Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

P106 startar icke!

Startet av FreTho, tirsdag 21. august 2018, klokken 21:17

« forrige - neste »

FreTho

Glädjen varade inte länge...
I söndags ersatte jag en sprucken slang till vakuumpumpen för bromsarna och luftade bromsarna. Sen kände jag att bilen kanske skulle vara redo för en liten tur runt kvarteret.
Men när jag då vrider på nyckeln så går det återigen inte att få den över i körläge. Jag försöker då ansluta med checkelec men lyckas inte. Samma sak när jag tar fram Lexia, den får inte igång kommunikationen med styrdatorn. Jag försöker också att sätta den på laddning, men inte heller detta fungerar.
Så nu är jag tillbaka på ruta noll igen och vet inte vad som kan ha hänt.
Jag får undersöka så jag inte råkat lossa någon när jag tog loss slangen mellan vakuumpumpen och bromsservot. Om inte nån har bättre idéer???
Peugoet 106 Electrique 1997, i delar men snart färdig

Niram1969 .

Everything you said points to multiple failures not related to each other. Occam's razor would put ECU connector as main culprit. Wire brush and contact spray may help.
Have you checked sagembox ECU bay? My car was also not used for a while when I bought it. I found at least 1dcL of (I guess) condensed water inside. Luckily, only light water damage occurred.

//Marin

P.S. Does the DC-DC converter turns on upon ignition?
Saxo Electrique 2003, 46xWB-LYP100AHA LiFeYPO4, 107kkm, 13000kWh used

FreTho

Yes, I will definitely check the ECU connector. That's on top of my list for tonight!
Don't know if the DC-DC starts, how do I check this?
When I try to start charging, there's a click from the relay box under the hood, the cooling fan starts for a split second and then all stops.
I had the complete box apart some year ago when I had the last go at it and there was no sign of water or corrosion as far as I could see. That could of course have changed since that time... But its been indoors all time in our garage.
Peugoet 106 Electrique 1997, i delar men snart färdig

Niram1969 .

Sitat fra: FreTho på onsdag 29. august 2018, klokken 12:49
Don't know if the DC-DC starts, how do I check this?

The fastest way is to turn on cabin light. When you turn ignition on, light should turn brighter. There is little delay, maybe 0.5s. Voltmeter reading should be over 13.4V

//Marin

P.S. Checkelec or Lexia must connect to ECU. Diagvel or Lexia have ECU diagnostic utility. But I do not think that you have faulty board. Something else is in play, I'm sure.
Saxo Electrique 2003, 46xWB-LYP100AHA LiFeYPO4, 107kkm, 13000kWh used

kretslopp

Sitat fra: FreTho på tirsdag 28. august 2018, klokken 08:08
Glädjen varade inte länge...
I söndags ersatte jag en sprucken slang till vakuumpumpen för bromsarna och luftade bromsarna. Sen kände jag att bilen kanske skulle vara redo för en liten tur runt kvarteret.
Men när jag då vrider på nyckeln så går det återigen inte att få den över i körläge. Jag försöker då ansluta med checkelec men lyckas inte. Samma sak när jag tar fram Lexia, den får inte igång kommunikationen med styrdatorn. Jag försöker också att sätta den på laddning, men inte heller detta fungerar.
Så nu är jag tillbaka på ruta noll igen och vet inte vad som kan ha hänt.
Jag får undersöka så jag inte råkat lossa någon när jag tog loss slangen mellan vakuumpumpen och bromsservot. Om inte nån har bättre idéer???

Kanske lite överflödigt, men jag måste bara fråga.
Du har inte glömt att stoppa i huvudsäkringen?

FreTho

Sitat fra: kretslopp på onsdag 29. august 2018, klokken 13:41
Kanske lite överflödigt, men jag måste bara fråga.
Du har inte glömt att stoppa i huvudsäkringen?
I det här läget är absolut inga frågor för dumma...
Utan att kunna kolla visuellt så har jag inget minne av att jag skulle lossat nån säkring när jag grejade med vakuumslangen, men å andra sidan kan jag ju ha slagit i huvudet i underredet när jag krälade under bilen och glömt vad jag gjorde...  :P
Peugoet 106 Electrique 1997, i delar men snart färdig

FreTho

Jag jobbar lite långsamt, pga ryggskott (heter det så på norska?).
Jag tog isär kontaktstycket till datorn och sprutade lite elektronikrengöring i det, monterade tillbaka och testade igen.
Då fungerade plötsligt allt igen och bilen gick att få igång i körläge, det gick att backa och sen köra framåt igen. Sen stängde jag av och tänkte att jag får prova att läsa ur felmeddelanden med Checkelek, men då fick jag ingen kontakt med bilen igen. Och efter det gick det inte heller att starta bilen igen.
Jag förstår ingenting...
Peugoet 106 Electrique 1997, i delar men snart färdig

kretslopp

Ryggskott är samma som hekseskudd tror jag.
Det medicinska namnet verkar vara Lumbago på såväl svenska som på norsk.

Om det enda du gjorde var att lossa den kontakten och greja med den är det väl mest troligt att det är i den regionen du har ett fel.

Elmo

Sitat fra: kretslopp på onsdag 05. september 2018, klokken 19:39
Ryggskott är samma som hekseskudd tror jag.
Det medicinska namnet verkar vara Lumbago på såväl svenska som på norsk.
Stemmer.

Sitat fra: kretslopp på onsdag 05. september 2018, klokken 19:39
Om det enda du gjorde var att lossa den kontakten och greja med den är det väl mest troligt att det är i den regionen du har ett fel.
Ser vel ut som du kan ha brudd på noen ledninger inni kabelen til kontakten. Evt løs lodding til pinne(r) i kontakten.
Har du bil med modifisert gasspedal-ledning?  Dvs. på noen biler har man måttet byttet ledningene helt fra pedalen og inn i kontakten. Det ser man ved at det er 2-3 små ledninger utenpå kabelen til kontakten. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA