Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fordelen mange glemmer å nevne

Startet av oland, onsdag 29. august 2018, klokken 21:23

« forrige - neste »

1000kwh

At bilen ikke er kjørbar er en ting. Men man hører jo en sliten turbo eller dårlig svinghjul lenge før bilen stopper opp.

SurSnasen

Etter 20 år med diverse fossilbiler har jeg opplevd driftsstans to ganger:
- Første gang med en tilårskommen Golf I hvor bensinmåleren var kaputt. Feilberegnet litt, og gikk bensintom 200 meter fra bensinstasjonen. Det var heldigvis en nedoverbakke så jeg kunne trille rett bort til pumpene.
- Andre gang var en tilårskommen, ungdomsherjet, chiptrimmet BMW 318tds hvor elektronikken sviktet.

Siste 7 år har jeg bare opplevd totalt to småfeil med de bilene jeg har hatt. En korrodert kobling og et påfyllerlokk som ikke ville åpne.

Men elbiler har jo helt klart færre komponenter som kan feile.

Burger

Aldri hatt noen havari på biler, men EU kontroll blir dyrt etter hvert på fossilbiler er min erfaring. Kom fram til EU kontroll kostet i snitt 10k i året på min siste bensinbil.

Estimert drivstoff basert på nettbank over ett år + eu kontroll, 2.900 i måneden.
i3 med 35% egenkapital med 8 års service betalt og litt ekstrautstyr til 0.9% kampanjerente over 8 år, 2.300 i måneden.

Egenkapitalen måtte vi stille med selv, men har ikke med bompenger i dette regnestykket og kona har mye engasjement, også i byen som ville økt drivstoff + bompenger til over 7000 i måneden.

Nå vet vi hva som er utgift på i3-en i 8 år.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA