Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leafspy til å stole på?

Startet av Citroel, fredag 31. august 2018, klokken 12:41

« forrige - neste »

Citroel

Hei! Jeg har sjekket en 2014 modell som hadde SOH 100,23 og Hx 97,30. Bilen har gått 70 000 km. Er dette mulig? Har også målt en kamerats bil av samme årgang, den hadde SOH på 90%.
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

ThomasEL

Jeg tenker som følger:

LeafSpy som app kan du stole på at gir riktig informasjon. Men den informasjonen den gir baserer seg på hva bilens BMS rapporterer.
BMS anslår batteriets helse basert på visse kriterier, sannsynligvis blant annet indre motstand i batteriet. Men BMS anslår, det er ikke nødvendigvis helt korrekt. Hvis batteriet i 2014 modellen i utgangspunktet fortsatt har bra helse, og bilen nylig er kjørt litt hardt med dype ladesykluser og hurtiglading, så vil ofte BMS rapportere høyere verdier enn hvis bilen nylig har vært "pent brukt".

Det er med andre ord ingen eksakt vitenskap å lese av SOH. Det er kun når man har mulighet til å følge med over tid det nærmer seg "nøyaktig".
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Trekkoppbil

Sitat fra: Citroel på fredag 31. august 2018, klokken 12:41
Hei! Jeg har sjekket en 2014 modell som hadde SOH 100,23 og Hx 97,30. Bilen har gått 70 000 km. Er dette mulig? Har også målt en kamerats bil av samme årgang, den hadde SOH på 90%.
SOH kan gå litt opp og ned.



Citroel

Ja, nå er SOH 94,13%. Håper det går opp igjen og ikke fortsetter nedover i samme fart. Det er gått tre uker siden 100%.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA