Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf spy

Startet av Ebe, søndag 26. august 2018, klokken 11:26

« forrige - neste »

leafnor

Sitat fra: Ebe på lørdag 01. september 2018, klokken 08:55
Hører man det klart om den starter opp? Har ikke lagt merke til noe mer lyd enn det Leafen min lager når den lader..
Ja, vifte i "grillen" for radiator til AC fyrer opp.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Ebe

Det starta ikke noe kjøling på batteriet når jeg testa nå med «dobbeltladeren» på Grønn kontakt sin AC-lader. Hverken lyd eller utslag i LeafSpy. Hadde 68% batteri og batteritemp var på 21,3 grader. Så kan virke som den ikke slår det på før nødvendig i alle fall.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

leafnor

Tipper en må opp mot nærmere 30 grader før kjøling starter.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Mr Oizo

Ja ca 30 grader, eller midt på varmemåleren må den være.
Den kan helt fint finne på å kjøre full kjøling hvertfall 1 time selv på 10 A lading, sånn at det synker 1 strek på varmemåleren. Er flere ulike kjølemetoder på denne bilen. Det kan være bare vifte foran, vifte foran + AC som kjører av og til, eller bare en egen vifte inne i pakken som går for seg selv uten at noe foran går. Ingenting av dette kan styres selvsagt, automatisk alt sammen.

tomrh

Leafspy skifter hele tiden mellom to ulike verdier for Gids hos meg. Når bilen er fulladet skifter det typisk mellom 491 og 495. Ved lavere soc er differansen større, f.eks. skifter displayet mellom 190 og 220 Gids. Soc holder seg forøvrig konstant. Andre som opplever denne togglingen av Gids?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

elekTrond

@Oizo: Når får vi sjå den første mjuk/hardvare-modden som tvangskjører de ulike viftene/klima etter eierns forgodtbefinnende?
'13 Mjau

Mr Oizo

Det er kanskje mulig etter vesentlig modding, uten at jeg helt ser hva hensikten med noe slikt skulle være. Jeg vil tro Nissan har lagt inn en del fornuft i dette systemet. Hvis du plugger inn bilen og har satt timer f.eks, og batteriet har litt varme, hender det ofte den starter å kjøle med en gang, og dette kan gjerne pågå 1-2 timer. Beste ladefart jeg har opplevd var med temp på 2 streker over midten og fra 9-73 %, snittfart 43 kW. Det syns jeg er ganske bra. Laveste jeg har sett er 19 kW etter at bilen stod 3-4 dager i -13. Ganske lavt selvsagt, men sånn er jo alle biler hvis de ikke er forvarmet. Jeg har ikke logget noe på leaf spy pro selv om jeg har det, men følger med på ladefart på GK appen blant annet etter ladinger.
Hvis jeg skulle ønsket noe med bilen måtte det være aktiv batterivarming som man selv kunne aktivert på et vis. Varmesystemet har en viss sammenheng med batteriet så jeg tror hvis man kjører forvarming 1-2 timer kan man få opp tempen noe, uten at jeg har testet dette noe mer. Fra noen prinsippskisser så det ut som varmluft passerte noen finner i batteriet før det gikk til kupeen.

elekTrond

Har du URL til de skissene? :)

i3 har 1 kw batterivarmer. I verkstedmanualen til trillingen er det nevnt en aktuator-test av varmeteppet, som utføres med verksted-diagnoseutstyret. Jeg kunne tenkt meg å finne ut hvilken ledning i batteripakka jeg skal strømsette for å tø opp batteriet. Høres ut som du er ute etter det samme.
'13 Mjau

Mr Oizo

Dette blir nok noe av det nærmeste du kommer, fra siden: https://evobsession.com/nissan-e-nv200-uses-air-conditioning-cool-battery/


Og mer, fra InsideEVs: https://insideevs.com/heres-nissan-employs-active-air-cooling-e-nv200-battery-pack/
SitatAs in LEAF, the battery pack comprises 48 modules with a nominal capacity of 24 kWh, but it incorporates a bespoke cooling pack that operates automatically during quick charging
Merk at dette ikke er helt sant, det virker på AC lading også, og uten at bilen er "On".
SitatCooled air from the vehicle's heating and ventilation system is channelled over the battery cells to ensure optimum charging conditions at all times
SitatConversely, in cold weather, the vehicle's HVAC system wafts warm air over the battery, again to ensure it reaches its optimum operating temperature as quickly as possible
Jeg tror ikke denne varmingen er særlig effektiv, spesielt i mange minusgrader blir det for mye å varme opp. Skal det være (mye) vits i så lave temperaturer må du nok minst forvarme i 1 til 2 timer. Varmeren er på 3 kW så det er ikke voldsomt kraftig.


pudderjagar

Nokon som veit korleis dette er på nye 40kwh e-nv200?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Ebe

Tipper det er mye det samme, som resten av bilen. :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Det er egentlig mer interesant å finne ut hvordan man kan kjøle batteriet, mens man kjører... :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

pudderjagar

Å kjøle batteriet mens mann kjører er bortkastet på Evalia. Den kjem rett og slett ikkhe opp i så høge temperaturer utenom sommeren når da er 30 grader ute.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Ebe

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 02. februar 2019, klokken 08:26
Å kjøle batteriet mens mann kjører er bortkastet på Evalia. Den kjem rett og slett ikkhe opp i så høge temperaturer utenom sommeren når da er 30 grader ute.

Det er jo helt feil. Min kom opp i mellom 35 og 40 grader nå i jula, da kjørte jeg i temperaturer mellom -9 og -2 grader. Ved 36 grader ble ladehastigheten redusert til 30 kw/h...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA