Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvor lenge varer en e-Golf?

Startet av e-curious, fredag 24. august 2018, klokken 00:29

« forrige - neste »

e-curious

Noen som har noen formening om hvor lenge en kan forvente praktisk levetid for en en e-golf er?  Jeg antar at en bil med kort rekkevidde og slitt batteri ikke vil være veldig attraktiv om noen år, selv om resten av bilen er normalt slitt.

24kWh versjon vs 36kWh km versjon fks.

nortrahof

Vil tro at batteriet på en E-Golf holder i bilens levetid (eller 500.000 km) før det må skiftes (30% reduksjon av kapasitet). Andre deler som motor kan sikkert kjøres i 4 år (24/365) før lagrene er utslitt, så de holder flere bilers levetid (normalt for synkronmotorer). Det er kanskje rust som begrenser hvor lang levetid bilen har?
En elbil har lengre levetid enn bensinutgaven da det er færre hovedkomponenter som slites (dersom man unngår rust).
Det som kan begrense levetiden av bilen er elektroniske feil som skjer av og til. De er ofte kostbare å fikse. Ofte er det bare bagateller som feiler bilen. Så lenge ikke produsentene slipper ut skjema, er man ofte henvist til å kjøpe en originaldel. Med moderne elektronikk, fremstilles IC-kretser i stadig kortere tid - så det kan være at delen er utgått fra produsent når du trenger den? (Forsøk å kjøpe en 386-prosessor i dag - den ble fremstilt i 1986 og produksjonen varte til 2007). Det er skremmende!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

e-curious

Jeg tenkte nok like mye på hvor lenge folk synes en bil med fks 15 KWh restkapasitet er verdt å ha/betale for.
Sammenligningen med 386-prosessoren er et glimrende eksempel.  Selv om maskinen fremdeles hadde vært tipp topp så ville den nok ha blitt kastet (evt satt på museum?).

turfsurf

Sitat fra: e-curious på fredag 24. august 2018, klokken 17:07
Sammenligningen med 386-prosessoren er et glimrende eksempel.  Selv om maskinen fremdeles hadde vært tipp topp så ville den nok ha blitt kastet (evt satt på museum?).
Nå fulgte datamaskiner (CPUer) Moores lov en lang tid, hadde batterier gjort det samme kunne vi kjørt herifra til månen på en lading...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

krister461



Sitat fra: e-curious på fredag 24. august 2018, klokken 17:07
Jeg tenkte nok like mye på hvor lenge folk synes en bil med fks 15 KWh restkapasitet er verdt å ha/betale for.

Tror egolf vil være en super bil nr 2 for mange, selv med noe redusert batterikapasitet.

nortrahof

Uansett hvilken grense man setter for reduksjon av batteriene, er kapasitetsendringen ubetydelig over kort tid. Det er ikke slik at plutselig når batteriet levetiden sin (slik som det ofte gjør på fossilbiler). Man har god tid på seg! Er det problem med rekkevidde, så bytter man bilen (i stedet for batteriet). Batterier som er redusert i forhold til lading, kan gjenbrukes i solcelleløsninger og vindkraft, så de er ikke verdiløse.
Dersom svekkingen av lading sitter i enkeltceller eller moduler, kan man skifte disse for en brøkdel av kostnaden for nytt batteri.
Jeg ville ikke være bekymret for batteriet i det hele tatt!

Det eksemplet jeg ga ovenfor med 386-prosessorer, så finnes det flere prosessorer i en E-Golf (ca. 25 - minst). Dette gjelder også andre halvlederkomponenter. Det som jeg mener er bekymringsverdig og som kan begrense levetiden for bilen er fremstilling av slike kretser? Elektronikkprodusentene baserer seg på komponenter som de kan bruke i dag. Hva morgendagen bringer, vet man ikke. Med utviklingen på LSI (large scale integration) blir stadig komponentene mer komplekse og kan gjøre mer. - Hvilken produsent vil  satse på gårsdagens komponenter? Man får fremstilt slike om man kommer med en STOR ordre til produsenten. VW er nok for liten for å sette i gang resevedelsproduksjon av "utgått elektronikk"?
Se bare på hva som skjedde med VW 411 og Bosch J-jettronic! Der får man ikke reservedeler til elektronikken. Derfor er få biler kjørbare.
Hvorfor skulle E-Golf være annerledes?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

e-curious

Tilgangen på komponenter på et senere tidspunkt kan kanskje være en grunn til å kjøpe elbil fra en større produsent, spesielt en eldre brukt.  Så kan man diskutererer hva en "større produsent" er, er fks Tesla det, eller er en stor produsent som satser halvhjertig på elbil det?

j-Golf

Har ikke bilproducenter en forpligtelse til at kunne levere reservedele i en vedtaget årrække? Skulle jo tro at der var noget eu lov om dette men jeg ved det ikke.

nortrahof

Alle produsenter er rammet av dette - også "fossilbiler". Det er derfor ikke å forvente at "fossilbiler" varer lengre.

Tror ikke det er noen standard om hvor mange år fabrikken må fremstille reservedeler? De fleste produsenter har reservedeler i 20 år etter at bilmodellen er sluttet å fremstille. Da skrotes de fleste biler. Reservedeler kan enten lages av produsent , OEM eller noen andre så lenge etterspørselen er der. - Noe annet er prisene! - Man kan sette opp prisen ganske kraftig slik at det ikke lønner seg å reparere når lageret av deler nærmer seg tomt.

Dersom man ikke får tak i halvledere til reproduksjon av deler lenger (etter f.eks. 10 år) må man endre design for å få de deler som er tilgjengelig/nye varianter til å passe. Det er heller ikke "helt billig" og legges på reservedelsprisen.

Som regel så ryker de samme delene på de fleste biler av samme modell, så man kan ikke forvente å gjenbruke deler fra samme modell.

Jeg har jobbet med elektronikk i snart 50 år. Problemet har alltid vært til stede med utgåtte komponenter.
Etter "common rail"-dieselmotorer, motorer med lavutslipp og elektroniske "duppeditter" i stedet for mekaniske, er dette et økende problem for bilindustrien. - Her tenker man å få solgt nye biler -  og  elektronikk er "rimelig" i forhold til mekanikk. Dessuten er bilene i løpet av få år blitt mer avanserte (sikkerhetssystemer) som ikke lar seg realisere uten elektronikk.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

geear

Er ganske sikker på at e-Golf 24kWh vil være en attraktiv bil nummer to (og for noen også eneste bil) i maaange år til. Om den går 8 eller 9 mil i -20, eller om den 13 eller 15 mil i +20, betyr ikke stort for småkjøring. Og det er i dag svært få alternativer for de som ønsker seg en bil i 0-150k prisklassen. Vi merker ingen praktisk forskjell i rekkevidde på vår, som har gått 58 000km. Vurderer å bytte den med Niro eller TM3, men kjenner at det like godt kan være at vi beholder den lenge, siden vi uansett bruker TMX til langkjøring. Bytte til Niro eller TM3 er mer av interesse og tidlig køplass enn fordi vi trenger det...  :o

JorEl

Batteriet har jo en 8års garanti. Motoren varer leeeeenge.
Tror det er rusten som kommer og tar bilen, og derfor spanderte vi Dinitrolbehandling på den etter et år i bruk. Skulle vist vare i 10år, og Møller skal fylle på der det trengs når den er inne på service.

Har sett for meg at batteriet på 24kwt er av "gammel" standard, dvs at man ikke har presset kjemien til det ytterste og håper det derfor skal vare leeeeeng det også.

Skulle batteriet halvere seg på 10år, blir det en ekte bybil. No problem eller keine problem :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Stemmer det, og etter åtte år, om man er uheldig med egen batteripakke, så er det ganske sikkert fortsatt mange velfungerende batteripakker i drift, slik at man kan handle fra skadebiler og lignende. Eneste store utfordringen der er VW sin component protection, som er noe real møkk. Her har det jo allerede vist seg at de nekter å tillate 36kWh-pakken, men de MÅ kunne tillate å bytte til en lik 24kWh, med kvittering.

Pris kan selvfølgelig bli et tema på batteripakker - uten annen etterspørsel så bør de fort falle i pris fra høgger, men utfordringen er at lithium-cellene er veldig ettertraktet i solcelleanlegg, først og fremst off grid med dagens priser, men faller de litt mer, eller effektleddet blir vedtatt, så blir de også interessante i husinstallasjoner. Det vil holde prisen på brukte batteripakker kunstig høyt.

elekTrond

Har ikke noe godt svar til TS, men en titt på finndel.no/delebiler.aspx?bk=954101 kan gi en pekepinn på økonomisk levetid. Forresten så koster ei '18 batteripakke med kun 8.060 km "kun" 55K m/mva. Donorbilen ble nyreg. 2017-10-18, avreg. 2018-06-22 og kondemnert 2018-08-18, mao. forrige helg.

Sitat fra: j-Golf på lørdag 25. august 2018, klokken 13:49
Har ikke bilproducenter en forpligtelse til at kunne levere reservedele i en vedtaget årrække? Skulle jo tro at der var noget eu lov om dette men jeg ved det ikke.
Mjoo... fant ikke rette søkeord på verdsveven, men slik jeg husker det er det ti år løpende fra siste produserte eksemplar av en gitt modell.

Apropos: (elbilforum) Delepriser Ampera-e / Bolt (8,5-10,4K for baklykt)
'13 Mjau

TB

Batteripakke til elbil er fritatt mva? Innført forholdsvis nylig, men ikkje i år.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Thorbjørn Hellehaven

Har kjørt eGolf i 3 år, som eneste bil. Kjører ca.10000 km/år, og opplever ikke noen merkbar foringelse av kapasitet eller kvaliteten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA