Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

RBS service required og påfølgende nødmodus

Startet av Anderre, lørdag 01. september 2018, klokken 07:41

« forrige - neste »

Anderre

Vår 2014 Fikk denne uka under kjøring opp feilmeldingen "RBS service required" og "EV system service required" ICE stoppet og bilen dro såvidt rundt hjulene selv. Fikk haltet oss hjem og koblet på en OBD dongle og leste ut feilkoden P0AA6. Prøvde å starte bilen flere ganger på nytt men feilen kom tilbake gang etter gang. Prøvde til og med å koble fra startbatteriet for å se om det kunne hjelpe og sjekket også tilstanden på det uten å se at det var dårlig på noen måte.

Satte bilen på merkeverksted som ikke kunne få sett på bilen før uti neste uke og de hadde ingen formening om hva problemet bestod i.

Dette er en svenskimportert bil, så da regner jeg ikke med å få noen garanti på dette, men jeg har gull forsikring fra Autoconcept som jeg satser på at dekker dette

Noen som har vært borti denne feilen?
- 2019 Hyundai Ioniq EV Teknikk, skinn, Iron Grey -

hELgenen

#1
Fikk denne fra google :

https://www.autocodes.com/p0aa6.html

Ut fra det jeg leser så kan det høres ut som det er brudd på isolasjonen mellom batteri og chassis. Mao.
kan en av kablene fra batteriet ha blitt skadet slik at det er en overledning mellom den og batteriet.
Hvordan dette kan oppstå vet jeg ikke, men alt fra rotter og mus som spiser på isolasjonen til slagskader, vridninger,rust osv vil jeg tippe. Det kan også være at feilen sitter i selve batteripakken og kablene som går mellom hver celle. Dersom det er gjort dårlig jobb på fabrikken, eller valgt en løsning som f.eks lett er utsatt for korrosjon vil jeg tippe noe slikt kan oppstå.

elekTrond

God morgen og velkommen ombord.  :police: :+1:

Ser hELge kom før meg, men: startpage.com/do/search?cat=web&query=outlander+P0AA6. Fant ei liste på svensk, samt et par russiske treff, litt Prius og Leaf.
Neste naturlige steg blir å bla litt i kap. 54 på: mmc-manuals.ru/manuals/outlander_iii/online/Service_Manual_2013/2014/index_M1.htm. Forsøkte med et "P0AA6 site:mmc-manuals.ru" søk, uten at jeg fikk noe svar. Kan godt hende jeg gjør det feil. Ikke så jeg noen kode ved første manuelle øyekast i manualen heller.  ???
'13 Mjau

Anderre

Takker for svar og linker.
Ettersom jeg leser, er oddsene for at det er selve batteriet som er defekt, mindre. Forsikringen fra autoconcept dekker ikke batteri men alt elektrisk og mekanisk rundt det, så da lever håpet om dette ikke kommer til å ødelegge nybilkjøpet mitt  :+1:

Roger
- 2019 Hyundai Ioniq EV Teknikk, skinn, Iron Grey -

hELgenen

Sitat fra: Anderre på søndag 02. september 2018, klokken 07:24
Takker for svar og linker.
Ettersom jeg leser, er oddsene for at det er selve batteriet som er defekt, mindre. Forsikringen fra autoconcept dekker ikke batteri men alt elektrisk og mekanisk rundt det, så da lever håpet om dette ikke kommer til å ødelegge nybilkjøpet mitt  :+1:

Roger

Garantien på batteriet er :

Outlander PHEV 2014-2015:     5 år/ 100 000 km på fremdriftsbatteriet (det som først inntreffer)

Hva som regnes som batteri kan vel alltids bli en diskusjon dersom det er interne ledninger mellom cellene som er rammet av f.eks korrosjon/overledning.

Anderre

Sitat fra: hELgenen på søndag 02. september 2018, klokken 09:45
Garantien på batteriet er :

Outlander PHEV 2014-2015:     5 år/ 100 000 km på fremdriftsbatteriet (det som først inntreffer)

Hva som regnes som batteri kan vel alltids bli en diskusjon dersom det er interne ledninger mellom cellene som er rammet av f.eks korrosjon/overledning.

Gjelder dette også på bruktimporterte biler?

Roger
- 2019 Hyundai Ioniq EV Teknikk, skinn, Iron Grey -

Anderre

En uke på verksted uten at de har funnet feilen. Verksmester hadde med bilen hjem etter jobb og fikk samme feil med påfølgende nødmodus.
De ringte meg i går og fortalte at de ikke får sett mer på bilen min før i neste uke :-/
- 2019 Hyundai Ioniq EV Teknikk, skinn, Iron Grey -

hELgenen

Sitat fra: Anderre på torsdag 06. september 2018, klokken 08:07
En uke på verksted uten at de har funnet feilen. Verksmester hadde med bilen hjem etter jobb og fikk samme feil med påfølgende nødmodus.
De ringte meg i går og fortalte at de ikke får sett mer på bilen min før i neste uke :-/

Det er for dårlig - kanskje de mangler kompetansen som skal til?
Jeg tror det er en overledning og at de må "megge" som en kaller det på elektriker språket. Jeg
frykter dog at feilen sitter mellom battericellene og at en av ledningene her har for liten overgangsmotstand
mot godset slik at feilmeldingen trigges. Dermed kan det fort bli en sabla diskusjon om det regnes som batteri eller ei - uansett er feilen der jeg tror den er (dette er ren tipping fra min side) - så er det en konstruksjonsfeil
som bør dekkes etter garantiene på batteriet.

Anderre

Feilen viste seg å være hull i batterikassen etter overkjøring av midtrabatt. Dette medførte vanninntrengning med dertil skade på batteripakken.
Taksten på reparasjon er kr143000,- så da får jeg se om forsikringselskapet bestemmer seg for reparasjon eller kondemnasjon....
- 2019 Hyundai Ioniq EV Teknikk, skinn, Iron Grey -

erik e

Kjørt over midtrabatten . ???? Merket fører av bilen at bilen var nedi noe ? I så fall greit og opplyse verksted om dette. Vil gjøre feilsøk mye enklere.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Anderre

Midtrabatten ble overkjørt for lenge siden... Så ikke noe skade da og tenkte ikke på den sammenhengen 8)
- 2019 Hyundai Ioniq EV Teknikk, skinn, Iron Grey -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA