Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Medfølgende kabler, eventuell adaptere

Startet av fborch, mandag 27. august 2018, klokken 10:05

« forrige - neste »

fborch

Hei.

Jeg får min model X om en måneds tid. Jeg er så heldig at jeg allerede har en 230v 32a kurs i garasjen med en tilhørende 3 fas blå industrikontakt som vi bruker til et sveiseapparat:



Slik jeg har forstått det følger det med en blå(1fas) med bilen, så her trenger jeg en overgang eventuelt en ladekabel med 3 fas blå i enden.

Om jeg bruker noe ala dette: http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla/8-adapter-tesla/5-32a3

så vil jeg vel ikke kunne dra nytte av alle 3 fasene skulle jeg tro?

E_S

#1
For å bruke den kontakten der har du to alternativer:

1. Du kan bruke adapteren du linket til sammen med blå adapter til UMC og få en hastighet på 7,4kW

2. Du får ikke utnyttet alle tre fasene uansett med 230V IT uten å ha en trafo, men kan eventuelt kjøpe rød adapter til UMC og lage/kjøpe en adapter (samme leverandør som den adapteren du linket til) fra den kontakten der til rød 16A hvor to av tre faser er tilkoblet (den siste fasen går til N i den røde kontakten), og da kan du lade på 2 av 3 faser. Effekten blir vel den samme som med blå adapter, men skjevbelastningen mindre.
:)

fborch

Sitat fra: E_S på mandag 27. august 2018, klokken 10:13
For å bruke den kontakten der har du to alternativer:

1. Du kan bruke adapteren du linket til sammen med blå adapter til UMC og få en hastighet på 7,4kW

2. Du får ikke utnyttet alle tre fasene uansett med 230V IT uten å ha en trafo, men kan eventuelt kjøpe rød adapter til UMC og lage/kjøpe en adapter (samme leverandør som den adapteren du linket til) fra den kontakten der til rød 16A hvor to av tre faser er tilkoblet (den siste fasen går til N i den røde kontakten), og da kan du lade på 2 av 3 faser. Effekten blir vel den samme som med blå adapter, men skjevbelastningen mindre.

Takk! Utfyllende og bra :)

jkirkebo

Sitat fra: fborch på mandag 27. august 2018, klokken 10:05
Hei.

Jeg får min model X om en måneds tid. Jeg er så heldig at jeg allerede har en 230v 32a kurs i garasjen med en tilhørende 3 fas blå industrikontakt som vi bruker til et sveiseapparat:



Slik jeg har forstått det følger det med en blå(1fas) med bilen, så her trenger jeg en overgang eventuelt en ladekabel med 3 fas blå i enden.

Om jeg bruker noe ala dette: http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla/8-adapter-tesla/5-32a3

så vil jeg vel ikke kunne dra nytte av alle 3 fasene skulle jeg tro?

Blått adapter er 1-fase så det får du ikke nei. Vår EcoLite ladestasjon kan derimot leveres med en kort tilførselskabel som passer din kontakt. Den kan levere 3-fase 32A til bilen, som da vil lade på 2 faser og gi deg ca. 8,5kW effektivt.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Adaptere er uansett ikke godkjent på fast ladested hjemme, og du vil da dessuten mangle jordfeilbryter type B som også er påbudt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fborch

Dette er kun midlertidig, frem til jeg får vervepremie (TWC) og får lagt opp en egen kurs til denne.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA