Skrevet av Emne: Kommer du fortere frem om du kjører senere eller følger trafikken?  (Lest 344 ganger)

Stav

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 7
    • Vis profil
Kommer du fortere frem om du kjører senere eller følger trafikken?
« på: tirsdag 13. november 2018, klokken 13:53 »
. Han tar igjen opp et interessant tema: Skal du kjøre sakte eller fort på motorveien for å bruke minst tid på transporten?
Ioniq er jo utrolig effektiv både på landeveien og på motorveien. Derfor tok jeg meg litt tid til å leke litt mer med tallene... I tillegg har jeg lagt inn tid brukt til lading i beregningene. Moro å leke litt mens man venter!?


Sutalaus

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 21
    • Vis profil
Sv: Kommer du fortere frem om du kjører senere eller følger trafikken?
« Svar #1 på: tirsdag 13. november 2018, klokken 20:14 »
Dette hadde jeg aldri tenkt på om jeg ikke leste det her :-) Får bilen i slutten av uka. Så om en skal på langtur, og har en bil som lader så kjapt som Ioniq faktisk gjør, så er det ingen grunn til å være en sinke i trafikken, heller tvert i mot. Venstrefil og gasse på.

Gjelder jo ikke kun på langtur, også ellers.

Gledelig nyhet! :-) Har jo møtte noen elbiler som "sniker seg" avgårde i snegletemp, men da er de vel helt på tampen må en tro.
---
Med Prius hybrid, ikke ladbar, så opplevde jeg at inspirert sparekjøring gjorde at jeg endte opp i (for) lav hastighet. Var litt redd for at elbil skulle bli det samme, men nå har jeg kronargument for å ikke snegle meg avgårde for å spare strøm :-)

AppleKnocker

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1567
    • Vis profil
Sv: Kommer du fortere frem om du kjører senere eller følger trafikken?
« Svar #2 på: tirsdag 13. november 2018, klokken 20:49 »
Teorien stemmer bra i praksis. Hadde nylig en langtur på over 800 km fra Danmark til Norge via Sverige med Ioniq. Dårlige forhold for elbil, med kjølig vær, nedbør og motvind. Vi valgte å kjøre så fort som forholdene og fartsgrensene tillater. Dvs mellom 100-130 med lange distanser i +120 km/t. Kjørte ned til 5-10% og stoppet lading rundt 80% for å utnytte maks ladefart.

Det ble hyppige ladestopp: kjørte 12-13 mil på en drøy time, ladet 25-30 minutter, og så nye 12-13 mil. Kunne sikkert kjørt saktere og kommet 15-18 mil pr lading. Men det ville garantert tatt lenger tid.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser