Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

P106 startar icke!

Startet av FreTho, tirsdag 21. august 2018, klokken 21:17

« forrige - neste »

FreTho

(Rubrik redigerad, igen)

Hej!

Ett rop på hjälp från en granne i Öst...

Jag har en P106 som jag köpte i delar för flera år sedan, och nu i sommar försökte jag ta tag i projektet igen. Jag konstaterade att styrdatorn var död och köpte en ny av Elmo. Med denna så startar laddningen, och den laddade upp till 100% och avslutade laddningen efter ca 8 timmar. Ca 140V över batterierna.
Men sen vill den inte gå över i körläge när jag vrider nyckeln till 3:e läget, det hörs ett litet klick från ett relä nere vid säkringarna under instrumentbrädan men inte mer. Och energimätaren visar ingenting, och det gjorde den med den gamla styrdatorn.
Jag har också anslutit med Checkelec och läst ut felkoder, det fanns en, Tillfälligt fel, motorstyrning hackare. Men den gick att radera och kom inte tillbaka igen.
Jag har kollat alla säkringar.

Så, nu har mina idéer tagit slut, vad ska jag göra nu?
Vad kan vara fel?
Har funderat över kalibrering av gaspedalen, hur gör jag det?
Vilka andra signaler kan hindra bilen från att gå över i körläge?
Vad kan jag kolla/mäta själv?
Varför visar inte energimätaren något? Det gjorde den under laddningen och med den gamla boxen.

Annars hoppas jag på v3 av Checkelec, att den kommer snart och att den kan hjälpa mig framåt.
Peugoet 106 Electrique 1997, i delar men snart färdig

kretslopp

Hej. När jag eventuellt hade bränt min motorstyrning tidigare pga en kolborste som brann upp fick jag styrningen kollad av Electrolux. Som tur var hade den klarat sig.

I alla fall, det jag vill komma till är att du behöver kalibrera gaspotentiometern till aktuell motorstyrning som du själv var inne på. Men det måste göras så vitt jag vet med Lexia.

Niram1969 .

Most likely, the accelerator pedal calibration data stored in ECU, mismatches the actual pedal values. Try the following - turn the key to start engine position and hold it there. Lightly press accelerator pedal until engine engages. If not, lift pedal (few mm) with your foot underneath. If you're just a bit lucky, car should start.
Without equipment for ECU calibration, you can do potentiometer calibration. Basically, you'll have to change initial position of the potentiometer lever. Just loosen two screws and rotate potentiometer to desired position. Free play is sufficient to find new working position.
Over the time, plastic lever sliding in metal slot wears down thus changing position. It eventually ends up in inability to start the car. Foot lifting trick helps quickly, but permanent solution is "manual re-calibration" and greasing the slot.

Good luck!
:)

//Marin
Saxo Electrique 2003, 46xWB-LYP100AHA LiFeYPO4, 107kkm, 13000kWh used

FreTho

Ja, jag får kontrollera gaspedalen! Hoppas det är så enkelt.
Sen får jag nog leta rätt på min OBDII-sladd så jag kan ansluta dator med Lexia/PP. Den har jag inte använt på flera år så jag har just nu ingen aning om var den sladden är, men den ligger väl i nån hylla nånstans.
Tack för tips!  :+1:
Peugoet 106 Electrique 1997, i delar men snart färdig

FreTho

I didn't have much time yesterday, but the easy fix to just lift the pedal didn't work.
Today I will try it again with a little more time to do it properly, and continue the search for the missing OBDII adapter/cable.
Peugoet 106 Electrique 1997, i delar men snart färdig

FreTho

Dagens diagnos är att det definitivt är gaspedalen som är fel.
Jag fick igång både Lexia och PP och lyckades läsa av parametrarna. Den visar 1.03V i viloläge och gräns är 0.82V. Men det är alldeles för stor skillnad för att gå att justera mekaniskt.
Tyvärr lyckades jag inte hitta någonstans i menyerna var jag kan kalibrera detta värde.
Är det nån som vet och kan guida mig rätt?
Peugoet 106 Electrique 1997, i delar men snart färdig

kretslopp

Jag vet iaf att electrolux gjorde det med sin apparat Tep92.
https://leieting.no/nb/listings/142394

I samband med att han testade min motorstyrning i en annan bil måste han initialisera motorstyrningen med gaspedalen i aktuell bil.
Sen när jag fick tillbaka min testade motorstyrning gjorde jag det samma i min egen bil.

Elmo

Det fremgår ikke av Media menyen at du skal kalibrere pedalen.  Det heter bare Load parametere eller noe sånt. Samme som om man skal bytte ladestrøm.

Selv har jeg bare gjort det med Proxia program men tror det er omtrent samme på Lexia. Jeg kan evt titte på Lexia i helgen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

FreTho

Är Proxia samma som PP?
Jag hade svårare att få igång Peugeotprogrammen, de klagade på att kommunikationen inte fungerade, men en gång fick jag kontakt med den, det kändes som att funktionerna var exakt desamma som i Lexia, fast med lite annat utseende.
Jag får titta närmare på Load parameters och se om jag hittar något som verkar stämma.
Finns det kanske två varianter av gaspedal? Skillnaden var så stor att när jag lossade potentiometern för att försöka justera den mekaniskt så kunde jag vrida den enda tills den tog i fästet och ändå var den inte nere vid 0.82V, den stannade på 0,84V. Det får mig att tro att det kanske finns en annan variant av pedal som ser lite annorlunda ut? Kanske skulle jag köpa din gasspedal Elmo, den hörde ju ihop med datorn och då kanske det fungerar?
Men för att komma vidare kanske jag får ta loss hela potentiometern och försöka aktivera bilen med den löst istället, då ser jag åtminstone om det bara är det problemet eller om det finns mer som behöver åtgärdas.

Ett annat intressant fenomen var att jag lyckades inte aktivera diverse funktioner via testprogrammen. De som fungerade var motorrelä (tror jag, stort klick från motorutrymmet) och energi/ekonomimätarna. Jag fick den inte att tända lampor, vare sig utanpå bilen eller kontrollamporna inne i bilen. Inte heller fläktstyrningen reagerade.
Peugoet 106 Electrique 1997, i delar men snart färdig

FreTho

Jag lurar på om möjligen en initialiseringsladdning kan starta en kalibrering av pedalen?
I manualen står att man ska göra en initialiseringsladdning efter byte av dator, och anledningen skulle kunna vara att man behöver kalibrera om gasspedalen.
Initialiseringsladdning kan jag starta från Checkelec (eller Lexia/PP), så jag får prova det och hålla tummarna!
Peugoet 106 Electrique 1997, i delar men snart färdig

FreTho

Äntligen!

Nu startar den!!!
Jag fick gå in och justera laddningsströmmen med hjälp av Lexia, då gör den tydligen en kalibrering av gasspedalen. Efter det så kkunde jag gå över i körläge och nu snurrar framhjulen!!!
Hurra! Jag tror jag ska unna mig en pilsner ikväll!  :)
Peugoet 106 Electrique 1997, i delar men snart färdig

elektrolux

Gratulerer. Det er riktig at fartspedalen rekalibreres når ladestyrken endres.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kretslopp

Skoj att du fick till det.

Kan man endre ladestyrken med checkelec?

Elmo

#13
Så bra at du endelig fikk start på bilen FreTho  :+1:

Sitat fra: kretslopp på fredag 24. august 2018, klokken 22:19
Kan man endre ladestyrken med checkelec?
Ja, med ver 3.0 kan man.
Men jeg tror nok at Checkelec bare skriver ned parameteren og ikke kalibrerer pedalen samtidig.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: FreTho på fredag 24. august 2018, klokken 08:49
Är Proxia samma som PP?
Nei. Proxia er at alternativ program for samme hardware som Lexia/PP2000
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA