Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeproblemer TN nett- trenger tips?

Startet av flashgaardon, lørdag 25. august 2018, klokken 11:01

« forrige - neste »

flashgaardon

Hei,

Har kjøpt en Renault Zoe 2013 modell, bilen er importert fra Frankrike. Har nylig vært på service hvor alt fungerte og tidligere eier har ikke hatt problemer med lading. Vi bor i et nytt sameie med TN-Nett hvor det er installert hjemmeladere i felles garasjeanlegg av denne typen: http://billader.no/borettslag/losning-for-storre-garasjeanlegg/

Problemet er at jeg får feilmelding når jeg skal lade bilen i garasjeanlegget, det kommer opp et blått/rødt lys. Utfra det jeg finner av dokumentasjon betyr feilmeldingen følgende:

"The charging current is too high. The connected vehicle charges with more current than permitted"

Se side 24 for info om feilmeldinger: https://www.keba.com/download/x/e8eb7af541/kecontactp30_faq_en.pdf

Det som er utrolig snodig er jeg har klart å lade totalt to ganger i garasjen, første gangen jeg ladet i garasjen gikk det helt fint uten feilmelding. Deretter har det bare det stort sett bare vært samme feilmelding. Har til info sjekket 4-5 andre bokser i garasjen for å utelukke at det er noe feil med vår boks, men det gir samme resultat. Har også sjekket to ulike ledninger da vi har en Volvo hybrid i tillegg- den lader forøvrig helt fint. Igår var jeg også på en Fortum ladestasjon og ladet- det gikk helt utmerket uten problemer.

Har lest og skjønt at Zoe er litt sær på lading, men trodde dette skulle fingere fint i et nytt TN-nett.  Siden lading fungerer fint på Fortum ladestasjon, betyr det at det er noe med ladeboksen hjemme? Eller kan det være noe med bilen?  Håper noen kan bidra til å kaste lys over saken. Legger også med noen bilder av ladeboksen hjemme og feilmeldingen som dukker opp. Tusen takk på forhånd for svar.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Rav4_EV

Kommer feilen med en gang, eller tar det litt tid?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

flashgaardon

Feilen kommer nesten med en gang. Det kommer først grønt lys i boksen og så kan det se ut som den begynner å lade i displayet i noen sekunder, før den raskt går over til feilmelding. De to gangene den har ladet kommer det en litt høyfrekvent summelyd ganske raskt, det skjer ikke når den venter på lading og går over til feilmelding.

hsa77

Muligens dårlig jording i anlegget? ZOE krever god jordforbindelse for å lade. Du kan bør kanskje få en elektriker til å sjekke om jordforbindelsen i anlegget er god.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA