Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladefeil. Isolation feil. Hurtiglading

Startet av J R, torsdag 23. august 2018, klokken 23:41

« forrige - neste »

J R

Hei dere!

Ved forsøk på å hurtiglade ved 2 forskjellige hurtigladestasjoner (CHAdeMO 50kw) i dag så fikk jeg opp følgende feilmelding

"Ladefeil. Isolation feil. Farlig situasjon ble forhindret."


Ladingen Stoppet opp etter rundt 2-3 minutter..

Jeg prøvde noen timer senere på en tredje hurtiglader da uten noe som helst problem. Ladet fint til 82%.

Noen som har vært borti dette før?

Bilen er forøvrig en 2015 Mitsubishi I-Miev gått 27000km.

elekTrond

Velkommmen ombord! :+1: Den varianten var ny for meg. Du kan se om du finner igjen feilkoden i rette kapittel på mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/index_M1.htm

Har vært borti en lokal lader som ikke liker bilen min. Det var iflg. GK en feil, men de kunne verken se eller si hvor den var. Så jeg dro og fikk lest ut lagrede feilkoder i bilen, hvorav et par av de gikk på for lav spennning (<200V?) eller noe i den nettduren. Da jeg kom hjem slo jeg opp i ovennevnte manual og studerte på hva de innebar. Du finner også prosedyrer på hva verkstedet eller en med egen feilkodeleser kan gjøre for å løse knuten på kabelfloken.

PS! Var det regn eller fuktig vær på disse ladeforsøkene dine? Det kan være nok til å slå ut systemet.  :angel: :police:
'13 Mjau

J R

Hei,

Takk for svar elekTrond.

Dette skjedde i Oslo i dag. Ingen regn eller mye fukt.
Jeg hadde imidlertid bilen inne på understellsbehandling hvor de b.l.a. tok av understelsplata før de sprayet under bilen med lanolinolje.

Kanskje dette kan være årsaken?

Snylter1

Jeg har opplevd det på min mjau 2017,5 modell. Forsøkte flere hurtigladere i Østfold, alle ga samme feil og symptom.
Dro innom Motorforum de fant ikke noe feil med diagnose, fikk låne en helt ny..ennå nyere en min nye


J R

Takk,

Vanskelig å vite hva dette kan komme av da. Jeg brukte Fortum og Grønn kontakt i samme område.

For se om feilen kommer igjen :)

elekTrond

Limer inn svaret jeg nettopp skrev til Snyltern i hans lignende tråd:  :police:
Sitat fra: elekTrond på fredag 24. august 2018, klokken 20:40
Svarer her også siden du nevnte den i den andre, nye isolasjonstråden. Veefil får mye pepper, og spesielt i samband med visse bilmerker/modeller. Den ene gjenganger-ladern jeg i perioder har slitt med er Garo-laderen som GK har på Obs! Rudshøgda ved E6.

@Snylter1: Fant Motorforum noen feilkoder på din bil?

Her er DTC feilkodene som lå lagret (dog uten datostempling) i minnet på bilen min:

EV-ECU:

       
  • P1AFA
  • P1A12
  • Quick Charger READY timeout
  • OBC abnormal stop
OBC:

       
  • 39
  • PFC output voltage fail
    (føler på meg at en av disse tolkes som <200V fra lader(?) *glemsk*)
Det lå/ligger(?) også noen U1111 pg U1116 DTC'er inne på flere hjerner, men slik jeg husker det sa teknikern noe om at "det bare er sånn" eller at det ikke var noen reell feil.

Det er bare å ta med MMC-manualen på senga og lese til øyet blir stort og vått ...  :'( :laugh:
'13 Mjau

elekTrond

Her er litt nerdesnacks fra kap. 54D:
P1AF9Quick charger initial check time-out

P1AFA
Quick charger READY time-out

P1AFB
Quick charging time time-out

P1AFC
Quick charging current error

P1AFD
Quick charging voltage abnormality

P1AFE
Quick charger error

P1AFF
Quick charger connector lock error
P1B00
Quick charger battery conformity error
P1B01
Quick charged vehicle error

P1B02
Quick charging current stop time-out

P1B03
Quick charging end processing time-out
P1B0AQuick charging contactor circuit (high input)
P1B0DQuick charging current error (overcurrent)
P1B72Quick charger charging current 1

P1B73
Quick charger charging current 2

P1B74
Quick charger discharging current 1

P1B75
Quick charger discharging current 2

P1B76
Quick charger discharging current 3

P1B77
Quick charger discharging current 4

P1B78
Quick charger received current
U116ALocal CAN (for quick charger) bus-off

U116B
Quick charger local CAN (for quick charger) time-out

Noen av de første leder bl.a. til en

       
  • Malfunction of quick charger
Hvis J R Baboon og Snylter1 kan få fisket ut noen eventuelle DTC'er fra teknikerne går det kanskje an å forske litt mere på temaet.
'13 Mjau

J R

En liten update.

Fikk samme feilmelding i dag. Jeg var i kontakt med Grønn kontakt som var klar over at Mitsubishi kan ha problemer med ABB hurtigladere. De er på saken for å finne en løsning.

Prøvde hurtigladeren ved siden av som er en Efa C lader. Denne har alltid fungert fint.

Ser ut til da at problemet er isolert til ABB ladestasjoner uavhengig av operatør/eier.

Snylter1

Sitat fra: J R på tirsdag 28. august 2018, klokken 14:34
En liten update.

Ser ut til da at problemet er isolert til ABB ladestasjoner uavhengig av operatør/eier.
Mener det var ABB Ladere ja

Kine

Jeg kjøpte en brukt 2015 i-MiEV for en mnd tid siden og får samme feilmelding som deg: isolasjonsfeil. Testet ut 10 hurtigladere i område Oslo/Bærum og samme feilmelding på alle etter noen minutter.

Bilen skal inn på verksted for dette om en uke, og mekanikeren fortalte at de hadde en tilsvarende imiev inne for nøyaktig samme problem. De hadde ikke klart å finne ut hva som var feil...

Forbanna drit, da jeg har kjøpt en bil som praktisk talt er ubrukelig for meg da jeg ikke har lademulighet hjemme..

Det er en hurtiglader som funker og de er «Vefeel» laderne som det gjerne er en av på hver ladestasjon. Fortum kan ikke forklare meg forskjellig på vanlig og Vefeel, så jeg aner ikke hva som er feilen..

Tydeligivs er problem for flere imiev eiere ser det ut som etter å ha funnet dette forumet i dag

engolf

#11
Det är märkligt, då jag inte har upplevt några som helst problem med hurtiglading på min iOn, (grön kontakt, fortum). Bilarna är ju i stort sett identiska, så det måste vara nånting med programvaran som skiljer?

Pastor1

Sitat fra: Kine på mandag 03. september 2018, klokken 22:41
Jeg kjøpte en brukt 2015 i-MiEV for en mnd tid siden og får samme feilmelding som deg: isolasjonsfeil. Testet ut 10 hurtigladere i område Oslo/Bærum og samme feilmelding på alle etter noen minutter.

Bilen skal inn på verksted for dette om en uke, og mekanikeren fortalte at de hadde en tilsvarende imiev inne for nøyaktig samme problem. De hadde ikke klart å finne ut hva som var feil...

Forbanna drit, da jeg har kjøpt en bil som praktisk talt er ubrukelig for meg da jeg ikke har lademulighet hjemme..

Det er en hurtiglader som funker og de er «Vefeel» laderne som det gjerne er en av på hver ladestasjon. Fortum kan ikke forklare meg forskjellig på vanlig og Vefeel, så jeg aner ikke hva som er feilen..

Tydeligivs er problem for flere imiev eiere ser det ut som etter å ha funnet dette forumet i dag

Kjedelig start på elbil-livet dette, håper det løser seg.

Dersom du er 100% avhengig av hurtiglading hver gang så ville jeg nok vurdert å bytte bil til noe annet enn elektrisk.  Det blir kostbare kilometer hvis du alltid lader på hurtiglader.
Øyvind Slåtta - Asker
Pastorkjørt 2011-modell i-MiEV siden oktober 2016
Er den lilla? Eller er den rød? Fasiten sier Bringebærrød

J R

#13
Fikk svar fra Grønn kontakt i dag.

Hei! Da har jeg fått svar fra ABB. De skriver at testen sammen med Mitsubishi var vellykket og at de nå venter på en oppdatering som må bygges ferdig før den blir implementert til laderne. De har høyt fokus på dette, men hadde ikke en dato de kunne gi. Har bedt de holde meg oppdatert. Mvh Marius, Grønn Kontakt.


Har også fått følgende tips av en annen som sliter med det samme.

Jeg har litt erfaringer på dette, dette forekommer når 12V batteriet ikke har nok spenning ligger det under 12,4V så bør man vedlikeholdslade batteriet eller helst bytte det ut hvert 3 år. Årsaken til problemer oppstår under lading er at et relé som ikke får nok spenning ikke slår seg helt over slik at ladestasjonen oppdager lekkasje av strøm og stopper ladingen umiddelbart.

Skal prøve å lade 12v batteriet for deretter prøve å hurtiglade med en ABB ladestasjon på bytt. Kommer tilbake med resultat.

engolf

12v.batteriet laddas ju normalt så länge tändningen är på (Ready i displayen lyser), och också under laddning. Kommer man till laddstationen så bör batteriet vara laddat, med mindre batteriet är dåligt och inte håller på spänningen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA