Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spenning på 12V batteri

Startet av jornhd, mandag 20. august 2018, klokken 20:34

« forrige - neste »

jornhd

Hva er det meningen 12V skal holde toppladet? Bør det ikke ligge på ca 12.5V?
Mitt holder rett under 12V (11.95) selv rett etter en lengre kjøretur. Jeg har aldri opplevd de beryktede 12V problemene, men grunnen til at jeg har et problem nå er at jeg har montert Blackvue Power Magic Pro. Denne skal gjøre at dashcam kan filme mens bilen står parkert, uten at jeg trenger være redd for at den skal tømme batteriet. Den kutter nemlig strømmen til kamera ved 12.0V.
Problemet er at den nå kutter nesten med en gang, så hele vitsen med boksen er borte. :(

Myrknir

Når bilen lader så skal den har høyere volt enn når den er avskrudd. Det finnes ikke mulighet for å justere på boksen? Hva slags dings er forresten dette? Skal selv ha dashcam i bilen.
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

Orbit

Fulladet batteri skal holde ca 12.7V. 12.5V er ca 80% ladet. 11.95V er ca 25% ladet. Sjekk ladespenning når du kjører. Den bør være 13.8V, helst 14.4V på vinteren (men få biler har temperaturkompensering på ladespenning). Så kameraet gjør rett i å koble ut, men probelmet ligger nok i for lav ladespenning.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jornhd

Målte ladespenning til 14.2V. Spenning på batteriet var nå kun 11.8V (kun litt småkjøring de to siste dager).
Opplever ingen problemer som mange har rapportert om pga dårlig 12V batteri. Kan jeg likevel klage til forhandler?

tuono

Hei.
Vil ihvertfall anbefale at du får dem til å ta en belastningstest av batteriet. Det sier mer om tilstanden enn å måle spenning.

Radiobil1

Bilen begynte plutselig å blinke i ladelampe på dashbordet, uten at kabel var koblet til.  Kan det være at 12 v batteriet trengte juice, og henter dette fra høyspenninga automatisk?

Crown

Sitat fra: Radiobil1 på torsdag 04. juli 2019, klokken 23:28
Bilen begynte plutselig å blinke i ladelampe på dashbordet, uten at kabel var koblet til.  Kan det være at 12 v batteriet trengte juice, og henter dette fra høyspenninga automatisk?

Ja, det gjør den.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Zimon

Så lenge Aux power er aktivert i bilens meny så vil bilen selv lade 12V batteri via hovedbatteriet.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA