Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Buss vs elbil

Startet av elektrolux, søndag 26. august 2018, klokken 06:43

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: Løve på fredag 31. august 2018, klokken 09:07
Trondheim er litt mer trikk siden byen ligger på havnivå
Multiconsult laget en plan for et større parkeringsanlegg under Trondheim Torg, siden de likevel skulle grave opp hele området. Men dette ble avslått av politikerene. Som besøkende i sommer så jeg en tydelig endring. Det gamle sentrum fremstår som slitt og skittent med lite attraktive butikker, mens de nye bydelsentrene på Lade og Heimdal blir stadig mer attraktive. For at folk skal slippe å dra inn til det gamle sentrum har de bygget en ringvei hele veien rundt. Dermed har de også blokkert den gamle sentrumshavnen, som nå brukes som opplagsplass for privatbåter. http://torvetitrondheim.no/2016/12/torvet-bygges-uten-p-hus/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Løve

Ikke fortell meg sånne ting... Jeg blir så sliten og lei av å stadig bli minnet på hvor mange direkte ubrukelige politikere vi har.

emurof

Sitat fra: JorgenM på søndag 26. august 2018, klokken 20:07I større byer er busser mer fornuftig (tok bussen nesten hver dag de 6 årene vi bodde i London).

Men like fullt en fryktelig dårlig opplevelse. I det minste i rushtiden i Oslo. Da står man gjerne som sild i tønne, bussen er gjerne forsinket, og går ikke bussen rett til der man skal må man bytte og det blir enda mer trøbbel.

Og på vinteren er det lite fristende å stå ute og fryse mens man venter på bussen, men man må det like fullt. Og så er det inn i bussen og svette og bli våt så man blir ekstra god og kald når man går av bussen igjen.

Jeg gleder meg til bussen blir drept og kollektivtransport består av små autonome enheter som henter deg der du er, når du trenger det, og du ikke må stå og sniffe in andres armhulesvette i over en halvtime.

Amoss

Sitat fra: emurof på mandag 01. oktober 2018, klokken 13:43
Men like fullt en fryktelig dårlig opplevelse. I det minste i rushtiden i Oslo. Da står man gjerne som sild i tønne, bussen er gjerne forsinket, og går ikke bussen rett til der man skal må man bytte og det blir enda mer trøbbel.

Og på vinteren er det lite fristende å stå ute og fryse mens man venter på bussen, men man må det like fullt. Og så er det inn i bussen og svette og bli våt så man blir ekstra god og kald når man går av bussen igjen.

Dette minner meg om en reklamekampanje Oslo sporveier hadde for en del år tilbake der sloganet var "Det er intelligent å kjøre kollektivt". Det ble påstått at kampanjen ble stoppet av forbrukerombudet etter at det ble klaget inn med en argumentasjon ala det du kommer med her :)

... om det er tilfelle eller bare en urban myte skal jeg ikke påstå, men kampanjen ble i alle fall kortvarig, og ikke kommet igjen som jeg har sett... :)
Model S 85D

Trekkoppbil

Jeg leste en artikkel for mange år sida, at i flg danske forskere, ligger grensa for når en buss får en miljøgevinst på noe å tjue passasjerer.

Når man ser på norske småbyer, hvor det sirkulerer en gruppe bybusser hele dagen, så ser det ikke ut til å være mange passasjerer. Og man dundrer rundt i boligområder med tungtransport som ofte er tom. For meg er det uforståelig at disse bussene skal være så store. Man skulle tru at besparelsene for samfunnet ville bli enorme, om folk ville ta drosje i stedet.

I storbyene kan man finne fulle busser i rushtida. Samtidig kan det gå tomme eller nesten tomme busser i motsatt retning, og det kan være begrensa strekning mellom endestasjonene at bussene er fulle. Også her er bussene et forurensningsproblem. Jeg har sjølv sykla mange år i Oslo, og erfart eksos og støv fra bussene. Dessuten er de plasskrevende der de krever egne kollektivfelt og gater som er stengt for annen trafikk. Leddbussene har dårlig framdrift om vinteren.  Bussene kan skape mye køer og trafikkale problemer for annen trafikk på småveier, og når bussene stopper opp på hovedveiene kan de lamme trafikken i hele byen.

Det sies av vegslitasjen øker med kvadratet av vekta på kjøretøyet. Så en buss på 16 tonn, skulle da slite like mye på veien som 64 biler a 2 tonn.

arnkl

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 06. oktober 2018, klokken 23:04
Det sies av vegslitasjen øker med kvadratet av vekta på kjøretøyet. Så en buss på 16 tonn, skulle da slite like mye på veien som 64 biler a 2 tonn.
Vegsliasjen aukar med akseltrykket i fjerde potens. Så ein buss med alseltrykk på 8 tonn vil slite like mykje på vegen som 4096 bilar med akseltrykk på 1 tonn.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Hyperstress

Den vil slite mye mer på veien. En bils slitasje er neglisjerbar ift en buss. En buss på 16tonn og to akslinger vil slite 8^4= 4096 ganger mer enn en bil på 2 tonn, i teorien.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Ingeniøren

Jeg tar buss noen ganger og der er det beltepåbud og det har enda til vert kontroller der folk er bøtelagt. Da undres man når man ser busser der folk som står som sild i tønne - gjelder ikke samme regler for sjåfører som laster bussen full ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE


xyzzy

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 07. oktober 2018, klokken 09:27
Jeg tar buss noen ganger og der er det beltepåbud og det har enda til vert kontroller der folk er bøtelagt. Da undres man når man ser busser der folk som står som sild i tønne - gjelder ikke samme regler for sjåfører som laster bussen full ?

Ja og nei. Busser deles inn i forskjellige klasser. De bussene der det er mest folk - lokaltrafikkbusser - har lavere fartsgrense, hyppige stopp og ikke påbud om belte. Eks: Lokalbussene med tosifret linjenummer i Oslo. Langtrafikkbusser har kun belteplasser - eks. turistbusser. Og så har du de midt i mellom, der du har hull-i-hodet-situasjonen at du får bot om du sitter uten belte, men kan stå uten å få bot. Eks. pendlerbussene inn til Oslo.

Ingeniøren

Mao, økonomisk dustete sikkerhets politikk....

Litt som i mitt nærmiljø der vi har en vei med 50 grense og fartsdempere som tåler 35-40 km/t. Ble anlagt for noen år siden da trafikken går forbi en skole selv om det er en meget oversiktlig og grei vei. Har aldri vært noen ulykker der før men samme år som fartsdemperne/hevede forgjengeroverganger kom ble en skolejente påkjørt i fotgjengerovergangen. Årsaken er at det nå ikke holder å holde fartgrensen og følge med, man må fokusere på å dempe farten før fartsdemperen og glemmer å se om det kommer noen over....

Noen politikere som ser hvor dumt dette var  :-1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

kodalse

Sitat fra: jlan på onsdag 05. september 2018, klokken 10:18
Sitat fra: Løve på fredag 31. august 2018, klokken 09:07
Trondheim er litt mer trikk siden byen ligger på havnivå
Multiconsult laget en plan for et større parkeringsanlegg under Trondheim Torg, siden de likevel skulle grave opp hele området. Men dette ble avslått av politikerene. Som besøkende i sommer så jeg en tydelig endring. Det gamle sentrum fremstår som slitt og skittent med lite attraktive butikker, mens de nye bydelsentrene på Lade og Heimdal blir stadig mer attraktive. For at folk skal slippe å dra inn til det gamle sentrum har de bygget en ringvei hele veien rundt. Dermed har de også blokkert den gamle sentrumshavnen, som nå brukes som opplagsplass for privatbåter. http://torvetitrondheim.no/2016/12/torvet-bygges-uten-p-hus/
Fylkesordføreren ønsker ihvertfall en ambisiøs plan for parkeringsannlegg under Trondhjæm.
https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2018/10/03/%C2%ABDet-er-bra-vi-har-en-fylkesordf%C3%B8rer-som-kan-dra-p%C3%A5-litt%C2%BB-17622457.ece

Hemskoen her er lokalpolitikere som ikke helt har tatt dette til seg.

PS! Lade ser etter hvert ut som en handlegate med et totalt innefektivt transportsystem. Her kjører folk rundt hele området for å slippe å stå i kø i hovedgata.
PSS! Heimdal er vel bortimot det verste området å komme seg til sentrale arbeidsplasser fra med mindre du kjører rundt området for å komme inn på E6. Det er mulig du tenker på Tiller som handlesentrum (CitySyd), men det tilhører ikke Heimdal.
PSSS!Den gamle sentrumshavnen? Hvis du tenker på kanalen med Ravnkloa og fiskehallen er det ikke skjedd noen blokkering her. Den har krevd løftebruer så lenge jeg kan huske (og en generasjon til). Her kan man heller diskutere byggingen av nye gigantbygg mot sjøsiden, som igjen dekker all utsikt for opprinnelig bebyggelse. Dette ligger derimot utenfor den nevnte "Ringveien" (Nordre avlastningsvei som det heter i Trondheim)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Falsum

Forutsetningene til trådstarter virker veldig løst fundert og basert på en anekdotisk bevisførsel.

Er det virkelig tilfelle at "den jevne buss" har 2-4 passasjerer? Det nekter jeg nærmest å tro, selv om du sikkert har observert en håndfull busser med et lavt passasjertall akkurat på det punktet i ruten hvor du observerte bussen.

Høres også rart ut da vanlige medier er fulle av saker om stor passasjervekst i Rogaland i disse dager (med forbehold om at dette kanskje er konsentrert rundt Nord-Jæren hvor det har vært så mye protester mot bomringen).

Fra et transportøkonomisk ståsted høres det ut som en dårlig idé å erstatte busser med små elbiler. Først og fremst av arealmessige hensyn. Transport basert på privatbiler legger beslag på et vannvittig mye større areal per personkilometer enn buss. Både på vei fra A til B, men ikke minst fordi privatbilen forutsetter at det må være en parkeringsplass både ved A og B for hver bil. Dette legger beslag på enorme arealressurser som kunne hatt en langt bedre samfunnsmessig utnyttelse.

Gjennomsnittlig passasjertall eller "fyllingsgrad" i bussen skal være ganske lavt for at privatbiler kommer bedre ut, og det hadde gitt lite mening for busselskapet å kjøre så hyppig og med så store busser at de lå på et så lavt snitt. Det ville jo vært å kaste penger ut av vinduet. Jeg antar at busselskapet ikke er interessert i det, men har ganske god oversikt over statistikk på antall reisende, fordeling gjennom døgnet, kapasitetsutnyttelse av flåten m.m.

Enn så lenge dominerer dieselbussene, og disse har jo høyt utslipp lokalt (men forstsatt lavt per passasjerkilometer gitt et visst passasjertall). Heldigvis vil bussene også elektrifiseres, og da faller dette argumentet helt bort. Da står man igjen med arealutnyttelse på et presset veinett som viktigste kriterium. Kollektivtransport vil her fortsette å komme overlegent best ut i urbane områder som har et tilstrekkelig passasjergrunnlag.

Jeg er for så vidt enig i at det er noe å hente på større variasjon av type buss (små, medium, store) som er bedre tilpasset variasjoner over ruter og over døgnet. Det er mulig dette er krevende da sjåførene må ha "utsjekk" på flere typer kjøretøy, evt. kun brukes på en andel av flåten slik at man trenger flere ansatte. Dette favoriserer standardisering av type buss, og heller la variasjoner tas av hyppigheten i avgangene på en gitt rute.

Burger

Mener at slitasje på veibanen må deles i to, tyngde som ødelegger underlag og toppslitasje.

Dersom man regner tyngde så er det bedre å kjøre masse biler, men slitasje som skaper svevestøv så er det bedre om en til tar bussen enn å kjøre egen bil.

Så vidt jeg husker så kom man fram til at dersom man kun regna tyngde, så ødela en semitrailer med fossilt drivstoff i drift mer enn hele elbilbarken for noen år siden.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

automat

Sitat fra: Falsum på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:41


Fra et transportøkonomisk ståsted høres det ut som en dårlig idé å erstatte busser med små elbiler. Først og fremst av arealmessige hensyn. Transport basert på privatbiler legger beslag på et vannvittig mye større areal per personkilometer enn buss. Både på vei fra A til B, men ikke minst fordi privatbilen forutsetter at det må være en parkeringsplass både ved A og B for hver bil. Dette legger beslag på enorme arealressurser som kunne hatt en langt bedre samfunnsmessig utnyttelse.


Du må ikke glemme bussens ulemper i regnestykket, og det er tidsbruk. Der vil bussen ofte tape stort mot bilen, spesielt når det ikke går noen direktebuss fra A til B.

Og ser man på tilfeller der tid har en målbar kostnad, f.eks. tjenestereiser, så foregår de i liten grad med buss.

Komfortnivået i busser kan også være ubehagelig lavt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA