Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts

Startet av xref, torsdag 30. august 2018, klokken 23:25

« forrige - neste »

xref

Har gravd litt ang infotainment-systemet i I-Pace kjent som Touch Pro Duo. Mye ble presentert av underleverandørene på CES i år og leter man litt videre finner man en del informasjon. Dette innlegget er ment som en kort introduksjon så får vi se om jeg kommer med mer inngående dypdykk senere. Geeks, enjoy! Har også slengt med et par fun facts til slutt med interessante biter info jeg snublet over.

Det er lite tilgjengelig informasjon knyttet direkte opp mot I-Pace, men etter å ha brukt noen timer på å fikle med systemet i et par forskjellige I-Pacer og lest tilgjengelig dokumentasjon så føler jeg meg ganske trygg på antakelsene jeg gjør nedenfor. Når jeg snakker om "skjermer" så er det i dette tilfellet stort sett snakk om separate systemer, men les videre så skjønner du hva jeg mener :).

Systemet er utviklet av Panasonic Automotive og tilpasset av JLR. Instrumentklusteret, HUD, infotainment-systemet og klima-systemet (inkl skjermene på de sirkulære knappene) drives av en og samme SoC. Har ikke funnet noen specs på denne enda men tipper det er snakk om noe fra Intel basert på FCC-tester for andre JLR biler. Mange leverandører går denne veien nå ettersom det reduserer mengden hardware i bilen betydelig. Du slipper å ha dedikerte soc'er som drifter hvert enkelt system. Det vil si mindre kabling, innspart vekt, mindre kompleksitet, osv. Kompleksiteten blir ihvertfall flyttet i større grad over på software-siden som i prinsippet er billigere for produsenten.

Systemet er hypervisor-basert så de ulike skjermene kjører hvert sitt OS i et eget VM. Jeg forstår det slik som at Panasonic har utviklet en egen hypervisor for formålet. Instrument-klusteret er Linux-basert, infotainment-systemet er nok også Linux-basert, en antakelse jeg gjør basert på bakgrunn av flere funn. Jeg vet det trolig ikke er QNX, ettersom JLR signerte en avtale med BlackBerry for samarbeid om nytt QNX-basert infotainment-system i år. Det er nok heller ikke Android, da Panasonic snakker mye om hvordan de bruker Android i Skip-Gen systemet de jobber med, så jeg tipper de ikke bruker Android i Touch Pro Duo ettersom de ikke nevner det noe sted. Kanzi Runtime (mer om Kanzi straks) støtter QNX, Android, Linux, Nucleus, INTEGRITY, og Windows så da er det ikke så mange kandidater igjen og jeg tipper derfor på Linux. Funn på relevante LinkedIn-profiler underbygger teorien min. En av de som jobbet på JLR sitt RND-senter i 2017 med infotainment-systemer skriver litt om teamet hans på 18+ stk som har vedlikeholder en dedikert Linux-distribusjon med tilhørende software-stack. Vedkommende jobber nå med implementering av OTA-oppdateringer til I-Pace, så da vedder jeg på at Infotainment-systemet kjører Linux. Faktisk er det meget sannsynlig at det er snakk om en 64bits Ubuntu-variant da det er dette som blir brukt i forgjengeren til Touch Pro Duo (Touch Pro) som man finner i andre Jaguar-modeller (Med unntak av Velar).

Til sammenlikning finner vi Linux hos Tesla, Audi bruker QNX, Honda bruker Android. Kritiske systemer (nødbrems, førerassistent-funksjoner osv) lever tilsynelatende også på samme SoC og kjører et eller annet RTOS og er skjermet fra de andre systemene på et eller annet vis utover bare VM-isoleringen.

Hva selve host'en (eller domenekontrolleren som Panasonic kaller det) kjører aner jeg ikke.

Det grafiske grensesnittet er utviklet av Panasonic i samarbeid med Kanzi. Kanzi er leverandør av UI-design programvare som brukes til utvikling av grafiske grensesnitt for en drøss med ulike bilprodusenter, inkludert Audi. Panasonic fikk tilsynelatende hjelp fra Kanzi til å bistå i utviklingen for å få ferdigstilt systemet så raskt som mulig.

Det er mange interessante funn her så langt. Det blir spennende å se omfanget av OTA-oppdateringer fremover og hva som skjer når neste generasjon infotainment-system for JLR kommer. Ettersom det er basert på en helt annen plattform er jeg usikker på hvor lenge de gidder å videreutvikle løsningen de bruker i I-Pace.

Fun fact #1: Luftrensesystemet du kan specce på I-Pacen er mest sannsynlig også basert på teknologi fra Panasonic Automotive.

Fin fact #2: I-Pace er JLR sin første bil med Level 2 autonom kjøring. Dette er samme level som Tesla er på i dag. Det betyr ikke at systemene er like gode men det betyr at I-Pace har mer eller mindre samme funksjonalitet.

Fun Fact #3: Infotainment-systemet i nyeste XE, XF, og E-Pace kjører på en 4-kjerners Intel Atom E3845 @ 1.91 GHz med 4GB RAM. Tipper vi finner en oppdatert variant av noe liknende i I-Pace. E3845 er en rugga CPU som er designet for å operere i temperaturer mellom -40c og 110c.

Fun Fact #4: "InControl Touch Pro Duo" er også kjent som "Blade" internt i JLR.

Fun Fact #4: JLR har en av de mest detaljerte changeloggene for en software-oppdatering til bil jeg har sett. Her er en for ICTP (ikke duo). Mistenker at dette er et internt dokument så spørs om vi får se liknende changelog når I-Pacen oppdateres med OTA.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Counterpointer

Sitat fra: xref på torsdag 30. august 2018, klokken 23:25
Det er mange interessante funn her så langt. Det blir spennende å se omfanget av OTA-oppdateringer fremover og hva som skjer når neste generasjon infotainment-system for JLR kommer. Ettersom det er basert på en helt annen plattform er jeg usikker på hvor lenge de gidder å videreutvikle løsningen de bruker i I-Pace.
Imponerende undersøkelser du har gjort

Hva tror du er konsekvensen av det siterte?
Blir nåværende I-Pace utdatert når neste versjon kommer og blir sittende med et system som lagger og ikke har full funksjonalitet?

Per Hasvold

Flott jobbet xref! Mye interessant her. Det som er spennende å se om noen dager er jo om en del av den store oppgraderingen som kommer kan være bytte av OS i dette systemet (f.eks. fra Unix til QNX). Det ville jo kreve mer enn en OTA og kan forklare hvorfor det tar litt tid å få testet både OS og selve installasjonsprosessen. På den andre siden høres det litt tvilsomt ut at de endrer OS nå, så seint i utviklingsprosessen. Spennende uansett.

Xander

Sitat fra: Per Hasvold på fredag 31. august 2018, klokken 09:33
På den andre siden høres det litt tvilsomt ut at de endrer OS nå, så seint i utviklingsprosessen. Spennende uansett.

MEN hvis Jaguar ser at fremtiden er QNX så er det kanskje akkurat nå det rette tidspunktet å skifte før mange ti-tusener biler er produsert?

Vind

Sitat fra: xref på torsdag 30. august 2018, klokken 23:25Fin fact #2: I-Pace er JLR sin første bil med Level 2 autonom kjøring. Dette er samme level som Tesla er på i dag. Det betyr ikke at systemene er like gode men det betyr at I-Pace har mer eller mindre samme funksjonalitet.
Etter en test av bilen med dette støttes det, Det er på helt annet nivå enn f.eks F-Pace, jeg vil si det er skremmende likt det du finner i nyeste Volvo, Mercedes eller BMW.  Etter min mening bedre enn det du finner i siste Tesla oppdatering, selv om noen kan være uenig i det.  Det er MobilEye som leverer kameraene og teknologien til dette, og det er Intel basert - enten på egen prosessor eller på VM (som du beskrev over)

Såvidt jeg vet leverer Panasonic samme teknologi som benyttes i I-Pace til BMW, Volvo, Ford og Nissan ..og mange flere.  Så det er ikke alt her JLR utvikler selv nei...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

xref

Sitat fra: Per Hasvold på fredag 31. august 2018, klokken 09:33
Flott jobbet xref! Mye interessant her. Det som er spennende å se om noen dager er jo om en del av den store oppgraderingen som kommer kan være bytte av OS i dette systemet (f.eks. fra Unix til QNX). Det ville jo kreve mer enn en OTA og kan forklare hvorfor det tar litt tid å få testet både OS og selve installasjonsprosessen. På den andre siden høres det litt tvilsomt ut at de endrer OS nå, så seint i utviklingsprosessen. Spennende uansett.

Jeg vedder en årslønn på at du ikke ser en QNX-basert løsning med det første. Avtalen med BlackBerry ble undertegnet tidligere i år og inkluderte et team på 100+ utviklere som skulle være med å jobbe frem neste generasjon infotainment-system for JLR. Det tar nok mer enn et par måneder å få på plass.

Med tanke på de ganske omfattende feil og mangler med nåværende system i I-Pace skjønner jeg godt at de bruker litt tid på testing og tweaking før den kommer.

Satser på at man kan få tak i en god changelog når oppdateringen kommer slik at vi får et godt bilde av hva vi kan vente oss fremover.

S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

xyzzy

Sitat fra: Vind på fredag 31. august 2018, klokken 11:53
Etter en test av bilen med dette støttes det, Det er på helt annet nivå enn f.eks F-Pace, jeg vil si det er skremmende likt det du finner i nyeste Volvo, Mercedes eller BMW.  Etter min mening bedre enn det du finner i siste Tesla oppdatering, selv om noen kan være uenig i det.  Det er MobilEye som leverer kameraene og teknologien til dette, og det er Intel basert - enten på egen prosessor eller på VM (som du beskrev over)

Såvidt jeg vet leverer Panasonic samme teknologi som benyttes i I-Pace til BMW, Volvo, Ford og Nissan ..og mange flere.  Så det er ikke alt her JLR utvikler selv nei...

Bør vel presisere at det ikke er så rart at Mobileye er Intelbasert - Mobileye er eid av Intel, så det er vel Intel-basert per definisjon ;)

daktari

Har du noe dokumentasjon på at MobilEye i i-pace er Intelbasert? De har nemlig tidligere levert egne chiper. De fleste har brukt EyeQ3.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Nordlands

EyeQ4 som forhåpentligvis er chippen som brukes i I-Pace (alternativt EyeQ3), er nok i hovedsak utviklet før Mobileye ble oppkjøpt av Intel i begynnelsen av 2017. EyeQ5 som er under utvikling skal dra nytte av Intel's øvrige kompetanse, men den blir nok heller ikke basert på noen av Intel's "vanlige" prosessorer i særlig stor grad - dette er spesialisert hardware.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Hårek

Noen tanker om navigasjonsystemet? Jaguar bruker kart fra Here Auto, som nå eies av Audi, BMW og flere. Men Audi og BMW selv bruker Google Maps.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

bmw2002


Hårek

(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

bmw2002

Navigasjonssystemet er noe annet enn en ruteplanlegger på nett.



Hårek

Joda. Kan vi heve nivået på argumentasjonen en smule?
Noen som kan være litt mer hjelpsomme?
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

mariowing

BMW har brukt Here de siste årene (inkludert i min i3 hvor det står "svart på hvitt" i BMW Connected appen på telefonen at kartdata leveres av Here). Det ser også ut til at BMW går for Here fremover:
https://360.here.com/bmw-will-turn-on-hd-live-map-in-future-models

Audi skal i alle fall bruke Here fremover, her vist med nyeste A8: https://www.here.com/en/company/strategic-alliances/audi/IVIdemo

Hvorvidt Audi har brukt here de siste årene fant jeg ikke ut i farten.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA