Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Balanseringslading P106. Hvor lange tid?

Startet av kretslopp, søndag 19. august 2018, klokken 23:34

« forrige - neste »

kretslopp

Ett enkelt spørsmål.

Satte igang en balanseringslading med Checkelec (best app ever) 14:00 idag.
Problemet er att jeg har bilen inne på verkstedet der jeg jobber. Og jeg lurer nå på om jeg skal venta på att det blir ferdigt eller om jeg bare skal gå hjemover og henta bilen før klokka åtte imorgen.
:laugh:

kretslopp

Ha!

Rett før jeg skapet inlegget gikk jeg bort til bilen og den ladet fortsatt.
Bare noen minutt seinare var ladingen avsluttet.

Så i det her fallet tog balanseringsladingen:
14:00-23:38 9h 38min.

:laugh:

Elmo

#2
Balanselading skal være 3,5 timer overlading (dvs. etter at bilen er fulladet).
Om du avslutter en påbegynt balanselading før den er ferdig så vil bilen starte balanselading på nytt når du plugger inn igjen (med mindre du endrer ladeprogram i APPen da).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

kretslopp

Ok, bra att veta.
Hva er det som skjer egentlig ved balanselading?
Og hva er forskjellen på vedlikeholdslading og normal?

Elmo

Alle batterier er litt forskjellige, uansett type, er litt forskjellige og trenger å balanseres.
NiCd batterier balanseres på topp (etter at batteriet er fulladet) og det kalles "overlading". Ved hver normallading overlades det med 7% (i tid) av tiden det tok å komme til 100%.
Balanselading gjøres ved ca hver 8'nde lading. Da overlades det med en fast tid (3,5 t) uansett hvor lenge normalladingen pågikk.
Alt dette gjøres for å sikre at ulike batterier blir så like som mulig. På ingen måte eksakt vitenskap, men det beste Franskmennene (PSA) kom på i 1995.   
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

I praksis fungerer dette mye bedre enn Think sin tilnærming, men jeg mener at behovet for ballansering reduseres etterhvert som batteriet eldes. Dermed kunne lengden på overladingsfasen med fordel vært rdusert på dagens biler.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Og nå som Checkelec 3.0 kommer (snart) så kan man endre det hvis man ønsker/tør :+1: 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA