Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finne riktig 22 kW hurtiglader til Zoe - on the road?

Startet av lilleblå, lørdag 25. august 2018, klokken 20:35

« forrige - neste »

lilleblå

I dag har jeg hentet hjem en splitter ny Zoe (40kwh) og forsøker å orientere meg om hvor jeg kan lade denne. Dette er min første elbil, og jeg henger ikke helt med på hva som er hva i sjargongene.

Så, hvor finner jeg ut hvor 22kW AC ladere er?

Lastet ned appen til Fortum, og også PlugShare.

Men det står ikke annet enn "Type2". Finner ikke info om det er AC, og antall kW. Kan alle Type2 levere 22kW AC?

Evt hvilken app gir godt innblikk i lademulighetene mens man er på tur?

(Nå må jeg feks. bruke slik lader de neste dagene før elektriker kommer hjem og monterer lader her hjemme. )

ladov

Jeg 'løser' stort sett det problemet ved kun å lade hjemme.. ;)

Har en app som heter 'chargemap' på telefonen. Der kan jeg legge inn filter på pluggtype og ladehastighet. Rart om ikke fortum sin app også kan det?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

hsa77

Fortum sin app er dessverre ubrukelig for oss ZOE eiere. Gå inn på map.chargedrive.com, der står det effekt på type2 ladestolper. Grønn kontakt har også mange 22kw ladere, oversikt finner du på www.gronnkontakt.no
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Barskog

Syntes Fortum sin app fungerer utmerket til dette formålet. Aner ikke hvordan dere andre gjør det, eller hvilket OS dere kjører på mobilen. Har Android og i Fortum sin app, Fortum C&D NO klikker jeg på ønsket ladeplass på kartet. Det åpner seg en meny til denne ladeplassen, klikker da på Velg ladeplass. Her står det hvilken effekt AC-ladingen gir. Er det 11 kW eller mer, så er det helt trygt for ZOE.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

hsa77

Sitat fra: Barskog på søndag 26. august 2018, klokken 00:45
Syntes Fortum sin app fungerer utmerket til dette formålet. Aner ikke hvordan dere andre gjør det, eller hvilket OS dere kjører på mobilen. Har Android og i Fortum sin app, Fortum C&D NO klikker jeg på ønsket ladeplass på kartet. Det åpner seg en meny til denne ladeplassen, klikker da på Velg ladeplass. Her står det hvilken effekt AC-ladingen gir. Er det 11 kW eller mer, så er det helt trygt for ZOE.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Aah, se det! Da har Fortum fått oppdatert appen med effekt, da er den jo også brukbar for oss med ZOE!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

lilleblå

Ok, da var det et lag til med informasjon jeg ikke fikk med meg. Trodde "Velg lader" betydde at jeg ville navigere dit...

I filteret for kartet kan man si "type 2", men ikke AC. Hadde vært en stor fordel om man kunne valgt å filtrere kartet med "AC", eller tar jeg feil?

Speeder

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

hsa77

Den eneste infoen som nå mangler i Fortum appen er hvorvidt type2 kontakten er på IT eller TN-nett. 11/22/43kw vil alltid være på TN-nett og vil virke med Zoe, 3-7kw ladere kan være på IT-nett og dermed ikke fungere (uten zaptec eller ladebøtte/mugge).
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

lilleblå

Sitat fra: Speeder på søndag 26. august 2018, klokken 14:40
Type 2 er AC.

Da er det hele lettere å forstå. Så dvs at type2 11kW og høyere alltid er AC på TN nett? Altså sikkert å kjøre til en slik lader?

Måkemannen

Sitat fra: lilleblå på søndag 26. august 2018, klokken 17:34
Sitat fra: Speeder på søndag 26. august 2018, klokken 14:40
Type 2 er AC.

Da er det hele lettere å forstå. Så dvs at type2 11kW og høyere alltid er AC på TN nett? Altså sikkert å kjøre til en slik lader?
Det skal det være så lenge laderen ikke er i stykker da.

11kW er alltid trefas, og dermed alltid 400V, og dermed også TN nett. Det nettet Zoe er så ualminnelig glad i.

lilleblå

Sitat fra: Måkemannen på søndag 26. august 2018, klokken 21:57
Det skal det være så lenge laderen ikke er i stykker da.

He he...

Første lading ever (for meg): Fikk ladet Zoe'n fra 69% til 96%. Tok ganske lang tid. Var 22kW ladepunkt. Tok lenger tid enn jeg forventet. Ca drøy time til 100% stod det. Ladet 46 minutter og fikk da 10,86 kWt inn på batteriet i følge kvittering. Så da gjennomsnittlig 14,16 kW ladeeffekt da. Dette er første gangen jeg lader en elbil, så jeg får vel oversikten etterhvert. Har forstått at fra 80% - 100% så tar det gjerne mye lenger tid. Blir uansett mest hjemmelading.

Fant at Fortums kart har et filter for ZOE:
https://map.chargedrive.com/no/?filter=zoe

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA