Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Wrong registration data at Vegvesen

Startet av minibiti, tirsdag 28. august 2018, klokken 09:21

« forrige - neste »

minibiti

I always wondered why many people are writing the wrong information when selling their Zoé on finn.no.
For example, the title of the ad often reads "Renault Zoe ZOE 43KW 2017", like this one:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=127758378

Now indeed, if one checks at https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop+og+salg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EK44919, in the Motor category, it reads "Motorytelse/effekt 43.00 KW (58 HK) "

So I think Finn is just fetching data from Vegvesen when one creates the ad and just types the registration number.

All this to ask the question: How can Vegvesen get it so wrong?

I assume that by 43 KW they are referring to the battery pack. The engine itself being 66 kW or around 90 HP.

To add to my assumption, I see they use 23.3 KW for a R240 so they are definitely using the battery capacity...
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop+og+salg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EL98134

Can we just send them an email and ask for a correction? Or is there a more complicated process for this kind of error?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

bjaolsen

I imagine that it is related to the time period that the car can deliver the power.

Alternatively they simply use it to indicate the size of the battery.
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Svein_H

Jeg stusset på det samme da jeg mottok vognkortet på min Zoe R90, og sendte spørsmål til selger som videresendte forespørselen til Renault. Svaret vi fikk tilbake var:

(...) det er litt spesielt for elbiler, og skyldes: Effekten i vognkortet er det som motoren kan levere kontinuerlig (eller 30 min. kontinuerlig i alle fall).
Maks-effekten i en kortere periode er mye høyere for en elmotor enn hva den kan levere konstant.

Maks. effekt er altså 92hk, og på en bil vil man jo aldri benytte makseffekt over så lang sammenhengende tid at det blir et problem.

Det samme vil du se på Twizy......
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

lilleblå

Stemmer. Jeg spurte forhandler om det samme da jeg så på vognkortet. Så elbiler er oppført med lavere hk/ kW enn de ellers oppgis med.

Måkemannen


minibiti

I assume that an ICE can maintain the max output for 30 min as long as the petrol keeps flowing from the tank :)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

nojac

Sitat fra: lilleblå på tirsdag 28. august 2018, klokken 09:48
......Så elbiler er oppført med lavere hk/ kW enn de ellers oppgis med.

I tillegg til Zoe stemmer dette for Tesla, Soul m.fl.

Men det stemmer ikke for eGolf, Leaf og Ionic, som er oppgitt med full motoreffekt hos Vegvesenet. 

Bortsett fra US-importene av eGolf og Leaf, som av en eller annen grunn her fått 24 eller 30 kW som motoreffekt (tallet er identisk med batterikapasiteten både for eGolf og Leaf, men denne er jo målt i kWh og har ingenting med motoreffekt å gjøre.)

For et par måneder siden så jeg en annonse for en "Zoe 43 kWh"  Det nye batteriet, antok jeg først. Men det var en 2013-modell, så da var det kanskje 43 kW-laderen tallet refererte til (med feil enhet)?

Men så viste det seg at bilen av en eller annen grunn hadde fått 43 kW som motoreffekt i vognkortet.... ( Bilene som senere kom uten 43 kW-laderen fikk så vidt jeg kan se 23,3 kW i vognkortet, mens de nyeste har fått 53 kW)

Ikke så rart at folk flest kan gå seg vill i kW og kWh, men av Vegvesenet må vi kunne forvente en enhetlig og kontrollerbar praksis.
2018 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA