Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer å lease ny plug-in hybrid 4x4

Startet av psyfoon, mandag 27. august 2018, klokken 12:41

« forrige - neste »

psyfoon

Er litt i tenkeboksen angående å bytte ut bil nr. 1 (gammel dieselbil) som har kostet oss mye i rep. på de snart 2 årene vi har eid den. Hvis jeg får igjen ca. 50k for denne har den faktisk kostet oss ca. 50.000kr/året bare i verditap og uforutsette rep. Dette er faktisk ikke langt unna hva en ny plug-in hybrid vil koste oss på leasing (hvis vi tar med at vi vil spare minst 10.000kr årlig i drivstoffutgifter).

Uansett, vi har 2 barn på 3 og 6 år, ferdig med barnevogn og bakovervendte stoler. Og vi må ha 4x4. I prisklassen som er aktuell for oss er det 3 kandidater; BMW 225XE, Mini Countryman SE og Mitsubishi Outlander PHEV.

Mitsubishi'en liker jeg minst så den utgår, på tross av best plass. Countryman har jeg prøvekjørt og er en veldig kul og tøff bil men her er det negative dårligere sikt ut, særlig for barn i baksetet og et vel sært og diskoaktig interiør etter min smak.

Så da er det vel BMW'en som er den aktuelle kandidaten. Plassmessig tenker jeg at den holder til 90% av kjøringen vår, det er vel eneste på lengre ferieturer osv det kan bli knapt og det kan løses med en skiboks på taket.
Tror også den vil passe vårt kjøremønster godt ifht hybridsystemet og lave drivstoffutgifter. Kjører 18km t/r jobb til daglig og ellers har vi kun småkjøring i lokalmiljøet (bor på ei øy med fergeforbindelse) så ca. 80% av kjøringen vår kan gjøres elektrisk.

Dette er mine vurderinger og rettferdiggjøring av å investere i ny leasingbil. Er ute etter innspill og erfaringer fra dere om både 225xe som daglig bil og om jeg gjør en fornuftig investering ved å kjøpe ny bil vs en brukt eldre bil.

På forhånd takk.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Gordon Retriever

Av ren nysgjerrighet:  Hvor mange år er dieselbilen du betegner som "gammel"?

Rent generelt er det ikke tvil om at det å disponere nyere bil med garanti gir et langt mer forutsigbart bilhold.  Det som er vanskelig å sette en pris på, er tiden og energien du bruker når en eldre bil skal diagnostiseres, leveres og hentes på verksted når feil oppstår.

Jeg har om ikke to innvendinger, så to kommentarer til planen din om leasingbil:

-Ved leasing deltar man i en gjettekonkurranse om framtidig bruktverdi, der den du handler med har mer kunnskap enn du selv har.  Det vil i endel tilfeller lønne seg å kjøpe selv i stedet, men ved leasing unngår du risikoen og lar være å binde opp kapital.  Alt dette antar jeg du alt har tenkt over.

-Den elektriske rekkevidden til BMW 225xe er ikke kjent for å være den mest overbevisende. Regnestykket ditt bør derfor inneholde en worst case scenario mht. bensinutgifter, uten at dette nødvendigvis vil utgjøre veldig mye på bunnlinjen.

Så alt i alt tommel opp fra meg.
Og så lener jeg meg tilbake og venter på at noen skal komme og anbefale inventory Tesla til kampanjerente. :)

psyfoon

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 27. august 2018, klokken 13:29
Av ren nysgjerrighet:  Hvor mange år er dieselbilen du betegner som "gammel"?

Rent generelt er det ikke tvil om at det å disponere nyere bil med garanti gir et langt mer forutsigbart bilhold.  Det som er vanskelig å sette en pris på, er tiden og energien du bruker når en eldre bil skal diagnostiseres, leveres og hentes på verksted når feil oppstår.

Jeg har om ikke to innvendinger, så to kommentarer til planen din om leasingbil:

-Ved leasing deltar man i en gjettekonkurranse om framtidig bruktverdi, der den du handler med har mer kunnskap enn du selv har.  Det vil i endel tilfeller lønne seg å kjøpe selv i stedet, men ved leasing unngår du risikoen og lar være å binde opp kapital.  Alt dette antar jeg du alt har tenkt over.

-Den elektriske rekkevidden til BMW 225xe er ikke kjent for å være den mest overbevisende. Regnestykket ditt bør derfor inneholde en worst case scenario mht. bensinutgifter, uten at dette nødvendigvis vil utgjøre veldig mye på bunnlinjen.

Så alt i alt tommel opp fra meg.
Og så lener jeg meg tilbake og venter på at noen skal komme og anbefale inventory Tesla til kampanjerente. :)

Takk for innspill  :) Dieselbilen er en 1999modell så den begynner vel å kunne betegnes gammel  ;)

Enig angående gjettekonkurransen om bruktverdi. Her KAN det også ligge en liten joker; nå er det mange av disse bilene som leases og det vil være en stor utvikling på elektrisk rekkevidde innen de neste 3år. Ergo kan bilforhandlere ha mange slike 3år gamle biler inne når leasingperioden min er over. Og kanskje er ikke markedet sååå hett for disse lenger? I tilfelle vil det være gode muligheter for at vi får en fin pris å kjøpe ut bilen for og ha den litt lengre og kanskje selge privat og gå i pluss når den dagen kommer  :) Men umulig å spå. Det eneste som er sikkert er hva vi må betale i mnd. Forutsigbart.

Det kan selvfølgelig være mer lønnsomt å kjøpe selv, men nå er vi i en situasjon der vi nettopp har bygd oss nytt hus og garasje så jeg tror både vi og banken er enige om at gjeldsgraden er høy nok.

Angående elektrisk rekkevidde er jeg helt enig. Kunne selvsagt ønsket my mer. Men med krav om 4x4 så er det ingen biler som gir samme totalpakken pr. i dag. Og så er det dette med å vente på noe bedre da.. Da kan man ende opp med å vente lenge. For det kommer alltid noe bedre  ;)
Men som sagt, vi bor på en øy der vi begge har arbeidsplassene våre under 1mil fra hjemmet og skole/bhg/butikk like i nærheten så det blir veldig sjelden mye langdistansekjøring, kun småkjøring som gjør at selv dieselbilene svir av 1liter/mil på denne kjøringen. Dessuten har vi også egen 16A ladestikk like ved ytterdøra så da er det lettvint og raskt å koble inn kabelen hver gang vi parkerer slik at batteriet alltid er fullt og klart til utrykning  ;)

2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Sverre Revhaug

Hei, hvordan gå i Pluss? Du skrev:
"Og kanskje er ikke markedet sååå hett for disse lenger? I tilfelle vil det være gode muligheter for at vi får en fin pris å kjøpe ut bilen for og ha den litt lengre og kanskje selge privat og gå i pluss når den dagen kommer  :)"

De fleste av oss taper jo penge på bil. Det er ikke som fast eiendom som ofte blir mer verdt desto lenger du har eid den... :-)
Hva endte du opp med å gjøre?

Lykke til med bilkjøpet.
Mvh automatiker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA