Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Langtur med Zoe ZE40 fra Råde til Høyanger?

Startet av Kirsten Helén, søndag 26. august 2018, klokken 21:14

« forrige - neste »

Kirsten Helén

Hei!
Jeg skal kjøre fra Råde (Østfold) til Høyanger (Sogn og Fjordane) i høstferien. Jeg har ikke vært på langtur med Zoe-en før, men erfaringen fra de halvlange turene jeg har gjort er at jeg må lade mye oftere enn Elbilforeningens ladekart-app antyder. Den sier at det skal holde med lading i Flå og i Sogndalsfjøra, og det tror jeg i alle fall ikke på.

Så hva tror dere? Er det "bryet verd" å ta elbilen eller skal jeg kapitulere og ta "dieseldyret"?

PS! Jeg har god tid på turen, men vil gjerne slippe overnatting ...  ;)

HCO

Vår erfaring er at om vi starter med fullt batteri, vil en tur innenfor 1,5 ganger batterikapasiteten ta omtrent samme tid som med bensinbil. Dette basert på at vi uansett tar to pauser på en såpass lang tur.

Under gode forhold betyr dette 40-45 mil. Din tur er på 48 mil. Jeg tipper du trenger å lade ca 1,5 time (30kWh) underveis, forutsatt at du kan destinasjonslade når du kommer frem.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

HCO

For ordens skyld, regner med at du vet det: For å få bra ladehastighet bør batteriet kjøres ganske langt ned, og det bør ikke lades lenger enn 70-80%. Etter dette går det tregere. Så ideelt sett bør første ladestopp være etter omtrent 25 mil (15-20% rest), lade f.eks til 75% og kjøre ca 15 mil til og gjenta hver 15 mil (ved forbruk 1,5kWh/mil).
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Kirsten Helén


Troald

Jeg tror også dette går bra, men pass på fjellovergangene. Jeg kjørte i sommer fra Vågåmo til Beitostølen. På vei opp ble det litt tøff kjøring. Jeg «måtte» forbi endel campingvogner/bobiler og plutselig oppdaget jeg at gjettometeret sank. Måtte til slutt redusere farten kraftig og kunne først trekke et lettelsens sukk når jeg var ned på vei mot Beitostølen.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

pudderjagar

Råde - Flå som er 191 km burde gå fint med ZE40 med fullt batteri ved start. Forholdsvis flat veg oppover. Eg har ein 210 versjon og den kjører eg Oslo - Gulsvik med utan problem ved 8 grader lufttemperatur, ein distangse på 105km.

Men da er tett som hagl med ladestasjonar oppover heile Hallingdal så skulle du bli usikker så er da bare stoppe på ein tidlegare.

Du kan fint kjøre til bilen viser 100km igjen på km og så kjøre til neste ladestasjon fram til Hemsedal.

Da er ladere på:
Hvervenkastet (Ved E16 på Hønefoss) Fortum
Sokna Fortum
Gulsvik GK
Flå Fortum
Bromma Fortum
Nesbyen (Bak kommunehuset på venstre side av hovedvegen)GK
Gol GK
Hemsedal GK og Fortum
Borgund Fortum
Håbakken Fortum
Sogndal GK
Leikanger GK
Høyanger GK
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA