Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dashcam som muligens har overbelasta kretsen

Startet av Kav2, tirsdag 28. august 2018, klokken 10:37

« forrige - neste »

Amatøren

Da.....

Nå har jeg fått sjekk begge e-Golfene våre.

Dette er montert av Møller Bil.

e-Golf nummer 1: Permanent på.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.


e-Golf nummer 2: Over "tenning".
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Håper dette hjelper de som vil koble selv.

Jeg skal nå sette inn bryter så jeg bruker permanent opptak kun når bilen står utsatt til.

Dette er viktig da 12 V batteriet lades kun når bilen er på, ikke når bilen lades i følge siste informasjon jeg fikk fra Møller Bil.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Kav2

Supert. Tusen takk.

Jeg mistenker at Møller har kobla litt mer på baksida her. Det var det teknikeren sa at de vanligvis gjør i slike tilfeller. Han sa det var tidkrevende. Hvor mye kosta dette?

Hvordan skal du sette inn en bryter?
24 kwh Leaf 2014
Philips Barbermaskin

Amatøren

"Deal" ved kjøp av ny bil.

Mulig at noen kobler noe ekstra, men når jeg studerer bildene fra begge bilene så ser det ut til at begge har koblinger på begge steder.

Tror ikke de lager noe nytt som er likt på begge bilene (spesifiserte bare konstant på på første og kun via tenning på andre) og bruker kun ene tilkoblingen. Tror ikke de vil gjøre unødvendig arbeid.

Derfor tror jeg de har brukt noe som er tiltenkt ekstrautstyr.

Du kan jo sjekke om du har samme tilkoblingene på din. Du ser jo hvilken som har konstant spenning (ute til venstre) og den over tenning (ca. midt på). Sjekk med multimeter spenning på din med bilen av og på.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

DCDriver

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 04. september 2018, klokken 21:43
Håper dette hjelper de som vil koble selv.

Absolutt. Takk.

Ser du hvor ledningen er ført gjennom torpedoveggen, og om den ligger inne i noe (mer) beskyttelse enn sin egen, enkle isolasjon? Hvor har de hentet minus fra, det er vel en tilgjengelig skrue et eller annet sted som kan brukes til dette. Skulle likt å vite hvor.

Amatøren

#20
Ledningen går ikke gjennom torpedoveggen.

Den går ut til venstre og opp. Den følger så stolpen opp til taket (hørte det da jeg ristet litt på den). Derfra må den da gå oppe i taket og et eller annet sted krysse på tvers ved speilet og kupelyset i taket for jeg har kabelen ut på passasjersiden.

Forsøkte å kikke litt ved A-stolpen på fører siden (ville ikke demontere helt på grunn av side airbag), men så ikke ledningen men hørte den da jeg nappet litt. De må ha lagt den bak for å ikke komme i konflikt med airbag i tilfelle den skulle bli utløst ved ulykke.

Når det gjelder jording så ser dere på bildene en blank bolt/skrue som sannsynlig vis er for montering av dashbordet. Det er en tilsvarende litt lenger ned og lenger ut til venstre. Den har de brukt til jording. Dessverre synes den ikke på bilde. Den har de vel bare løsnet litt og smettet kabelskoen for skrue inn under. Mulig de har utvidet den litt. Husker ikke hvor vid den kabelskoen var i "kjeften".

Overskytende ledning har de kveilet pent opp og dyttet ut av sikringsboksen ut til venstre og litt opp mot A-stolpen. Bare så den er så vidt på utsiden. Når den med fingertuppene.

Kan se om jeg kan få tatt bilde av jordingen ved en senere anledning (kjører e-up! på arbeid).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Kav2

Takk for svar. Her er mitt opplegg. Fordeler/ulemper? Sikringsplassen var ledig, og ifølge Møller var det greit å ta strøm derifra. Men de utelukker ikke at "meltdownen" jeg hadde hatt var pga. dashcam, og ville aller helst at jeg henta strøm fra sigarettenneren.
24 kwh Leaf 2014
Philips Barbermaskin

Amatøren

#22
Merkelig..... Møller brukte tilkobling nedenfor på konstant power på min og sa ikke noe om mulige problemer, men nevnte at jeg kunne risikere å tømme 12 V batteriet totalt hvis jeg lot det stå på permanent.

Jeg har alltid trukket ut i power kabel helgene, noen ganger glemt, men kommet på på lørdagen eller tidlig søndag, men aldri tappet det så langt ned at jeg har fått feilmeldinger. En gang fikk jeg varsel om lav spenning på 12 V batteri, men som skrevet før, ikke feilmeldinger som måtte resettes.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

DCDriver

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 04. september 2018, klokken 21:43
Dette er viktig da 12 V batteriet lades kun når bilen er på, ikke når bilen lades i følge siste informasjon jeg fikk fra Møller Bil.

Møller bør ta frem multimeteret før de bastant påstår noe om dette. ;)
Min eGolf er fra 2018, levert på forsommeren. Kveldens sjekk avdekket følgende:

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Batterispenning uten at bilen er tilkoblet lader: 12,15 V.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Batterispenning når bilen er tilkoblet lader: 14,53 V.

Konklusjon: batteriet lades når bilen lades.

Amatøren

Flott, det skal jeg også sjekke i tilfelle det er forskjell ut fra levering.

Fra kundeservice@moller.no fikk jeg først beskjed om at det ble ladet når bilen var på lading. De spesifiserte ikke om det er både AC og DC lading eller bare AC.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

DCDriver

Skulle jeg tillate meg å tro noe, basert på litt enkel logikk - så vil jeg være ganske sikker på at "servicebatteriet" ikke lades når bilen DC-lades med 400 V DC. Jeg skal se om jeg kan lokalisere batteriladeren for "servicebatteriet", den bør kunne bekrefte at den kun er i drift når bilen AC-lades. Alternativt får jeg ta en tur innom en hurtigladestasjon og måle direkte på "servicebatteriet" igjen.

Amatøren

 :+1:

Du går fullt inn for dette!

Setter pris på den innsatsen DCDriver!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Sirup

Jeg har og Blackvue kamera i e—Golfen, og har opplevd akkurat samme feil som blir beskrevet i trådstarten. Det var en ganske omfattende reparasjon som måtte til for å få bilen kjørbar igjen.
VW e-Golf
Tesla Model X75

geear

Har 190km, og den lader også 12V når den AC-lades (har målt for lenge siden). Om den lader under DC-lading vet jeg ikke, men det er så kort periode, og om man bruker 12V (varme/tenning) under lading så lader den jo uansett...

Amatøren

Sitat fra: Askøy på tirsdag 18. september 2018, klokken 14:28
Jeg har og Blackvue kamera i e—Golfen, og har opplevd akkurat samme feil som blir beskrevet i trådstarten. Det var en ganske omfattende reparasjon som måtte til for å få bilen kjørbar igjen.

Var det reparasjoner eller var det resetting av feilkoder som følge av at batterispenningen ble for lav?

Forøvrig så ser jeg ut fra bilder at Møller Bil Asker og Bærum har brukt annet konstant 12 V punkt i sikringsboksen enn det trådstarter har brukt. Regner med at de bruker det de går god for.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA