Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremseservice nødvendig årlig?

Startet av Trinity, søndag 19. august 2018, klokken 10:35

« forrige - neste »

Trinity

Skal ha bilen inn for første service nå (kjørt ca 25000 siden ny i sep. 17).

Tesla anbefaler bremseservice (rengjøring og smøring) til 1800,-. Hvordan stiller folk seg her inne til dette? Er det nødvendig årlig? Jeg pleier å kjøre vinterhalvåret i low regen samt deler av sommeren.
Kan ikke huske at dette var et tema på gamleTeslaen vår. Så det jeg lurer på er om det er noe som gjøres for å generere mer inntekt eller noe som er kommet fram som nødvendig siden bilene ble lansert?

Muffinman

Jeg tenker at det er lurt å gjøre dette. Hvis du vil ta jobben selv tar det deg 10 minutter ekstra i hvert hjørne når du skifter til sommerhjul. Bremsene på Model S er utrolig lett å skru på. Du trenger en liten hammer, en dor, et flatt skrujern, stålbørste, bremserens, gjerne trykkluft og kaliperfett.

Rævedilter

Finnes det nokon beskriveløse for å gjere dette nokon plass?
Er det likt på Xen (som eg har)?

RaBalder

#3
Sitat fra: Rævedilter på søndag 19. august 2018, klokken 19:46
Finnes det nokon beskriveløse for å gjere dette nokon plass?
Er det likt på Xen (som eg har)?

Fant denne videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=04WqQ_8vXoc

Lurer dog hva som hindrer de to "pinnene" som holder klosser og den platen, i å bevege seg ut/løs på egen hånd.


Muffinman

Har hoppet gjennom videoen og kan ikke si jeg er imponert, med forbehold om at jeg har fått med meg det viktigste. Her smøres det på rikelig med seigt fett som garantert vil bidra til å fange dritt _uten_ at man har gjort skikkelig rent først - også på deler som ikke skal ha fett på seg. Så avslutter man med å spraye bremserens utenpå kaliperen (meningsløst...), og inni kaliperen slik at fettet man nettopp har smurt på løses opp (og renner på skiva?).

Ikke imponert over denne, men den gir i det minste innsikt i hvordan man demonterer/monterer.

Hyperstress

Om du kunne lagt ut en korrekt oppskrift så hadde det vært topp!
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Mdah

Sitat fra: Hyperstress på mandag 20. august 2018, klokken 10:53
Om du kunne lagt ut en korrekt oppskrift så hadde det vært topp!

Muffinman kan sikkert komme med en bra beskrivelse. Jeg har aldri gjort det selv, men fant ut at Tesla anbefaler dette her i Norden selv om de aldri har kommet med slik anbefaling til meg personlig. Fant derfor servicemanualen til Model S på nett og fant denne fremgangsmåten:

2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Rævedilter

Her er det jo kun klossene /styringene som smøres? Skjelden problemer med styringene, det er jo stemplene som lager problemer når de henger.

Lynet

Det er sjelden problem med stemplene.
Det er korrosjon både på styrepinner og endeflatene på klossene forårsaket av salt som skaper problemer.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Nickelilltroll

Ja, DEFENITIVT nødvendigt!

Kjøpte min P85-14 mod i februari, gådd 60k. Når jeg skulle til å legge om til sommerdekk såg jeg over bremserne. Vanvittigt massa korrisjon og treghet i beveglsen, dvs massa friktion på glidpinner och andre flate yter. Som noen sier herover. Enkel jobb med et par hansker, dorn, hammer, hylsnøkkelset, bremserens, stålborste og kaliperfett.

Denna jobben er mye mer viktig på elbiler vs fossil da bremserne ikke brukes like mye.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

fonberg

Noen som har erfaring med å gjøre dette bremsevedlikeholdet hos andre enn Tesla?
Jeg synes 1800,- virker dyrt for denne operasjonen, og det er vel ikke noe som er proprietært med bremsene på bilen?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

What-a-watt

#12
Dekkfirma tar vel rundt 800.- for å ta av og på 4 hjul. Så 1000.- for bremsejobben er vel ikke så galt synes jeg.

Rævedilter

Sitat fra: Lynet på onsdag 22. august 2018, klokken 22:41
Det er sjelden problem med stemplene.
Det er korrosjon både på styrepinner og endeflatene på klossene forårsaket av salt som skaper problemer.
Fint, styrepinnene og klossene er det jo kun 10 minutters jobb pr. hjul som skrevet over her.
Eg har for vane å spraye litt bremsefett innom gummitettningene på stemelet også, men det ser ikkje som det er tettninger her?
Kva med handbrekket, må det nokon service der?


Muffinman

For 800 tar det lokale verkstedet av hjulene, legger nye dekk og monterer tilbake på bilen. Hjul av og på er vel neppe mer enn et 15-20 minutters arbeid inkludert på/av bukk, og da er det temmelig høy timepris.

Jeg tar ut klossene, børster endeflatene rene med stålbørste før jeg blåser over med bremserens. Inni kaliperen bruker jeg først flatjernet for å grave ut de verste lagene med skit på flatene hvor stemplene ikke er. Her kan det samle seg MYE. Deretter forsiktig blåsing med trykkluft for å få ut løse partikler, og så rikelig med bremserens så det renner godt. Når dråpene er blanke er det ikke mer urenhet som løses opp og blir med ut. Sjekk at det er rent og pent inni, og stryk et _tynt_ lag med kaliperfett på endeflatene av klossene før du setter dem på plass. Ørlite fett på pinnene hører med selv om det nok forsvinner veldig fort pga at de står veldig åpent til.

Eneste problemet jeg har hatt med bremsene var etter at Tesla hadde byttet skiver og klosser bak på ene bilen vår. Da hadde overflatebehandlingen på en klosse løsnet i endeflaten. Det er et slags plastbelegg tykt nok til å låse klossen fullstendig når det legger seg dobbelt, og jeg oppdaget det når jeg tok bremseservicen i forbindelse med dekkskifte.  Å få den løs økte vanskelighetsgraden på denne jobben fra lett til middels +. Ser du antydning til noe løst på sidene så fjern det før du monterer sammen igjen. Du kan muligens få et lite klikk første gang man bremser etter rygging om man gjør dette pga at klossen får en millimeter å bevege seg på, men det er bedre enn at den sitter fast og ikke gjør noe som helst. Har forresten merket meg at flere Tesla jeg har kjørt har dette klikket med urørte bremser, så det er sikkert ikke farlig.

Merker meg at Tesla har lagt kobberpasta mellom klosse og skrikdempeplatene. Det har vært helt intakt når jeg tok ut klossen, så jeg har ikke byttet ut pastaen enda. Men greit å ha for hånden om man ser det er nødvendig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA