Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Legger ned hydrogenstasjoner i Norge

Startet av Hybrid-mannen, onsdag 29. august 2018, klokken 11:31

« forrige - neste »

elektrolux

Med Toyota kvalitet vil nok bilen gå ut på dato før den får driftsproblemer.

Ser dere en hydrogen bil, sjekk påfyllingsluken. Der står det skilt om expire date og Do not refill after xx 20xx.

Eneste biltypen jeg vet om som har en oppgitt siste påfylling dato.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Simen1

Ennå en brukt hydrogenbil til salgs i Norge. Denne gang på Kjeller.

Hyundai IX35 379 000,-
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=132787030

De lover gratis levering hjem til kjøper.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Simen1 på mandag 29. oktober 2018, klokken 15:57
De lover gratis levering hjem til kjøper.
Gratis tauing hjem til kjøper skal det være...
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

arnkl

Sitat fra: Simen1 på søndag 21. oktober 2018, klokken 14:26
Kjapt svar på en søndag :)

Samtalen gjengitt uten signaturer:
SitatJeg er bare nysgjerrig på hvorfor dere valgte å importere _to_ Mirai-er gitt dagens situasjon med hydrogenstasjoner.
SitatVi tenker sånn.

100 potesiell kunder på 3 mirai til salgs i Norge, er bedre enn 10000 kunder på 1 million dieselbiler.

Synes du det høres fornuftig ut?

Til info, bil nr 1 ble solgt etter 24 timer, kunne du tenke deg å kjøpe den siste? Du kan få med vinterdekk på kjøpet, siden jeg kun har en igjen, og dette er et veldig godt kjøp. Mye vil for pengene!

Det ser ut til at Sør Import slit med å få seldt den siste Mirai'en. Den ligg stadig ute på Finn.no, og prisen er også redusert fleire gangar.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=134931191

Elbilmek har også ein bruktimportert Mirai til sals, og også den har vore lenge på Finn. Det kan faktisk virke som det er same bil som Sør-Import prøver å selge.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=133395358

S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

goggo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

engolf

Sitat fra: elektrolux på mandag 22. oktober 2018, klokken 10:24
Med Toyota kvalitet vil nok bilen gå ut på dato før den får driftsproblemer.

Ser dere en hydrogen bil, sjekk påfyllingsluken. Der står det skilt om expire date og Do not refill after xx 20xx.

Eneste biltypen jeg vet om som har en oppgitt siste påfylling dato.

Det är pga hydrogentankarna (alla trycktankar har ett sista datum). Byter man tankarna efter att tiden har utlöpt, kan man tryggt fortsätta köra:)

elektrolux

Stemmer det, men hva tror dere kostnaden på det vil være?

I tillegg til dyrt og vanskelig tilgjengelig drivstoff, dårligere ytelse i forhold til elbil, og ingen "hjemmelading" er nok Hydrogen i beste fallforbeholdt luftfarten framover.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

engolf

Jag vet att dagens komposittankar på bilar (gasbilar CNG) är godkända för 20 års bruk, samma gäller också aluminium/ståltankar. Vad det kostar byta hydrogentankar efter t ex 20 år kan vi bara spekulera i.
Väl, folk säger att hydrogen är dyrt och opraktiskt, men att stå vid en hurtiglader vintertid i nästan en timme (och till vilket pris?) är både billigt och praktiskt...:)))

Burger

#68
Hurtiglader ca 10 timer i året på Leaf-en. 2.5kr minuttet. Sparer 70k i året på drivstoff, bom, service etc.

Hver hurtiglading er på ca 30 minutter, så prisen blir

75 kroner i strøm
-3500 kr spart (70000 / 20 hurtigladinger)

Så for 3425 kr spart pr hurtiglading så kan jeg ha litt stress.

Det er vel ikke bare tank som har utløpsdato på en hydrogenbil, slanger og koblinger kommer vel og.

edit: Redigert veldig dårlig matte.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Ingeniøren

Hurtigladning er null stress. For meg holder det med 15-20 minutter - fordelen med kortere rekkevidde, og krydrer bare reisen med litt planlegging.

Men hvor ofte trenger jeg det - neglisjerbart i forhold til daglig bruk. Alt for sjelden egentlig  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Amatøren

#70
95-98 % lading hjemme og på arbeid.

Er så lite hurtiglading at det er helt OK.

Å dra for å fylle hydrogen er som å fra for å fylle diesel. Man får nemlig ikke ordnet det hjemme.....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Elmo

De som har HY bil må vel snart investere i elektrolyse-anlegg hjemme så de kan produsere hydrogen til eget bruk selv  ;) :D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Tror hydrogenkonseptet kan virke attraktivt for enkelte eksoshoder som enda ikke har oppdaget elbilens suverene egenskaper. Som tror det er nødvendig å dra utenom egen rute til et fyllested for drivstoff og legge igjen hundrevis av kroner for å fylle opp bilen mens en står og fryser i i stormkastene.

Det blir nok atskillig verre å få elbilister som har vendt seg til å plugge i bilen hjemme og ha fulltanket bil hver morgen og til 1/5 del av prisen.

Ser for meg den dagen det står en hydrogenbil i en tunell der en lastebil har tatt fyr, og alt styret det medfører før noen tør ta seg ned og rydde opp. Greit nok at tanken tåler mye og kommer med overtrykkventiler, men det vil alltid være en teoretisk fare forbundet med trykksatte tanker med brennbar veske/gass.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jlan

Eneste fremtid for hydrogen i personbiler tror jeg er som rekkeviddeforlenger, altså hvor daglig bruk dekkes med batteri. Da vil man jo inntil videre beholde elbilinsentivene, kanskje til og med få noen ekstra:
Sitat fra:  statens vegvesenHY-biler ble for øvrig ikke omfattet av begrensningene som ble innført for elbilene på Ring 3 og E18 i Oslo og Bærum fra 1. juni 2015.

Tilgjengeligheten for hydrogen vil også avhenge litt av hva som skjer med camping- og hyttemarkedet, om det blir sterke insentiver for å bruke hydrogen her, i stedet for propangass. Lystbåter kan også være aktuelle hydrogenbrukere.

Disse markedene kan også dekkes av metanol og etanol, kanskje en bedre løsning, men det er ikke alltid de beste løsningene vinner frem.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Burger

Bil og rekkeviddeforlenger
Tror den eneste 'fornuftige' bruken av hydrogenbil er om man tjener veldig godt, bor utafor Oslo og vil pendle inn i bussfeltet. Dersom man skal sette inn hydrogen rekkeviddeforlenger til 200k1, så hvorfor ikke bare dytte inn 200k mer i batterier Tesla style? Med større batteripakke så får man mer kw inn på batteri mens man lader. 350kw ionity gir 5.83kwt pr minutt, som tilsvarer 30km i minuttet ved litt under 2kwt på mila forbruk.

Lystbåter
I alle småbåthavner og gjestehavner så er det allerede 10 eller 16A kurser, så infrastrukturen for saktelading finnes allerede. Men 16A og batteriteknologien i dag gjør at det praktisk er best for trege båter som seilbåter som har nytte av tunge batterier så langt nede som mulig. Seilbåter har også mulighet til å generere strøm i fra seiling, vindmøller og solcelle, samt motorseiling er av og til veldig fornuftig. Dvs, jeg går i 4 knopp med vinden inn fra siden, men med litt hjelp fra motor så kommer jeg opp i 6 knop som endrer opplevd vindretning og styrke der mesteparten av den ekstra framdriften blir generert fra mer opplevd vind.

Hydrogen som rekkeviddeforlenger for båt tror jeg aldri vil ta av, da vil man heller bruke diesel eller annet som lett tilgjengelig og kan bæres i kanner. Å sette opp hydrogen fyllestasjoner på alle småbåt og gjestehavner høres ulønnsomt ut.

1) Vill gjetting på pris, basert på at Mirai er forferdelig dyr.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA