Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fordelen mange glemmer å nevne

Startet av oland, onsdag 29. august 2018, klokken 21:23

« forrige - neste »

oland

Leste akkurat denne artikkelen, og kom til å tenke på at det ikke poengteres nok når man diskuterer fordeler og ulemper med elbil kontra fosilbil. En kan jo bare tenke seg hvor pålitelig en elbil blir etterhvert som produsentene får mer erfaring. Verkstedsbesøk topper listen min over bortkastet tid og penger :-)

https://www.side3.no/motor/675000-km-med-tesla-pa-ett-batteri-6675850 :angel:
2017 Opel Ampera-e

1317142119

Pålitelig? Hvor ofte har du opplevd at en bensin- eller dieselmotor stopper å virke? Jeg er mer redd for rust enn at drivlinjen skal stoppe.

Jejl

#2
På den forrige bensinbilen vi hadde ble 2 motorer fullstendig kaputt og måtte kastes, når den 3 motoren begynte å ta kvelden gav vi vekk bilen til en mekaniker i familien som kjørte den noen mnd til før den måtte knokses.Tror ikke vi kjørte bilen lengre enn 70-80 000 km. Servicer og anbefalt vedlikehold var fulgt til punkt og prikke.
Mine foreldres et år gamle BMW endte i et flammehav etter at en bilmekaniker hadde gjort gjentatte forsøk på å få vekk noe fusking i motoren.  Mekanikeren måtte nærmest hive seg ut av bilen på motorveien. Den neste BMWen de hadde fikk motorhavari på like over 100 000km. BMW ville først ikke erstatte motoren til over 100 000 selv om den var innenfor garantitiden fordi km-intervallet på første service var overskredet. De møttes til slutt etter en del krangling ca på halvveien.
Så min erfaring er at motorer av og til stopper å virke.

Elmo

Transit'n min skar seg som lyn fra klar himmel på bare 100.000km, og det bare like etter olje- og filterskift.
R&S sa bare at de "antar at det er oljepumpa som har tatt kvelden".
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

cra

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 29. august 2018, klokken 21:47
Pålitelig? Hvor ofte har du opplevd at en bensin- eller dieselmotor stopper å virke? Jeg er mer redd for rust enn at drivlinjen skal stoppe.

Oftere enn jeg liker å tenke på. Riktignok ikke av mekaniske problemer i selve motoren, men av ulik leamikk og dilldall rundt styring av motor. En gang defekt drivstoffpumpe, og i en lengre periode ustabil strømtilførsel til drivstoffpumpe. Pumpa stoppet hver gang jeg kjørte over en hump. Heldigvis var veiene her så dårlige at det straks kom en ny hump som fikk den igang igjen.  :laugh: Og en gang havari pga feilfylt bensin på dieseltanken (etter å ha hatt bilen i 15 år, og like før vi skulle selge den for å bli helelektriske).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

1317142119

Selvsagt kan det være tilfeller hvor det er feilproduksjon, men det er ikke vanlig at man må bytte en fossil motor 3 ganger før 80 000 km eller at motorer skjærer seg uten noe forvarsel før 100 000 km. Det er høyst uvanlig. Det finnes elbiler som er mandagsbiler også.

Man må også skille mellom alderen på biler. Man kan ikke sammenligne kjørelengden til et gammelt vrak med kjørelengden til en nesten ny elbil. En fossilmotor kan kjøre mange hundre tusen km den også på kort tid dersom den får det nødvendige vedlikeholdet fabrikanten krever. Det er ikke uvanlig med lastebiler og busser som har passert en million km.

For all del, i3 er min daglige bil og jeg mener elbil er fremtiden, men vi må ikke sitte her i vår egen boble og tro fossilbilene brått har blitt dårlige bare fordi vi synes det er gøy med egne biler. Vi sparer kanskje noen kroner på service av motoren, men bilene våre må inn til vedlikehold de også.

Klykken

Liker Teslas tilnærming til service, der mye er løsbart over etærn. Dog, de har litt for mye unødvendige ting og rallemikk på sine biler, men om de kunne hatt tradisjonelle dørhåndtak og hengsler, a-la det de har gjort på TM3, så hadde mye av problemene vært unngått.
De fikset jo bremsene på TM3 via en oppdatering over nettet, og lengre rekkevidde for eierne som måtte rømme fra orkanen Irma i USA, bl.a.! Slike ting tenker jeg viser hvilken tilnærming andre produsenter bør ha til dette.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

oland

Om en gitt fosilbil oppleves som mer eller mindre driftsikker enn en gitt elbil blir veldig subjektivt, men du kan ikke argumentere i mot at en elbil mekanisk sett er MYE enklere enn en fosilbil, og at dette vil føre til ferre feil og kreve mindre vedlikehold.
2017 Opel Ampera-e

Lassi

I industrien har vi mye problemer med frekvensomformere.
Jeg har hørt lite om problemer med dette når det kommer til elbiler og lurer litt på om det er fordi bilparken er relativt ny, eller om det handler om bedre kvalitet på det som brukes i biler.

Ladere som ryker hører man jo litt om, men mye er jo enda dekket av garantier.

For batterier tror jeg det vil dukke opp en egen industri rundt det og overhale og levere byttepakker.

Rollep

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 29. august 2018, klokken 21:47
Hvor ofte har du opplevd at en bensin- eller dieselmotor stopper å virke?
Det har jeg aldri opplevd. Og jeg har heller aldri opplevd å måtte kjøre videre med nærmest tom tank etter å ha besøkt en bensinstasjon ;D

Øyvind.h

Turboras med regning på ca 30k ved 100.000km. Under 5 år så gikk på reklamasjon.
Har kommet til død bensinstasjon (strømbrudd) og sittet på med en som kjørte tom.. Aldri hatt problemer på Tesla supercharger :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Roy Aasen

Alsjoo-...jeg er litt redd for å fylle 3-fas istedet for 1-fas..hrk :-[

bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

HCO

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 29. august 2018, klokken 21:47
Pålitelig? Hvor ofte har du opplevd at en bensin- eller dieselmotor stopper å virke? Jeg er mer redd for rust enn at drivlinjen skal stoppe.

Regner nesten med at du tuller eller troller. Det er ufattelig mye som kan gå galt med en fossilmotor. Jeg har hatt en del halvgamle og gamle biler, så jeg har opplevd mye av det. Selvsagt handler mye om alder, og at jeg kunne kjøpt ny bil hvert 5. år for å unngå det. Samtidig er dette gjerne komponenter som ikke finnes på elbiler og som dermed ikke kan gå i stykker. Selv har jeg opplevd blant annet:

- Gearkassehavari på en VW Bora. Kjent produksjonsfeil med DUU-gearkasser, som VAG aldri har innrømmet... Så det var feriepengene det året.
- Bensinpumpehavari på en ganske ny Saab, motor døde midt i en lang 90km/t-tunnel, 10km hjemmefra etter en ukes bilferie i Danmark...
- Tett bensinrør (flere ganger) på en VW Passat, skyldtes antakelig rusten bensintank.
- Mellomakselbrudd på en Volvo 142
- Hele eksosanlegget måtte skiftes på en Audi S6. Dyre saker.
- Diverse moro med radiatorer, radiatorslanger og termostater. Alt fra radiatorslange som plutselig sprekker, så bilen tømmer seg for vann på et par minutter midt i en flyttejobb, til termostater som ikke åpner midt i Svartdalstunnellen på vei oppover. Blir mye bra røykeffekt av det.

Av ting jeg heldigvis ikke har opplevd selv, men som har gjort dype innhugg i lommebøkene til venner og kjente, er turbohavari og automatkasse-havari. Det er heller ikke helt gratis.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA