Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dashcam som muligens har overbelasta kretsen

Startet av Kav2, tirsdag 28. august 2018, klokken 10:37

« forrige - neste »

Kav2

Jeg fikk en haug av varsellamper forrige uke, da jeg en morgen skrudde på bilen. Kjølevæske, adaptive lys, kjørelys - i tillegg til at panser og bakluke sto registrerte som åpne. Det gikk heller ikke an å åpne bakluka. Fikk bilen (FL300) inn til Møller på relativt kort tid og de slo fast at det var problemer med J519, altså det som på engelsk heter "power control unit". De retta det opp, men påpekte at det muligens var fordi jeg har henta strøm til dashcamen fra sikringsboksen under rattet. De ville helst at jeg henter strøm fra et annet sted, f.eks. sigaretttenneren, noe som er uaktuelt for min del.

Noen som har noen tips? Det er et Blacvue 750 2ch-kamera, kobla inn i f16-sikringa med en sikringsholder. 10A til originalsikringa, og 5A til dashcamen.

Kan noen som har dashcam fortelle hvilken sikring de har brukt for å hente strøm? Det må sies at jeg har hatt kameraet montert på siden mai, og at det var først nå jeg fikk problemer med det.
24 kwh Leaf 2014
Philips Barbermaskin

Apache

Ikke noe svar men jeg har samme kamera som du har, både foran og bak. Men jeg fikk Oslo Bilstereo til å installere for meg. Slår seg av når jeg slår av bilen. Har ikke hatt problemer med den, ble montert da bilen var ny i April i år.

Kav2

Så du har ikke parkeringsmodus tilgjengelig? Jeg vil helst ha det.
24 kwh Leaf 2014
Philips Barbermaskin

Apache

Jeg kjøpte den tilleggs modulen som gjør at det kunne settes men jeg ombestemte meg og ville ikke installere den da jeg ikke viste om det ble problemer med garanti osv. Spurte selger etterpå og han sa at det ikke var det.

Kav2

Selgeren sa at det ikke ville vært problemer med garantien?
24 kwh Leaf 2014
Philips Barbermaskin

Amatøren

#5
Sitat fra: Kav2 på tirsdag 28. august 2018, klokken 10:37
Noen som har noen tips? Det er et Blacvue 750 2ch-kamera, kobla inn i f16-sikringa med en sikringsholder. 10A til originalsikringa, og 5A til dashcamen.

Har ikke koblet selv, men fått Møller Bil til å installere power kabel til dashcam (Blacvue 750 2ch-kamera) i to stykk e-Golf.

Den ene på konstant power og den andre via "tenning". Avsporing: Skal sjekke begge koblingene og sette inn bryter så jeg kan velge mellom konstant power og power når bilen er på.

Så tilbake til saken:

Da jeg fikk den første montert så fikk jeg advarsel om at det vil jo tappe batteriet.

Så der må man være nøye med at når bilen ikke blir ladet på en stund, for eksempel står over helgen så må man huske å trekke ut power kabel fra dashcam.

Vet ikke om det er årsaken hos deg, men en gang glemte jeg og fikk varsel om lav spenning på 12 V batteri. Den sto ikke over hele helgen, men lenge nok til å tappe batteriet for mye. e-Golf har nemlig ikke vedlikeholdslading av 12 V batteri slik Tesla visst nok skal ha (Har flagget det og flere punkter til selger hos Møller for ting og tang for kommende I.D. serien som ha sa var så gode ideer/argumenter at han sendte det vider opp i Møller systemet - Samme gjorde jeg med 20 A kontra 32 A ladekabel som de ikke var klar over. Etter det, får vist alle samme blå 32 A kabel som jeg fikk utlevert etterpå som takk for opplysningen).

Det du beskriver, minner mengden feilmeldinger som vi fikk etter at NAF koblet fra 12 V batteri for å se om han kunne resette elektronikken så ene bakhjulet som var låst skulle løse ut.

Resultatet var en lite fornøyd kundemottaker på Møller Bil som sa at slikt lagde mer arbeid enn hjelp for dem. De har også forsøkt å instruere bergingsselskapene om at slikt ikke skal gjøres (frakobling av 12 V batteri), men de som reklamerer med "over 20 år i bransjen" er de verste med å gjøre slikt.

Så....: Kan batterispenningen din rett og slett blitt for lav for enkelte computere (det er i følge Møller mange av de) så de har feilet, men at den som styrer oppstart har hatt høy nok spenning til å starte og koble inn HV til 12 V power så bilen våknet allikevel? Dermed alle feilmeldingene fra computere rundt om i bilen.

Det er fort gjort å regne ut teoretisk brukstid for et dashcam når bilen ikke står til lading.

Ta batterikapasiteten (Ah) og del på strømtrekket (A) til kameraet (ikke sikrings størrelse) så vil jeg dele den tiden på 2 for å ikke ødelegge det (kjent sak med de som har solcelle anlegg på hytter, er at tilgjengelig kapasitet er batterikapasiteten delt på to for de med bly og AGM batterier) samt at bilens elektronikk trekker litt også.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Oppdatering fra Møller Bil i dag:

12 V batteri lades kun når bilen er på (i bruk) ikke ved lading.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID


jonrb

Sitat fra: Amatøren på torsdag 30. august 2018, klokken 09:26
Oppdatering fra Møller Bil i dag:

12 V batteri lades kun når bilen er på (i bruk) ikke ved lading.

Rart om ikke eGolf er som eUp - den lader 12 V batteri ved lading av høyspentbatteriet. Men når ladingen av høyspentbatteriet stoppes, stoppes lading av 12 V batteri også. Selv om ladeledning fortsatt står i.
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

Kav2

Amatøren: Takk for et fyldig svar.

I forbindelse med disse varslene målte jeg spenningen i 12V batteriet til rundt 13, så jeg tror ikke det var noe problemer med det.

I rapporten fra verkstedet sto det også at 12V-batteriet var OK.

En ting jeg lurer på: Du sier at en kabel er kobla på konstant og en via tenning: Hos meg har jeg kobla en kabel på konstant og en til jord. Har du ikke jord på din? Kan du sjekke hvilken sikring du har brukt til konstant?

Jeg har fått signaler fra Møller om at jeg bør prøve en ledig sikring som gir konstant. Jeg har landa på f16 (jeg skrev feil tidligere om at jeg hadde brukt f16 - det er f15 jeg har brukt). Jeg har fått oversikt over alle sikringer, og denne er visstnok til telefontillegget, som jeg ikke har.
24 kwh Leaf 2014
Philips Barbermaskin

Amatøren

Selvfølgelig er en leder til jord en kabel har to ledere for å få sluttet krets.

Har dessverre ikke mulighet til å sjekke nå da jeg midt oppi bygging av nytt gjesterom/stue, så arbeider vi nå også med å få orden på huset etter lynnedslag.

Møller monterte for meg. Kanskje jeg får sett på det i løpet av neste helg (ikke kommende).

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Kav2

Jeg trodde blackvuen kun hadde to kabler, en til konstant/tenning og en til jord. Min hadde det i hvert fall (kutta fra sigarettennerkoblinga).
24 kwh Leaf 2014
Philips Barbermaskin

Kav2

Skjønte først nå at du snakka om forskjellige golfer.
24 kwh Leaf 2014
Philips Barbermaskin

Amatøren

Har ikke fått tid enda, men er det grei sak å komme til på baksiden av sikringsboksen ved førerplassen?

Er tilgangen å fjerne undersiden av dashbordet?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Kav2

Ja, det er ingen problem. Det er en liten skuff der. Bare press inn innsidene og trekk (ganske hardt) ned. Hadde satt pris på bilde! Akkurat nå er jeg inne på sikring 16 (ledig), som angivelig blant annet skulle ha gitt strøm til telefontillegget.
24 kwh Leaf 2014
Philips Barbermaskin

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA