Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

hvor mye er gratis supercharging egentlig verdt?

Startet av xerxes, lørdag 25. august 2018, klokken 13:14

« forrige - neste »

xerxes

teller på knappene ang kjøp av ny grunnmodell av model s. bensinbil eller plug in hybrid til halve prisen er det jeg virderer den mot.

i vårt tilfelle er behovet hovedsaklig småturer/jobbkjøromg, men også, med familie dypt inne i danmark, langturer dit. dersom det er komfortabelt nok å kjøre model s med autopilot ca 8 timer, kan det være snakk om å reise dit ca en gang per mnd. å reise nedover i europa, f eks til roma, ca en gang i året, kan også være aktuelt.

har e-golf i dag og synes det er rådyrt å fylle opp på hurtigladere, samt at det ofte er kø/ventetid der.

dere med litt erfaring med tesla: i hvilken grad er gratis supercharging nyttig for en som meg? er det slik at dette sparer noen få tusen i året, så er det jo ikke vits å legge for stor vekt på det i vurderingen, da det er en bil som koster vanvittig mye å kjøpe.

«nøytrale» synspunkter tas i mot med takk:)




Futurecar

Har bestilt men ikke fått bil enda. Vi gikk for en model x.
Hvis du tenker en tur til Roma så er det ca 2300 km en vei. Tur retur blir 4600 km. En bil med 0.5 liter pr mil bruker da 230 liter drivstoff. Pumpepris på 15 kr gir da en drivstoffutgift på 3450 kr for denne ene turen.
Så ja om du tenker å reise på langtur en gang i året pluss Danmarksturer osv så bør gratis superlading fort være verdt oppmot 12000-15000 kr i året iforhold til hybrid/bensinbil:)

Somni

#2
Jeg har rundet 30.000 km nå på 9 mnd. Tur til danmark og pendling mellom oslo og trondheim. Hsr ladet 87 ganger på superlader, totalt 1977 kWh. Noe som tilsvarer ca. 2800kr i superladerkostnader. Så det tilsvarer 3700kr i året om jeg ikke hadde gratis lading. Så det er ikke all verdens med penger. Dette hadde kostet i dieselpenger ca. 30.000kr.
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

Futurecar

Sitat fra: Somni på lørdag 25. august 2018, klokken 13:49
Jeg har rundet 30.000 km nå på 9 mnd. Tur til danmark og pendling mellom oslo og trondheim. Hsr ladet 87 ganger på superlader, totalt 1977 kWh. Noe som tilsvarer ca. 2800kr i superladerkostnader. Så det tilsvarer 3700kr i året om jeg ikke hadde gratis lading. Så det er ikke all verdens med penger. Dette hadde kostet i dieselpenger ca. 30.000kr.
Superlading hos tesla koster 1.5 kr/kwh men koster det ikke nærmere 3.5 kr pr kw (2.5 kr pr min opptil 43kw hos fortum) og de vanlige stasjonene rundt forbi?

OlaM

Sitat fra: xerxes på lørdag 25. august 2018, klokken 13:14
«nøytrale» synspunkter tas i mot med takk:)

Hvis du virkelig teller på knappene, ta ventetiden og kjøp en Kona eller Ampera-E. Selv med danmarksbesøk en gang i måneden så er den bittelille ekstra vente- og ladetiden fullstendig verdt de pengene, det er jo tross alt mange hundre tusen. Hvis du egentlig har råd, kjøp den diggeste bilen.  :)
'21 3LR

ethoring

Hvis en legger følelsene til side, så kan en sikkert lande på at Kona, Niro eller en traust bensin/diesel/hybrid er mest fornuftig. Men vektlegger man litt følelser i tillegg, så er Model S griselekker, kjører meget bra, et teknisk kinderegg uten like og i tillegg ikke SÅ mye dyrere enn alternativene, alt medregnet. Superladenettverket er dessuten fullstendig overlegent alt det konkurrentene kan varte opp med i mange år fremover.

Økonomisk kan en nok forsvare 700k på elbil fremfor 400k på fossil (fremtidsutsikter mtp verditap, incentiver osv medregnet). Men klart, en Kona til 350k vil jo være rimeligere. Evt vent på model 3

Jejl

Sitat fra: Futurecar på lørdag 25. august 2018, klokken 13:21

Hvis du tenker en tur til Roma så er det ca 2300 km en vei. Tur retur blir 4600 km. En bil med 0.5 liter pr mil bruker da 230 liter drivstoff.
Tror du skal lusekjøre med en hvilken som helst bil nedover Europa for å bruke 0,5 liter/mil. For mange år siden kjørte vi på Europatur i en lånt dieselbil hvor eieren skrøt av forbruk på rundt halvliteren. Ca 0,9 ble resultatet etter turen. Autobild.de testet forbruket på 20 biler i 180 km/t for en stund tilbake. Det var en Mercedes med 2,1 diesel 136hk som kom best ut med 0,96 liter/mil.I den andre enden var f.eks Mazda 3 1,6 bensin 105hk som brukte 1,83 liter pr mil.

Jejl

Får du ikke en Model 3 betydelig fortere enn Kona, Niro eller Ampera E hvis du bestiller i dag?

ethoring

Sitat fra: Jejl på lørdag 25. august 2018, klokken 17:19
Får du ikke en Model 3 betydelig fortere enn Kona, Niro eller Ampera E hvis du bestiller i dag?

Godt poeng. To år å vente på Kona. Ampera-e er det vel bare å glemme helt. Når Tesla starter med internasjonale leveranser av 3 i 2019 og kommer opp i nærmere 10000 kjt/uke, så blir nok ventetiden der kortere

JorEl

Jeg har E-golf 24kw/T batteri, og lader med 10amp hjemme. Mer enn nok.
Når jeg skal på "langtur"( :o) så må jeg lade med CCS fra 2.5-4kr pr minutt.
Føler meg alltid litt urolig når jeg nærmer meg en lader jeg virkelig trenger..

Hos Tesla er det 2 ladenivå slik jeg ser det.
Det beste er lynraskt og problemfritt og gratis.
Det andre er lynraskt og problemfritt og koster 1,4kr med problemfri betalingsløsning.
Og ingen Tesla leveres med mindre batteri, enn at man kommer seg fra lader til lader.
Ventetiden for å lade er mindre, og ventetiden mens man lader er mindre.

Win win superwin
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Øyvind.h

Ubegrenset vs 400kWh årlig gir kun særlig utslag for ekstreme brukere. En 50 mils tur drar ca 90-100kWh. Av det er mesteparten medbragt hjemmefra.

Selv med drøssevis av langturer bruker jeg ikke 400kWh i året.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorEl

De 400kw/t hadde jeg helt glemt ut. "Verste" løsning er altså enda bedre :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

jkirkebo

Sitat fra: Jejl på lørdag 25. august 2018, klokken 17:15
Sitat fra: Futurecar på lørdag 25. august 2018, klokken 13:21

Hvis du tenker en tur til Roma så er det ca 2300 km en vei. Tur retur blir 4600 km. En bil med 0.5 liter pr mil bruker da 230 liter drivstoff.
Tror du skal lusekjøre med en hvilken som helst bil nedover Europa for å bruke 0,5 liter/mil. For mange år siden kjørte vi på Europatur i en lånt dieselbil hvor eieren skrøt av forbruk på rundt halvliteren. Ca 0,9 ble resultatet etter turen. Autobild.de testet forbruket på 20 biler i 180 km/t for en stund tilbake. Det var en Mercedes med 2,1 diesel 136hk som kom best ut med 0,96 liter/mil.I den andre enden var f.eks Mazda 3 1,6 bensin 105hk som brukte 1,83 liter pr mil.

Tja, spritmonitor.de oppgir 0,52l/mil som snittforbruk for Toyota Prius. Det er nok absolutt mest tyskere som rapporterer til den siden.

Det er vel heller ikke slik at de fleste legger avgårde i 180km/t vil jeg tro. Anbefalt høyeste hastighet på Autobahn er 130km/t.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 25. august 2018, klokken 17:59
Ubegrenset vs 400kWh årlig gir kun særlig utslag for ekstreme brukere. En 50 mils tur drar ca 90-100kWh. Av det er mesteparten medbragt hjemmefra.

Selv med drøssevis av langturer bruker jeg ikke 400kWh i året.

Hmm, jeg ladet 2000kWh bare på CHAdeMO i fjor. SC kommer i tillegg. Og da hurtiglader jeg kun når jeg MÅ. Jeg har 30km fra Rygge og hjem, om jeg passerer Rygge med 28km rekkevidde igjen sakker jeg heller av og kjører litt penere hjem enn å stoppe og lade ;)

Særlig turer med tung henger drar mye hurtiglading. Forbruk på 3-400Wh/km er ganske typisk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 25. august 2018, klokken 17:59
Ubegrenset vs 400kWh årlig gir kun særlig utslag for ekstreme brukere.
Ekstremt er det nå ikke. Det dekker ca 200 mil med kjøring litt pluss minus. Det hadde holdt til 2,5 turer for å besøke slekta på Nordmøre. Eller t/r Danmark en gang.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA