Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbil til pendling

Startet av Namdalingen, onsdag 22. august 2018, klokken 22:50

« forrige - neste »

Namdalingen

Hei, har planer innen kort tid å kjøpe min første elbil. Har SUV som bil nr 1, denne brukes av kona for å få ungene til skole og kona til jobb. Selv pendler jeg 8 mil tilsammen (t/r) daglig. Ikke lademulighet på jobb. Kjører en gammel bensinsbil som har minimalt verditap, men kanskje ikke den beste komforten. Har vurdert brukt elbil, men synes det er vanskelig å navigere blant alle bruktbilene som ligger ute og har mest lyst til å kjøpe ny. Får 6-8% rabatt gjennom fagforeningen.  Har selvsagt sett på nye Leaf, i3 og ionic. Soul'en synes jeg ikke er spesielt lekker. Budsjettet ligger omkring nypris av disse. Tesla er for dyrt som ståa er nå, ihvertfall som nr 2 bil. Synes der er fryktelig vanskelig å velge mellom mellomklassebilene, og muligens er det tilstrekkelig med en billigere variant. Innspill mottas med takk.

Måkemannen

Renault Zoe? Mest rekkevidde for pengene. Sær ladeløsning, men man får ladestasjon med på kjøpet når man kjøper nybil.

Ligger vel rundt 20 mil på vinter, 30 på sommer.

Ikke så god på langtur, da den bare har semi-hurtiglading, men skal den hovedsaklig brukes tur-retur jobb, er det ikke så relevant.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


Daniel_0007

ioniq er vel den beste av de, den er veldig aerodynamisk og tester viser at den går nesten like langt som nye leaf selv med 10 kwh mindre batteri, men er ganske lang ventetid på de hvis man kjøper ny
og konfigurer som man vil men ligger endel nye på finn.
Model 3 2019 LR Rwd

turfsurf

Kommer an på hva du liker og prioriterer. Det viktigste er å prøvekjøre. Det går hardnakkede rykter om at i3 får større batteri om kort tid. Den seiler da opp som elbilen med lengst rekkevidde som det er mulig å få levert på fornuftig tid. Den er og bra på temperaturkontroll på batteriet, og morsom å kjøre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Måkemannen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 23. august 2018, klokken 06:28
Kommer an på hva du liker og prioriterer. Det viktigste er å prøvekjøre. Det går hardnakkede rykter om at i3 får større batteri om kort tid. Den seiler da opp som elbilen med lengst rekkevidde som det er mulig å få levert på fornuftig tid. Den er og bra på temperaturkontroll på batteriet, og morsom å kjøre.
Noen tanker om prisen?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


1317142119

Jeg pendler selv med i3 160 km hver dag med stort sett motorveikjøring over fartsgrensen. Ikke noen problemer med å bare lade hjemme og jeg kjører heller ikke med angst over manglende rekkevidde de siste milene hjem. BMW har skalert produksjonslinjen bra og klarer å levere på 3-4 mnd hvis du bestiller fabrikkbil.

Men som det nevnes her: det er mange rykter om større rekkevidde på i3. Ryktene er det umulig å forholde seg til, for Samsung (batteriprodusenten) sier neste år og "hele internett" sier at produksjonen starter i høst. Uansett bør du forvente at i3 får større batteri snart og at den da trolig vil koste noen tusenlapper mer, men med dine 80 km daglig har det ingen ting å si om du velger 94Ah som selges i dag eller 120Ah som (kanskje) selges om et halvt års tid.

At det trolig kommer en 120Ah i3 kan du også bruke som en fordel, for da vil det sannsynligvis bli lagt inn en god del bestillinger som igjen betyr et lite frislipp på bruktmarkedet av pent brukte i3. Mange biler på markedet betyr kjøpers marked.

turfsurf

Sitat fra: Måkemannen på torsdag 23. august 2018, klokken 14:50
Noen tanker om prisen?
[/quote]
Når det gikk fra 60Ah til 94Ah så var det vel en mindre prisjustering opp. Sikkert det samme nå (i området 10-15k).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Namdalingen

For dere som har kjørt ulike modeller flere ganger, er det slik at i3 oppleves som mye sprekere og «gøyere» å kjøre enn ioniq og Leaf?

Burger

i3 er mye mer gøy enn Leaf bortsett fra på bratte fartsdumper i 30 sone. Da Nissan lagde Leafen min var mottoet "Affordable family car" og BMW har "Driver experience".

Langtur er i3 overlegen : https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40200.msg695541#msg695541

i3 har vel 50hk ish mer og veier 500kg ish mindre, det teller mye :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

lilleblå

Vi var / er i ganske lik situasjon. Kona pendler 5,5 mil hver vei, 11 mil til sammen. Stort sett motorvei 100 km/t. Hun ønsket en lettkjørt liten bil, og et absolutt krav var at hun ikke skulle ha rekkeviddeangst og ikke måtte lære å kjøre "elbil-stil". Bilen skulle også være komfortabel å kjøre. I tillegg måtte den ha litt ekstra buffer i rekkevidde da hun må ha litt småkjøring i tillegg.

Jeg satte gammel liten bil (Yaris/Golf) opp mot ny elbil. Selv uten bom var regnestykket i favør av elbil, spesielt hensyntatt potensielle utgiftsbomber/ tidstyver med slitedeler på en eksosbil. (Verksteder er ikke billig.)

Vi så på nye Leaf, Ionic, e-golf 300, Soul og Zoe. I3 var for smal og kona liker ikke Soul.

Av dem prøvekjørte hun Zoe en hel dag. Valget falt på den. Vi sparer ca 2000 i drivstoff på den i måneden (ikke bommer her ennå). Kostnad per mnd ca 3000 (renter og avdrag), hundrelapper i strøm  per mnd og service 1 gang per år.

Kona ligger mye i venstrefil og kjører forbi andre elbiler, så mye i ca 105-110 km/t GPS. Lader kun hjemme. Hun er storfornøyd med Zoe'n. Hun (og jeg) liker designet, den er god å sitte i, god på motorvei, avslappende å kjøre og har en rekkevidde som oppleves avslappende.

Ellers var nye Leaf, Ionic og e-golf aktuelle for oss. I den rekkefølgen. Ionic hadde litt lavt bagasjerom men den jeg liker utseendet på best.

Zoe'n er ingen forbikjøringsmaskin når man ligger i 80-90 på vanlig vei, men til å ligge på motorvei så er den fint sterk nok. Så er ikke så morsom å kjøre som i3 eller nye Leaf. Men koster jo en del mindre da.

Eneste jeg savner er hurtigladning på Zoe'n. Men mtp bruken bilen er kjøpt til så er ikke det et reelt savn. Så lenge den har minst 15 mila rekkevidde på vinteren så er den en innertier for oss.

Nå skal vi bare ha på plass nytt bakovervendt barnesete (Pearl?), og da blir nok Zoe'n mye avlastning for S-max'en ellers også. (Selv om vi er 5 i familien.) Har tross alt få turer i året over 20 mil tur/retur.

HCO

Jeg slår også et slag for Zoe. Det er mye bil (og rekkevidde) for pengene, og vi har endt opp med å ha 2 av de - en R240 og en R90 (ZE40). Vi kjøpte gjerrigknark-versjonen (Life) begge gangene, og har ikke angret på det. For prisen av en vanlig familiebil (435.000,-) har vi dermed skaffet oss 2 fabrikknye biler som er tilnærmet gratis å drifte. Vi nærmer oss 70.000 kjørte kilometer totalt, uten noen problemer underveis.

Lading av Zoe er ikke det problemet mange skal ha det til. Unntaket er dersom du bor slik at du ikke kan montere den medfølgende lader/trafo-pakka - da kan det bli vrient å være Zoe-eier i Norge med vårt IT-strømnett. Lading på tur er aldri noe problem, ettersom alle Type2-ladere fra 11kW og oppover uansett er TN.

Vi kjørte langtur til Sverige i sommer, med dagsetapper fra 35 til 60 mil inkludert en del motorvei. 22kW-ladere finnes "overalt", og det eneste egentlige problemet er ladehastigheten. Vi konkluderte med at 45-50 mil dagsetapper (1,5 ganger batterikapasiteten) ikke tar lenger tid enn med bensinbil, dersom man allikevel tar et par stopp. For eksempel en lunsjstopp på 50 minutter pluss en benstrekkstopp på 20 minutter. Men 60 mil ble drøyt, spesielt fordi det ikke var noe fornuftig å gjøre på det siste ladestoppet. Da går 90 minutter sakte...
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Namdalingen

Takker for innspill. Har fått pristilbud på Leaf Tekna, leveringstid 3-4 måneder (trolig før nyttår). Pris 300, engangsavgift 2,4 reg.omkostninger 9,9, metallic 6, vinterhjul 15,6 (!), rabatt fagforening 21= sum 313. Fikk høre at det er samme pris uansett hvilken forhandler jeg bestiller fra, stemmer dette? Noe i pristilbudet dere reagerer på, dyre vinterdekk? Tilvalg som bør med?

HCO

Du bør kunne få et sett gode vinterhjul inkludert TPMS for 10-12.000 om du bestiller online eller bruker en fysisk butikk med fornuftige priser.

Utifra nicket ditt bor du vel ikke i nærheten av Askim, men om man foretrekker en fysisk butikk kan jeg anbefale dekksjekk.no. Gode priser, god service, dyktige folk. Har kjøpt en del hjul der etterhvert, og aldri opplevd noe negativt (f.eks. ubalanse eller riper i felgene). Og i motsetning til en del ordinære bilforhandlere/bilverksteder forstår de seg på TPMS.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Namdalingen

Har nå prøvekjørt Leaf 40kwh (1 døgn), Ionic (1 døgn), samt ampera (kort tur) og Kona (kort tur). Fortsatt veldig i tvil hva jeg skal velge. Leaf virker som det sikreste valget, var fin å kjøre og med grei plass. Likte setene bedre i ionic, men virket trangere i baksetet for barna samt dårligere sikt bakover. Kona var veldig gøy å kjøre, men har vel for lang leveringstid for meg. Ampera leveres vel knapt, men kan få en avbestilt bil om to dager for 410.000. Rekkevidden til amperaen frister, men vet ikke om det er verdt 100.000 opp i forhold til pristilbudet på leaf. Selgeren signalisert også at ionic ville ligge på rundt 310.000, levering om ca 6 mnd. Alternativet er jo å ikke kjøpe noe nå, men vente på 60 kwh leaf eller koa niro (?). Valgets kvaler...

Måkemannen

Ikke noe gjennomtenkt tips, men: Jeg hadde kastet meg på en reservering av Niro. Større bil en Kona, men det ser ut til at rekkevidden ikke blir så veldig langt bak den.

Hadde vært skeptisk til Leaf 2 på vinteren. Den har samme luftkjølingen på batteriet som forrige generasjon har. Dvs ingen temperatur kondisjonering.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA