Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ja til stimulering elbil bruk.

Startet av Amatøren, fredag 24. august 2018, klokken 20:12

« forrige - neste »

Amatøren

Godt noen vil ta tak.

https://www.nrk.no/sorlandet/oppfordrer-kommuner-til-a-holde-pa-elbil-fordelene-lenger-1.14168592

Derimot så må da elbil brukere tenke på holdning og oppførsel så vi elbileiere ikke blir sett på som selvgode egoister.

Var på McDonald's i Asker i ettermiddag. Der er det to hurtigladere og det var to stykk e-Golf som sto parkert foran hver sin hurtiglader.

Den en sto og ladet. Vel og bra for det er korrekt bruk av plassen.

Den andre sto parkert uten lading og bilen så forlatt ut.

Uansett om laderen er OK eller ikke så synes ikke jeg at man bruker plassen til parkering. De som passerer forbi vet ikke om status på lader og oppfatter det som en elbillist som gir FA...

Skal vi oppfattes som arrogante drittsekker som andre føler at de får i vrangstrupen?

Tror elbil fordelene forsvinner rimelig raskt da.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Løve

Fordeler for elbiler er en gleden anledning til å flytte bilen fra å skattlegges so unødvendig luksus til å ha minimale avgifter da bilen er et sentralt nytteverktøy en ikke kan leve uten i en moderne verden.

Ingeniøren

Mulig han hadde ladet, bilen kom til 80% før burgeren var fortært, så da koblet han fra. Burde sikker flyttet bilen men plassen var kanskje full av burger spisere. :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

1317142119

Dette er vel som forventet? Nordmenn oppfører seg i stor grad som nyrike russere, så når elbilen blir stadig mer populær vil tankegangen om at en selv er viktigere enn samfunnet før eller siden også komme til oss.

Det hjelper heller ikke at stedet du var ikke akkurat er kjent for å ha et folkeslag med mye omtanke for andre ...

Roy Aasen

#4
Alt for mye rassh.. og egoister som kjører elbil,  har jeg merket meg både før og etter alt jeg selv fikk elbil. Her som så ofte ellers: Det er de få støllingene som ødelegger.  Grunn til å kun lade hjemme (eller på jobb for de som kan det.)

Jeg gidder ikke å parkere på ladeplass for elbil selv med gratis strøm, til det bruker jeg alt for kort tid i butikken / kafeen / sentret.

Amatøren

#5
Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 25. august 2018, klokken 19:50
Jeg gidder ikke å parkere på ladeplass for elbil selv med gratis strøm, til det bruker jeg alt for kort tid i butikken / kafeen / sentret.

Samme her. Utrolig sjeldent at jeg lader på butikker. Kun i forbinde med langtur.

Selv ved handling der det er 16 A type 2 bruker jeg vanlig parkeringsplass.

Kun ved langtidsparkering hjemme eller på arbeid at jeg tar meg arbeidet med ladekabel.

På langtur er det hurtiglading som gjelder. Kun et fåtall ganger at jeg har brukt type 2 eller schuko i påvente av at hurtiglader skulle bli ledig til jeg kom ut fra handling (og da ikke snartur i kun en butikk).

Kona hadde en treffende kommentar en gang når vi så oppførsel og holdning til andre elbilister på en tur:

Noen ganger blir man flau over å kjøre elbil....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

JorgenM

Enig!

Man lader hjemme. Ellers er det kun hurtigladere for langturer som gjelder. Ikke sakteladere på P-plasser.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA