Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Info! Nå!!!

Startet av ToWalkOrDrive, fredag 24. august 2018, klokken 18:38

« forrige - neste »

Løve

Det står «kan ta 3,5 timer». Med andre ord, det kan og ta lenger tid og ingenting er sagt om utgangspunktet.

t85

Mercedes EQC lansert i dag. 450 km rekkevidde etter den gamle NEDC-standarden som må regnes som Max. Mercedes oppgir WLTP til 398 km og etter forbruket som de sier er på 22,2 kWh og et utnyttbart batteri på 80kwh som er forventet realistisk rekkevidde som Mercedes oppgir ca 360 km (Dette er nok estimatet for EPA-range som er den amerikanske standarden). Til sammenligning har eksempelvis Jaguar iPace et batteri på 84 kWh netto med WLTP rekkevidde 470 km, altså 18 % lengre rekkevidde med 5% større batteri (Jaguaren veier 200 kg mindre og har nok lavere luftmotstand). Her enten Mercedes konservative fordi dette ikke er offisielle tall ennå, eller så er det dårlige tall. Jeg tror vi kan forvente at etron vil ha 88 kWh utnyttbart batteri og rekkevidde som iPace eller rett bak (etron veier ca det samme som EQC).

https://www.mercedes-benz.com/en/mercedes-benz/vehicles/passenger-cars/eqc/the-eqc/

Pingle

Litt andre tall, fortsatt off topic:
https://www.dinside.no/motor/her-er-mercedes-benz-eqc/70173411
Electrec kommenterer ellers eqc og ix3 som forsøk på å få kjøpere i etronsegmentet til å vente, men er ikke imponert.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

gigafactory

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 04. september 2018, klokken 08:43
3,5 timers ladetid ved 22 kw=77kwh.. Lover ikke bra.

Audi har sagt 8,5 timer på 11 kW og 4,5 timer på 22 kW, dette på engelsk vel å merke. Jeg er overrasket over hvor vanskelig det er å oversette ladetall til norsk. Ta f.eks. Kia Norge som skrev i klartekst at Soul kunna ta i mot 100 kW på sine tekniske data selv om fabrikken aldri har påstått det.

Pingle

Endelig en oppdatering om etron. Utover 600+60l bagasjerom var det dog lite nye harde fakta. Men om vi tror dinside og bilder fra eqc, er det langt bedre enn 500+0 for eqc. Og begge deler er forhåpentligvis til toppen av seteryggen, og ikke til tak.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Sverre Grevskott

Hvor er dette kommet fra? Kilde?
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

roarsolem

Mail fra Audi mottatt 15:34 i dag:

Hei,

Tirsdag 18. september kl 05.30 har Audi e-tron sin etterlengtet verdenspremiere. Den nye, helelektriske SUV-en er ideell som familiebil med stort bagasjerom, firehjulstrekk, høy bakkeklaring, hengerfeste og lang rekkevidde – med andre ord, helt suveren for aktive barnefamilier!

Elbil med full pakke
Tidligere har elbiler ofte vært benyttet som familiens «ekstrabil», med begrenset bruk innenfor bygrensene. Familier som jevnlig reiser på hytta, til Sverige eller bedriver sportsaktiviteter, har lenge sett seg nødt til å eie en bensin- eller dieselbil i tillegg – frem til nå.

SUV-en som har i pose og sekk
Nye Audi e-tron er både økonomisk og eksklusiv, miljøvennlig som den er kraftig og sportslig samtidig som den er folkelig. Nye e-tron representerer neste generasjons elbiler og her er nøkkelordet kompromissløs. Både deler av teknologien og flere av funksjonene er banebrytende på bilmarkedet, og lanseres først i verden gjennom e-tron, slik som virtuelle sidespeil, unikt regenererings- og bremsesystem, ny lysteknologi og høyhastighetslading gjennom det nye lynladenettverket Ionity.

Praktisk og behagelig
Med romslige, komfortable seter til 5 personer, et stort bagasjerom som rommer hele 600 liter og et ekstra 60-liters oppbevaringsrom foran, er det lite å si på plassen. Og enten du foretrekker ro og stillhet eller konsertopplevelser bak rattet, vil ikke e-tron skuffe. Karosseriet har en høyteknologisk lydisolering som sørger for å stenge ute lyd og vindstøy - selv i høye hastigheter, men e-tron fås også med et enestående musikkanlegg fra anerkjente Bang & Olufsen. Med deres 3D Premium Sound System, bestående av 16 høyttalere og en forsterker på over 700 watt, er turkomforten komplett.

Imponerer på norsk vinterføre
Det har hersket mye usikkerhet rundt elbilers egnethet og batterienes holdbarhet i vinterkulden, og dette har Audi tatt på høyeste alvor i utviklingen av nye e-tron. Prototypene har gjenomgått omfattende testing i temperaturer ned mot 27-, og her ble både kjøreegenskapene og ladekapasiteten satt på prøve – en prøve nye e-tron besto med glans.
2018 Audi e-tron Quattro
2016 Mercedes Benz B Electric

daktari

Pussig e-post, men folk i Møller/Audi har kanskje ikke fått med seg de 18.000 Model S og 8600 Model X solgt siden 2014 -  og fungert upåklagelig på langturer og hytteturen 4 vintre på rad.

Men høres veldig interessant ut med aktiv motlyd! Og igjen, spent på bagasjerommet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

trd-73

Hvor fikk du det med aktiv motlyd fra?

daktari

Sitat fra: trd-73 på onsdag 05. september 2018, klokken 22:42
Hvor fikk du det med aktiv motlyd fra?

Dette avsnittet. Men kanskje jeg leste det for fort?
SitatKarosseriet har en høyteknologisk lydisolering som sørger for å stenge ute lyd og vindstøy - selv i høye hastigheter,
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ove

Hadde egentlig forventen en mail fra Audi rett etter at Mercedes tok innersvingen på e-tron med tidligere lanseringstidspunkt. Jeg hadde derimot forventet en mail med litt mere kjøtt.
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

samotholt

Sitat fra: Ove på torsdag 06. september 2018, klokken 07:57
Hadde egentlig forventen en mail fra Audi rett etter at Mercedes tok innersvingen på e-tron med tidligere lanseringstidspunkt.
Var det ikke heller Audi som tok yttersvingen tro? Kan jo være en baktanke med å utsette lanseringen da. Håper det, og at det blir to hakk bedre enn det Mercedes klemte ut av seg.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Blade Runner

Jepp. Det er best å være sist. Mercedes sin lansering var på ingen måte noen høydare. Det hele var litt halvhjertet.
Nå har Mercedes også gått ut med at rekkevidde info under lanseringen ikke var korrekt: https://insideevs.com/mercedes-eqc-200-mile-range-incorrect/

Pingle

Sitat fra: Blade Runner på fredag 07. september 2018, klokken 03:51
Jepp. Det er best å være sist. Mercedes sin lansering var på ingen måte noen høydare. Det hele var litt halvhjertet.
Nå har Mercedes også gått ut med at rekkevidde info under lanseringen ikke var korrekt: https://insideevs.com/mercedes-eqc-200-mile-range-incorrect/

Nå er det jo ikke det tristeste når en elbil går lenger enn man har lovet, men jeg føler ikke at jeg sitter med mer info om EQC enn om etron mtp vesentlige data (som rekkevidde, innvendig plass mv), til tross for at en er lansert i produksjonsutgave og den andre ikke.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Kåre Knatten

Sitat fra: forzaman på mandag 03. september 2018, klokken 15:53
Legg også merke til grillene på bilen. Den røde har prototype grill, mens det ser ut som om den sorte (i bakgrunnen til venstre) og den hvite (så vidt synlig bak til høyre) har en produksjonsgrill (som etter min mening er mye penere or renere en prototypen sin).
Det ligger flere bilder på nett, fra andre vinkler og da kan en skimte at den røde også har samme grill, som de to i bakgrunnen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA