Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Buss vs elbil

Startet av elektrolux, søndag 26. august 2018, klokken 06:43

« forrige - neste »

elektrolux

Ser stadig flere eksos leddbusser i Stavanger. Har til gode å se disse fyllt opp med passasjerer. Tvert imot er det gjerne 2-6 personer i bussene.

Tanken min er hvor mye bedre utnyttelse av veiene vi ville fått om bussene ble erstattet av små elbiler som denne Keweten. Har laget et bilde som viser. Hver Kewet tar inntil 3 parsoner, så det hadde kun trengtes 2 slike for å erstatte en typisk leddbuss i Stavanger. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Tanken min er hvor mye bedre utnyttelse av veiene vi ville fått om bussene ble erstattet av små elbiler som denne Keweten, og bussveien ble endret til 4 felts vei med kollektivfelt for buss, taxi og elbil, og plass til flotte hager ned mot veien.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

En annen fordel er at elbilen går akkurat dit en vil, mens bussveien følger traseen til dobbelsporet jernbane, mens resten av byen tilsynelatende må klare seg uten ordentlig kollektivtilbud.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Løve

Kolumbus burde definitivt bytte ut flåten sin med elbusser. Og at det er feil størrelse på mange av bussene er klokkeklart. Men Kewet?!? Et uhell og du har daua? Nei takk! Ordentlige biler er det eneste som er godt nok.

goggo

Av en eller annen grunn har buss selskapene i Norge en forkjærlighet for disse store bussene som kjøres nesten tomme for folk mesteparten av døgnet.

En slik "hent meg" løsning med elektriske minibusser har jeg tro på.
https://www.kolumbus.no/ruter/bestillingsruter/hentmeg-i-sauda/

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

PF

Fordelen med buss er at de slipper å parkeres der du skal.

Rav4_EV

Grunnen til at man har veldig store busser er fordi man bygger bussvirksomheten ut fra to "høydepunkter" i døgnet.
7:30 og 15:30 er alt materiell ute og kjører.
Å kjøpe inn små busser for å kjøre når det er få passasjerer betyr innkjøp av ytterligere busser og det passer ikke inn i anbudssystemet.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Rosson

BMW i3 2018

Løve

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 26. august 2018, klokken 10:34
Grunnen til at man har veldig store busser er fordi man bygger bussvirksomheten ut fra to "høydepunkter" i døgnet.
7:30 og 15:30 er alt materiell ute og kjører.
Å kjøpe inn små busser for å kjøre når det er få passasjerer betyr innkjøp av ytterligere busser og det passer ikke inn i anbudssystemet.

Jeg har noen av disse leddbussene rett utenfor stueveggen. Ser dem med andre ord støtt og stadig. De er aldri i nærheten av å være fulle. Årsaken? De er valgt på grunnlag hva hva politikerne har bestemt at en skal kunne transportere, ikke hva behovet faktisk er. Sånn er det når politkerne vedtar at folk skal ta bussen, og bussen bruker to til tre ganger så lang tid som bil.

Så da har jeg dieselstøy hvert 20 minutt hver morgen og kveld, i stede for at busser i halvparten størrelse med batteridrift hadde gått der.

JorgenM

Den ene gangen hvert 5. år jeg kjører buss (i Norge altså) har det alltid vært en kjip opplevelse. Steinkjer - Trondheim f.eks så svinger bussen av E6 og snirkler seg forbi det ene bugdasentret etter det andre, uttafor E6. Å kjøre bil går MYE raskere (også raskere enn toget på nevnte strekning). Så må jeg gjerne gå eller ta taxi for å komme helt dit jeg skal.

Alltid sett på buss som kjøretøy for dem som ikke har førerkort.
Med selvkjørende biler (som jeg personlig har _NULL_ interesse for) så kan kanskje de fleste slippe å ta buss. For min del spiller det ingen rolle om det kommer elbusser hit, jeg vil unngå dem uansett.

I større byer er busser mer fornuftig (tok bussen nesten hver dag de 6 årene vi bodde i London).

Jeg elsker å kjøre bil og hater buss, slik er det bare :laugh:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Klykken

Samme formening om dette som JorgenM. Buss er en tragedie hvis man er ute etter et snev av komfort. I tillegg er de alt for varm om sommeren, og erfaringsmessig alt for varm om vinteren.

Tok en del buss da jeg var student i Ålesund, men kjøpte meg bil i studietiden likevel, da fly, buss og tog sjeldent korresponderte for de gangen jeg skulle hjem, samt da jeg hadde andre ærender i nærområdet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Simen1

Tenk deg et kart over en by og tenk videre at du heller en neve erter gule utover kartet. Hver gule ert representerer en persons avgangssted. Videre så kan vi tenke oss en neve grønne erter helt litt mer konsentrert ut over sentrum. Dit skal de. Å samle opp gule erter langs X antall traseer som går lengst mulig vei for å dekke et størst mulig areal, gjerne i 30-50-soner hele veien, tar intet mindre enn evigheter. Hver person som i teorien kunne reist nesten luftinje uten et stopp, via hovedveier med høy fartsgrense, tvinges til å kjøre langt flere kilometer og ofte også måtte gå et stykke til og fra bussen. Det gir unødvendig lang og tidkrevende reisevei. Videre ville en person i bil aldri funnet på å stoppe 30-40 steder ganger et halvt minutt på vei fra A-B. Oppbremsing og aksellerasjon, med eksossky, støy og bremseslitasje på hvert sted.

Det sies at busser er så effektive og henvises til at hver buss kan erstatte 50 biler. Det er selvsagt bare løgn i praksis. Som det illustreres på toppen her kan en leddbuss erstattes av to kewet. Det er nok litt spissformulert andre veien, men poenget er at dieselbusser er slett ikke så mye snillere mot miljøet enn dieselbiler. Busser burde blitt erstattet av mindre og mer direktekjørende kjøretøy, som i Sauda. Men størrelsen kan godt variere fra 2-20 seter alt etter behov.

Jeg ser parkeringsproblemet, men det burde latt seg løse med bilkollektiv-ordninger med kompensasjon til sjåførene slik at busser kommer seg ut av sentrum igjen.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Løve

Det finnes ikke parkeringsproblemer i norske byer. Men det finnes angående vilje til å bygge effektive underjordiske parkeringshus. De fleste byene i Norge står på fjell og har rikelig med areal under bakken til å parkere biler i. I Stavanger alene finnes det tre sentrumsnære (gangavstand) fjell å bygge parkeringshus i. Bergen... Hele føkkings Fløyfjellet! Tromsø... Tromsø burde hatt gangtunneler under hele øya  8) :D Trondheim er litt mer trikk siden byen ligger på havnivå mens Oslo har for mye t-bane. Ålesund og Molde har så mye fjell å ta av at det er fantastisk.

Alt handler om vilje og evnen til å se muligheter. Av uforståelige grunner så hater de fleste politikerne i Norge bil.

Simen1

Tromsø burde hatt en ring-tunell under hele øya, med et par tverrgående forbindelser. Hver avkjøring burde hatt asymmetriske rundkjøringer slik at hovedmengden av trafikken passerer i mest mulig rett linje. Tunellen burde ikke hatt skinner, men vært flerbrukstunell som både biler, lastebiler og kollektivtransport kunne delt. Kollektivtransporten burde bestått av autonome busser som kobler dørene til dør på holdeplasser slik at man ikke får gående inne i tunellen. Hvert stopp burde hatt rulletrapp opp til gatenivå i samme stil som t-banen sentralt i Oslo. Parkeringa under sentrum er genial. Det burde vært bygget et tilsvarende, toetasjes parkeringsanlegg i fjellet under universitetet og sykehuset.

Tromsøbrua sin kapasitet er sprengt og burde blitt til en gangbro nå vi får på plass en tunell til. Den bør gå fra Kaldslett/Tromsdalen, tangert tunellringen ved Sør-tromsøya og endt opp på Marislett/Kvaløya. Noe tilsvarende nord på Tromsøya der vi allerede har én tunell under sundet. Her vil også ring-tunellen gjøre veldig mye for trafikksikkerheten, støy og forurensning på gateplan.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA