjøpe ny bil og valget falt på Zoe. Jeg funderer på om denne bilen kan "fikses" til hurtigladning bare gjennom softoppdatering eller må det gjøres større fysiske innhugg. Foresten får jeg ikke bilen før i Oktober, og da er det den med 109 hester. Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

minibiti

The R110 Zoe you ordered can not be charged faster than with 22 kW. There is not software update to change that :)
The Zoes that can charge with 43 kW are the ones from the Q series (Q210 from 2013/2014 and Q90 from 2017/2018). But they do not come in 110 hp engines, and have a Continental engine (i.e not the newer Renault one) which is less efficient, hence a bit higher consumption. And they were not for sale in Norway via MF.
All Zoes use Type 2 cables and the charger is on board, as part of the engine. It is very flexible and can take anything from 3 to 22 (43 if Q serie) kW as long as it is from a TN grid.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

lilleblå

Jeg hentet hjem en ny Zoe fra JM auto for noen dager siden. Har ennå ikke fått hjemmelader, men har kjørt 68 mil på denne uken og dermed besøkt noen ladestasjoner. Dvs én, men mange ganger.

Har lagt opp til å handle mat eller lese en bok (jobb) mens jeg lader. Det har fungert fint.

Til normalen ved lading hjemme kommer vi nok ikke til å besøke hurtiglader i det hele tatt. Kanskje hvis vi ikke rekker å fulladet på natten fordi vi kommer hjem sent og skal reise tidlig.

Vi kjører motorveien Grimstad - Kristiansand tur retur hver dag, og ligger i venstrefilen og passerer Leaf etter Leaf. 104 - 106 km/t. Fremdeles sier bilen at vi har 27 mils rekkevidde gjennomsnittlig ved fullt batteri.

Så med mindre du skal kjøre lenger enn 16 mil (vinter) ofte så er ikke hurtiglader noe savn. Semi-hurtig virker i alle fall ok for oss. Og jeg får litt uforstyrret lesetid. Ser faktisk frem til litt alenetid :-)

Måkemannen

Sitat fra: lilleblå på lørdag 01. september 2018, klokken 23:58
Jeg hentet hjem en ny Zoe fra JM auto for noen dager siden. Har ennå ikke fått hjemmelader, men har kjørt 68 mil på denne uken og dermed besøkt noen ladestasjoner. Dvs én, men mange ganger.

Har lagt opp til å handle mat eller lese en bok (jobb) mens jeg lader. Det har fungert fint.

Til normalen ved lading hjemme kommer vi nok ikke til å besøke hurtiglader i det hele tatt. Kanskje hvis vi ikke rekker å fulladet på natten fordi vi kommer hjem sent og skal reise tidlig.

Vi kjører motorveien Grimstad - Kristiansand tur retur hver dag, og ligger i venstrefilen og passerer Leaf etter Leaf. 104 - 106 km/t. Fremdeles sier bilen at vi har 27 mils rekkevidde gjennomsnittlig ved fullt batteri.

Så med mindre du skal kjøre lenger enn 16 mil (vinter) ofte så er ikke hurtiglader noe savn. Semi-hurtig virker i alle fall ok for oss. Og jeg får litt uforstyrret lesetid. Ser faktisk frem til litt alenetid :-)

Tips: Ta noen minutter på hurtigladeren på kvelden, så kan bilen toppe opp til 100% hjemme i garasjen. På kvelden er batteriet driftsvarmt og tar bra med lading, de siste "tregprosentene" passer best å ta hjemme.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA