Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Jordfeilautomat

Startet av Lille Lance, fredag 31. august 2018, klokken 05:54

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Futurecar på fredag 31. august 2018, klokken 20:45
Er ikke mye som skiller Schneider utstyr fra Chint utstyr.

Ikke mye? Dette er Schneider sin 4P type B jordfeilbryter:

https://www.stikkontakten.no/products/jordfeilbryter-4p-40a-30ma-b-klelbil/

Pris 4549,-. Det er over 4x så mye som jeg tar for Chint sin.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Futurecar

Nå tenkte jeg litt for generelt sikringsmateriell og kontaktorer osv, har faktisk ikke sammenlignet disse før.
Men ser det skiller endel ekstra. Netthandel er fint til mange ting men priser på ukurrante varer hos f.eks stikkontakten.no eller elgrossisten osv er overpriset. Du bør få det produktet du linker til for rundt 3200 hos en elektriker.   Vi har faktisk brukt noen av disse jordfeilbryterene type b fra Chint før når jeg tenker meg om ::) og de har fungert greit under montasje. Aldri testet en i etterkant med installasjonstesteren da:)

geear

Sitat fra: jkirkebo på fredag 31. august 2018, klokken 21:49
Jepp. Har hatt et par reklamasjoner, men det var DODs (dead on arrival), jordfeilbryter der knappen ikke ville stå oppe selv uten strøm på. Det utgjør vel ca. 0,15% av de jeg har levert eller noe i den duren. Nå tester jeg alle før jeg sender de ut (de i ladestasjonene blir testet av produsenten). Jeg har heller ikke hørt noe negativt om de fra Viridian, og de tester de jo grundig i ladestasjonene. Utløsestrøm, utløsetid osv., alt slikt blir testet.
Mener det var en aktiv bruker her inne som for en stund siden skrev at han hadde hatt to Ecolite hvor kontaktoren tok kvelden?

Hvor mye finner du når du tester før utsendelse?

jkirkebo

Sitat fra: gr på lørdag 01. september 2018, klokken 17:07
Sitat fra: jkirkebo på fredag 31. august 2018, klokken 21:49
Jepp. Har hatt et par reklamasjoner, men det var DODs (dead on arrival), jordfeilbryter der knappen ikke ville stå oppe selv uten strøm på. Det utgjør vel ca. 0,15% av de jeg har levert eller noe i den duren. Nå tester jeg alle før jeg sender de ut (de i ladestasjonene blir testet av produsenten). Jeg har heller ikke hørt noe negativt om de fra Viridian, og de tester de jo grundig i ladestasjonene. Utløsestrøm, utløsetid osv., alt slikt blir testet.
Mener det var en aktiv bruker her inne som for en stund siden skrev at han hadde hatt to Ecolite hvor kontaktoren tok kvelden?

Hvor mye finner du når du tester før utsendelse?

Jeg tester ikke ladestasjonene, det gjør produsenten. Har ikke hatt noen kunde med feil på to kontaktorer, han må ha kjøpt av en annen. Har ikke hatt feil på de i EcoLite i det hele tatt som jeg kan huske, annet en en som hadde en transportskade så den ikke hang fast på skinna. Har hatt et par-tre feil på tidligere typer ladestasjoner, men den ene mistenker jeg at var pga. vanninntrenging (brummet høylytt). Uansett minimalt med feil i forhold til volumet på 1000+.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

o.b.lix

Sitat fra: Muffinman på fredag 31. august 2018, klokken 19:02
Fordi?

Har nå hatt to kontaktorer 3-faset chint 32A/400V som har brent seg fast etter kort tids bruk.

Denne står i en ladeboks og når de brenner fast og det står spenning på kontakten hele tiden, blir det en strømpuls som lader i gamle Tesla (22kW) tåler, men som nye ikke tåler (16,5kW) (fikk en forklaring fra tekniker hos tesla på hvorfor, var med at de var forskjellig bygd opp).

Svidde av to ladere og ladeporter på X før jeg oppdaget feilen. Heldigvis dekket Tesla det på garanti, men måtte kjøre Mazda en god stund.

Etterpå byttet jeg kontaktor til Schneider, som fortsatt virker som den skal.

Jeg har også en ladeboks med en 1-faset 32A/230V Chint kontaktor, denne har virket som den skal i 4 år.

Kanskje det er bare 400V Chint er dårlige på? Det er i alle fall for lite å spare på Chint om du ødelegger laderen din...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA