Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Webasto eller byta till en Leaf med varmepumpe?

Startet av tomatchili, mandag 27. august 2018, klokken 23:48

« forrige - neste »

tomatchili

Jag har en Leaf 2012 modell (importerad från Sverige, har gått ca 70000) som har mist en batteri bar. Vi har nu problem att bruka den som pendlarbil till jobbet, ca 50 km t.o.r. när temperaturen faller under -10: Skulle ett byte till en 2013 modell eller nyare 24 kWh med värmepump (och inga tappade "barer") lösa problemet under de närmaste åren eller är det en bättre idé för att säkra räckvidden på vintern under några års sikt  att montera in en dieselvärmare i 2012 modellen?
(att slanta upp 150 000 i mellanskillnad till 40 kWh som ändå inte kan ersätta fossilbilen känns inte lockande)

TorC

50 km hver vei, eller tilsammen?

Det er jo dessuten en del ting du kan gjøre varmeren mer effektiv såsom å isolere slangene i motorrommet, dekke "grillen" med folie osv osv.

Bruk av sete og rattvarme gjør at man kan senke temperaturen i kupeen betraktelig. Endog så  mye at man ofte kan slå av varmeren*. Selv har jeg dieselvarmer, men bruker den så og si aldri. Jeg har imidlertid en liten elektrisk vifteovn som trekker 150 w i kupeen som er koplet på sigarettenneruttaket.

Det å montere dieselvarmer selv vil jeg tippe kan være lønnsomt fremfor å bytte til en nyere modell. Jeg tviler på at det er lønnsomt hvis du får et firma til å gjøre jobben.


*Du kan slå av varmen ved å bruke dette kittet: http://betterev.tabetalt.no/Produkt/nissan-leaf-heater-controller-kit-v2#product

Da kan du slå av varmen, men fortsatt kunne bruke alle vifter som normalt.

For ordens skyld nevner jeg at det er jeg som selger dette kittet.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Trekkoppbil

Jeg tviler på at luft-luft varmepume er så effektivt  under -10C, men det fungerer bra høst og vår.
Biler med varmepumpe supplerer med et elektrisk varmelement.
Min erfaring er at 2012 bruker 4,5kw på varme i kulda, mens 2013 med varmepumpe bruker 3kw.  Jeg har mistanke om at tapet i 2012, skyldes vannbåren varme og uisolerte slanger.

Det som er viktig om vinteren, er å parkere innendørs og kjøre jevnt. Det store problemet ved siden av forbruket til varmeapparatet, er at kalde batterier har høy indre motstand. Det er forskjell på ett batteri på 0C og ett på -10C. Høye strømmer gir mye varmeutvikling og eneritap om vinteren, så det kan være greit å holde seg under 20kw når man kjører. Unngå unødig regenerering da man taper mye når strømmen går ut og inn av batteriet, så man kan tjene på å la bilen trille fritt.

leafnor

Har 2012 med akkruat to barer forsvunnet (SOH=78%)
Har tenkt tanken på evt å sette på dieselvarmer. Men koster nesten 1/3 av hva bilen snart er verdt.
I båten har jeg en webasto luft/luftvarmer. Kom over en video på YouTube som ga meg ideen om å installere en slik i en kasse jeg kan ta ut på våren igjen. Litt støy blir det fra den men ikke mer enn at en overlever.
Får kjøpt slike 5kW varmere for omlag 1600,- på eBay med alt som skal til.
Her er video som ga med ideen om en kasseløsning, lukket og isolert så kan mye av viftestøyen dempes.

https://www.youtube.com/watch?v=Y3U9kY_aO3E
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

 :+1:Julegave til far!

Bestilte 12V 5kW dieselvarmer, luft/luft fra godstolen nå på eBay.

Om jeg setter den i bilen får tiden vise, men tenker da i såfall å bygge en "drop-in" løsning etter inspirasjon fra Youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=LG61RS4k0F4

Eksos kan gå gjennom en modifisert luke ned til hovedbryteren på hovedbatteriet. Og så kan en fyre på tennvæske, renere parafin eller tilsvarende som ikke lukter diesel.
Alternativet å montere saker fast innunder bilen bak torsjonaksel, og gjøre diverse gjennomføringer i bagasjerommet. Eventuelt om en får lurt varmluften inn luken ned til hovedbryter, men trolig for trangt og langt så en får lite luft og mye tap i varme på veien.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Burger

Nå er jeg ingen ekspert, men blir det ikke vel varmt for en stappfull plastkasse?

Jeg installerte 5kw Enersparcher i seilbåten og bare eksosslangen ut blir glovarm og god strålevarme fra selve enheten. Varme er ett så stort problem at den skal kobles direkte på batteriet med egen sikring for å minimalisere sjansen for at den blir slått av uten at det er strøm til å kjøre vifta i 5 minutter for å sørge at den ikke koker.

Jeg kan se om jeg kan ta en måling neste gang jeg er i båten noen timer og fyrer Ebern.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

leafnor

Hei.
Ja, det må sikres strøm til drift. Jeg har en slik sak i båten og eksosrøret blir godt og varmet. Men finner jeg ikke å bruke den i LEAF, så er det god plass i båten for mer varme ("Boost").

Jeg har brukt eksosbandasje i båten på den dieselvarmeren jeg har der, og det fungerer fint. Samme skulle virke i Leaf også. Så på en video der de målte med IR måler at det var over 150 grader (Maks på måleren)
Med tanke på strøm så tror jeg det smarte kan være å montere et eget 12V tørrbatteri. Jeg har slik solcellelader liggende, og tenker å bruke den til å skille mellom 12V på bilen, og 12V til drift på enheten. Når bilen "går" vil 12V til dieselvarmer lades via solcellelader. Da er jeg trygg på at jeg ikke flater ut 12V i bilen.

Alternativet er å skru den fast permanent inne i bilen, og ha eksos på utsiden slik den gjerne er ment å monteres. Og bagasjerommet er vell eneste plassen. Problemer er avstanden fra varmer til der man sitter.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Balrog

Har diesel tilleggsvarme i min 2011 Leaf, bruker 1 liter i timen (=ca 70 km) Supert på kalde dager, trekker jo ikke batteri og øker rekkevidden ift alle former for varmeapparat og trivsel i bilen.. Prøver å unngå å bruke det i bytrafikk, ettersom det er nok forurensning der fra alle diesel- og bensinbiler...
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

leafnor

Har lurt på hvor det kan være plass for en 5kW luft-varmer. Og det virker å være plass inne i hjulbuen hvor jekken sitter. Enheten er 40 cm, og det er mer enn nok plass. Eneste er å vite om det går å få på noen fornuftige hull til eksos etc.
Det samme med varmeslangen, hvor skal varmluften inn om brenner er bak i bilen.  ::)
Tanken på 10 liter får jeg lete plass til videre.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Burger

I signaturen din så ser jeg 2012 leaf. Mener jeg har sett poster her på forumet som har satt inn webasto vannvarmer som varmer opp gen 1 Leaf.

Eberspracher som er i samme gata som Webasto, og min 5kw Eber i båten blir veldig varm. Eksosslangen kan man brenne seg på. Så skeptisk til å sette den i så lite rom som det der.

Litt søken på internettet :

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=6643.0

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/tank-kit-nissan-leaf (usikker på om elbilhjelpen har denne enda)

https://www.elbilmek.no/tjenester#priser


https://www.youtube.com/watch?v=6saRb8Fh2gE
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Electrix

Er det ikke en bedre løsning å forsøke å få mulighet til lading på jobben? Selv om du betaler en god del av utgiften så er det likevel gjerne billligere enn å ordne med dieselvarmer.

Regner med at du forvarmer en god del før du drar?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elekTrond

Rart om ingen har frontmontert en luftvarmer, som blåser inn i friskluftinntaket til kupéen?  ::)
'13 Mjau

leafnor

Jeg er vell kjent med Webasto vannvarmer som løsning. Det er det at slike koster 10 ganger mer enn luftvarmer.
Vet og at eksos blir varm på en luftvarmer for har slik en i båten.
Men når jeg kan ha en i båten som er 100% brennbar plast, bør jeg kunne plassere en i bilen også.
Beste var å få den i fremre del så det ble enklere å få varmluften inn i ventilasjonen.
Men det er ikke mye plass ledig.
Får se, tracking på pakken viser den er fortollet så da er det håp om at den når hit før julaften. Hau-Hau.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Sitat fra: leafnor på onsdag 19. desember 2018, klokken 22:15
Jeg er vell kjent med Webasto vannvarmer som løsning. Det er det at slike koster 10 ganger mer enn luftvarmer.
Vet og at eksos blir varm på en luftvarmer for har slik en i båten.
Men når jeg kan ha en i båten som er 100% brennbar plast, bør jeg kunne plassere en i bilen også.
Beste var å få den i fremre del så det ble enklere å få varmluften inn i ventilasjonen.
Men det er ikke mye plass ledig.
Får se, tracking på pakken viser den er fortollet så da er det håp om at den når hit før julaften. Hau-Hau.
Nådde ikke hit til julen, men nå er varmer tollbehandlet i Oslo og på veg til Trondheim. Har den til helgen da.

Kjørte vernepliktig soldat til Værnes etter nyttårsperm i dag kl 06:00 i nullføre med god varme i bilen. Våt saltet veg, kjørte i 80-90 km/t. Kom hjem etter 60 km med 68 Gids. Startet på 213. Varme dro lenge 3 kW, å lå så på rundt 2kW.
Dieselvarmer ville kanskje økt rekkevidde 13-15km. Kom jo hjem uten problem, så kan jo leve med det, men ville vært morro om jeg med denne varmer til under 2000,- kan øke levetiden for bilen.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA