Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil med 220v uttak fra batteriene

Startet av jhetland, lørdag 18. august 2018, klokken 10:53

« forrige - neste »

jhetland

Hei,

Jeg er ute etter en anbefaling, på hvilken bil jeg kan få installert, eller kjøpe en omformer til, som lar meg trekke strøm fra batteriene til å kjøre 220v utstyr når bilen er parkert. Tenk stasjonære datamaskin med skjerm og printer.

Må være mulig å få levert innen 6 måneder, kan også være brukt.

Takk for tips!

Jo

Myrknir

Jeg mener å huske at Nissan e-NV200 har 220v strømuttak. Det er en varebil, så der har du plass til å bygge deg et lite kontor baki.
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

Electrix

Ny e-nv200 skal ha uttak bak ja. Ellers er det dårlig med slikt.

Men jeg har lest at Leaf har såpass kraftig DC-DC omformer til 12V at man kan drifte 230V/16A omformere. Da må bilen enten være på, eller "halveis på" eller man må aktivere forvarming slik at DC-DC laderen er aktiv, ellers tømmer man 12V batteriet fort.

Jeg har lurt på å teste dette selv, ville vært moro å kjøre bilen inn på skogsveien på hytta og kutte opp stokker med en gang med ordentlig elektrisk sag.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

leafnor

Om du kan la bilen være på når du er parkert, så kan alle EV få montert en inverter på opp til 1kW.
Som f.eks Leaf. Finnes flere video på YouTube som viser folk monterer inverter på Leaf.
Det er eksempel fra USA på folk som har kjørt frysere/kjøleskap fra sin Leaf etter uvær som har kuttet strømmen til huset.
Legger med en video som viser og forklarer.
Forøvrig, jeg har montert en 250W inverter i min Outlander PHEV. Ladet bl.a bærbar PC til passasjerer.
https://www.youtube.com/watch?v=ADqk4IjzjXs

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Ebe

Ganske sikker på at europeiske e-NV200 ikke har 240V. Tror de japanske har, men ikke «vestlige».
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

jkirkebo

Sitat fra: Electrix på lørdag 18. august 2018, klokken 12:33
Ny e-nv200 skal ha uttak bak ja. Ellers er det dårlig med slikt.

Men jeg har lest at Leaf har såpass kraftig DC-DC omformer til 12V at man kan drifte 230V/16A omformere. Da må bilen enten være på, eller "halveis på" eller man må aktivere forvarming slik at DC-DC laderen er aktiv, ellers tømmer man 12V batteriet fort.

230V 16A? Det tviler jeg på. Det vil kreve anslagsvis 330A på 12V (gitt spenning på 12,5V og 91% invertereffektivitet. En DC-DC som kan levere 330A er en rimelig stor greie.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trekkoppbil

#6
Jeg kikka på 12V-uttaket bak i bilen, og der står det max 120W. Det går sikkert å strekke nye 12V-kurser som er kraftigere og flere. Det bør være mulig å bygge seg en energigjerrig pc, og sette inn DC/DC psu i Pcen: https://duckduckgo.com/?q=12v+input+ATX+psu
Så kan man prøve å kjøre skjermen fra DC/AC-adapter fra en annen 12V-kurs i bilen.

Fra Chademouttaket burdet det derimot være mulig å ta ut noen titalls kilowatt. Dersom du ønsker en kraftig DC/AC-omformer, kan du søke etter "chademo v2g" eller  "Chademo to the grid", i håp om at du mot formodning skulle finne noe utstyr.

Vær oppmerksom på at ikke alle el-biler har Chademo-uttak.

Enkelt trur jeg ikke det blir, hvis du ikke kjøper en bil som har 240V uttak: https://www.tv2.no/a/9945715/

bjornskj

Ganske sikker på at nye Kia Niro EV har 230V uttak for de i baksetet.


geear

Tesla Model X lader 12V-batteriet når avslått, og har permanent 12V (30A) på plugg liggende klar til elektronisk hengerbrems, kabelen medfølger bilen og dette kan du bruke til å koble på inverter. Vil du ha det riktig fint så bygger du inverter inn et sted og legger et defa-uttak med lokk utvendig et sted, så er det plug'n play. Der kan du trekke 300W+ over mange døgn. Vil vel påstå at det er en forholdsvis dyr UPS for å holde en PC med skjerm og printer i drift, men hver sin lyst. På den positive siden så gjør den en del andre ting enn å være en UPS også. ;)

jhetland

Kult,

Da ser det slik ut:

  • Tesla X - batteri lader 12v konstant, og har 12v uttak bak en kan bruke når parkert
  • Nissan e-NV200 - venter på svar, men usikkert om en kan få japansk løsning
  • Kia Niro - får vel ikke tak i en slik med det første
  • Inverter - hvis elbil står på, vil funke på alle modeller
  • Chademo - finner ikke noen portabel løsning, så da må det være et fastmontert ladepunkt.

Takk for hjelpen!

Jo

geear

Spørs om Niro lader 12V når avslått, men det finner man vel snart ut av. ;) de færreste gjør det, dessverre. Pluss er at de mister lite strøm når parkert.

X har ikke uttak med permanent strøm i - enda. Party mode kommer snart, og vil tilby det, men det er permanent strøm i nevnte uttak i fotbrønnen til fører.

jhetland

Sitat fra: gr på mandag 20. august 2018, klokken 21:42
X har ikke uttak med permanent strøm i - enda. Party mode kommer snart, og vil tilby det, men det er permanent strøm i nevnte uttak i fotbrønnen til fører.

Jeg tenkte på forslaget ditt om hengerfeste og kabel. Det er ikke permanent?

Jo

Electrix

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. august 2018, klokken 17:42
Sitat fra: Electrix på lørdag 18. august 2018, klokken 12:33
Ny e-nv200 skal ha uttak bak ja. Ellers er det dårlig med slikt.

Men jeg har lest at Leaf har såpass kraftig DC-DC omformer til 12V at man kan drifte 230V/16A omformere. Da må bilen enten være på, eller "halveis på" eller man må aktivere forvarming slik at DC-DC laderen er aktiv, ellers tømmer man 12V batteriet fort.

230V 16A? Det tviler jeg på. Det vil kreve anslagsvis 330A på 12V (gitt spenning på 12,5V og 91% invertereffektivitet. En DC-DC som kan levere 330A er en rimelig stor greie.
Jeg husker litt feil, og fant ikke igjen hvor jeg leste dette, men etter litt googling fant jeg ut at inverteren kan levere ca 1,7kW, dvs 135A 13-15VDC.

Man bør da holde seg under 1,5 kW kontinuerlig for å ikke tappe ned batteriet, bilen må være på og vil da bruke litt selv også. Man kan gå over dette i kortere perioder så lenge 12V batteriet får tid til å hente seg inn igjen.

Må si at det frister å lage noe lignende dette oppsettet.
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=13097
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jhetland

Sitat fra: Electrix på tirsdag 21. august 2018, klokken 09:45

Må si at det frister å lage noe lignende dette oppsettet.
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=13097

Dette vil vel funke på alle El biler? La den stå på, og trekk fra 12v batteri som da blir ladet fra kjørebatteriet?

Jo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA