Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Supercharger - Kø etikette

Startet av Spurkis, mandag 27. august 2018, klokken 18:38

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 30. august 2018, klokken 08:44
Tatt litt fritt etter hukommelse - men de første var vel 120kW. Et tradisjonelt SuC besto av 11 teslaladere (som stod i tesla før), og disse ga ved 400V 11kw x 11 = 120kW.

Men så justerte de opp trafo inn på disse, tror det var til 480 volt, da får hvert suc-par 145kw til fordeling. Men bilen tar max i mot 120kw.
I følge søknaden til Tesla for etablering av trafostasjon i forbindelse med Lillesand, så søkte de om 12 kurser a 250A ved 480V = 120 000W?

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=7959.msg671647#msg671647

Dette er en av de siste SuCene som er satt i drift i Norge. Mener jeg har sett det samme på andre også.

geear

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. august 2018, klokken 09:37
Jeg tror nok alle med tilhenger/campingvogn må belage seg på å huke den av når de skal lade i fremtiden. Da kan de bruke alle plassene uten problemer og uten å blokkere andre fra å lade. Med den innstillingen kan de heller bli gledelig overrasket over at det finnes en nose-in plass som er ledig og som ikke blokkerer andre ladere.

Nose-in plassene kan ofte brukes uten å blokkere andre ladere. Drive-through plassene derimot er vel som oftest to og to ladere, så der kan man ikke stå med campingvogn tilkoblet uten at ladestasjonen har lavt belegg og man venter ved vogna. Da er det like greit å ta utgangspunkt i å måtte koble av.
Jada, klart man må være forberedt på å hekte av, men det er ingen grunn til at biler uten henger skal parkere på drive through-plasser som er laget og merket for henger, slik det nå gjøres på noen nye SuC-lokasjoner, så ber bare om at de som kjører uten henger parkerer iht. skilting/merking, iallfall så lenge det er ledige ladere, slik man forventer at ICE-biler gjør. Det er like irriterende om en bil uten henger står og lader på en ladeplass for biler med henger som når en ICE-bil blokkerer en hurtiglader.

o.b.lix

Sitat fra: gr på torsdag 30. august 2018, klokken 11:50
I følge søknaden til Tesla for etablering av trafostasjon i forbindelse med Lillesand, så søkte de om 12 kurser a 250A ved 480V = 120 000W?

Du regner enfaset. De lader trefaset. Det blir da høyere.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jkirkebo

Sitat fra: o.b.lix på fredag 31. august 2018, klokken 08:18
Sitat fra: gr på torsdag 30. august 2018, klokken 11:50
I følge søknaden til Tesla for etablering av trafostasjon i forbindelse med Lillesand, så søkte de om 12 kurser a 250A ved 480V = 120 000W?

Du regner enfaset. De lader trefaset. Det blir da høyere.

Jepp, må gange med roten av 3. Blir nesten 208kW det, pr. ladepar.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på fredag 31. august 2018, klokken 10:49
Jepp, må gange med roten av 3. Blir nesten 208kW det, pr. ladepar.

Forberedt på SuCv3 med opptil ca 180kW i peakeffekt pr. stolpe?
Model S 85D

geear

Sitat fra: o.b.lix på fredag 31. august 2018, klokken 08:18
Du regner enfaset. De lader trefaset. Det blir da høyere.
Ouch. Gikk på en smell der ja.

Ljofam

Er det noen spesielle «regler» med tanke på TM3 og nye ladeuttak. Hvis det er kø på en SuC og det blir ledig på en stolpe med uttak for TM3, skal man da slippe fram TM3 bilene i køen eller er det greit å ta plassen og la de vente?
Ser det står model 3 priority på de stolpene
https://www.tocn.no/wp-content/uploads/2019/01/Model3SuC-01.jpg

Wibla

Om du med S/X kommer til en SuC, unngå å bruke CCS-stolpene om du kan.

Ikke stort annet å gjøre med det.
2018 Tesla Model S 75D

spirrevipp

Er vel upløyd mark enn så lenge, spørs vel litt på hvor mange stolper som det er av hver type og hvordan fordeling er mellom bilene som står i kø. Håper alle stolpene etterhvert får de nye pluggene slik at det ikke blir kilde til konflikt.

Hensikten med Model 3 priority skilt som jeg tolker det er ikke at TM3 skal være prioritert og slippe fram i køen, men at ikke S/X eiere skal være rasshøl å okkupere de eneste laderne som TM3 kan bruke så de må vente selv om det er ledig på andre stolper.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

sjokomelk

Sitat fra: Wibla på tirsdag 22. januar 2019, klokken 20:11
Om du med S/X kommer til en SuC, unngå å bruke CCS-stolpene om du kan.
Korrekt.
Amerikansk "priority" betyr ikke "her kan bare", men er en hyggelig påminnelse om å bruke andre før denne.
Det er det samme de bruker om seter på bussen og sånt også for de som er forbeholdt for gamle og bevegelseshemmede. Du kan fint bruke plassen hvis du ikke er i den kategorien, men det er hyggelig hvis du prøver å finne deg et annet sted å sitte først hvis det er mulig.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Amoss

Sitat fra: spirrevipp på tirsdag 22. januar 2019, klokken 20:16
Hensikten med Model 3 priority skilt som jeg tolker det er ikke at TM3 skal være prioritert ...

Interessant vinkling ;)
Model S 85D

spirrevipp

Sitat fra: Amoss på tirsdag 22. januar 2019, klokken 22:53
Sitat fra: spirrevipp på tirsdag 22. januar 2019, klokken 20:16
Hensikten med Model 3 priority skilt som jeg tolker det er ikke at TM3 skal være prioritert ...

Interessant vinkling ;)

Snarere dustete sitering.  ;)
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Amoss

Sitat fra: spirrevipp på onsdag 23. januar 2019, klokken 07:12
Snarere dustete sitering.  ;)

Nja, siteringen fremhevet selvmotsigelsen...

Men klart, hvor relevant dette blir kommer jo ann på hvor stor del av stolpene som har CCS og TM3 prioritering. La oss alle håpe at det ikke tar så lange tiden å oppgradere tilstrekkelig med stolper til at hele problemstillingen blir irrelevant.  :)
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA