Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er du mest fornøyd med?

Startet av Sense, torsdag 16. august 2018, klokken 21:05

« forrige - neste »

Sense

Vi finner alltid en grunn for å dele det vi måtte mislike med den nye Leafen. Jeg innrømmer delaktighet i hylekoret når noe ikke er perfekt.
I rettferdighetens navn, bør det også nevnes det vi liker godt med bilen. Det er mange grunner til at vi ikke ønsker å selge bilen, rapidgate og diverse annen omtale til tross.

Dette er jeg er mest fornøyd med på vår Tekna:
1. Oppleves solid og komfortabel med god støyisolasjon, også på ujevn vei.
2. Mye bil for pengene, selv uten propilot.
3. Lettkjørt ved parkering og køkjøring (e-pedal eller acc).
4. God plass til store barn eller voksne i baksetet, samt god bagasjeplass.
5. Bra utvendig design, godt hjulpet av 2-tonefargene.   
6. Forventet høy driftsikkerhet og annenhåndsverdi.


Hva er du mest fornøyd med?

hma

- Jeg liker at den er godkjent for taklast, det var litt avgjørende for min del.
- God rekkevidde, sett ut i fra egne behov og bruksmønster.
- Virke å være godt skrudd sammen, ingen knirk eller dårlige sammenføyninger.
- Liker at ladeporten er i fronten, det er mest fleksibelt. Liker også at den har fått type2 ladeport.
- Utseende syns jeg er blitt meget bra (etter min smak) og interiøret har fine materialvalg
- Bagasjeplass på 435 liter er kjempebra og det er meget lett å få med seg mye bagasje.
- Liker fjernlysene på bilen, mye bedre enn alt jeg har hatt tidligere.
- Myk, stille og smidig å kjøre.
- Liker at det følger med app for fjernstyring av lading og varme/kjøling.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

@phelion

- STILLHETEN!!!!!!
- Deilig anlegg hvor man faktisk kan høre og nyte musikken (subjektiv mening da jeg er glad i Bose....)
- Masse utstyr og godt oppgradert interiørmessig fra forrige modell
- Mer enn sprek nok, og masse bagasjeromsplass, faktisk forbausende god plass baki
- Den hittil "peneste" av kompaktelbilene.

Holmis

-Syntes også den er flink til å styre lysene når den er på auto. Skrur av og på innenfor rimlig tid ved kjøring i tunnel. Det er enda ingen som har blinket med lysene når bilen har valgt å kjøre med langlys, for å deretter skru av ved møtende bil.
Kjempe fornøyd med bilen!

Ole Irgens

Det er en deilig bil som er en massiv oppgradering av forrige generasjons Leaf:
* ACC
* ePedal
* Lane Assist
* Fjernlysautomatikk
* Bedre lyd, selv uten Bose
* Førerpanelet
* Utseendet!

Får en god følelse når jeg setter meg inn i bilen, det er kanskje det aller viktigste.

Ja, og Leafen ligger nå et godt hestehode foran de andre modellene, se f eks her: https://www.autoexpress.co.uk/nissan/leaf/103136/nissan-leaf-vs-bmw-i3-vs-vw-e-golf-vs-renault-zoe

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Løve

ProPilot
360-kamera

Og hvor billig det er å kjøre den!

Sense

Sitat fra: hma på torsdag 16. august 2018, klokken 22:19
- Jeg liker at den er godkjent for taklast, det var litt avgjørende for min del.

Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hva frakter du på taket? I vognkortet står maks taklast oppført med 35 kg. Etter at takstativet og  er montert, blir gjenværende nyttelast ca. 20-25 kg. Har du takboks oppå takstativet, så kan du med god samvittighet legge oppi en bug.

Jon65

Veier takstativet for Leaf'en så mye som 10-15kg? Normalt pleier jo disse å veie rundt 5kg?

Sense

Kanskje er ikke vekten helt nøyaktig. Uansett blir det ikke mange kilo igjen du kan frakte på taket.
Når vi drar på hytta i påsken med skiboksen fullt av 4 par slålomski, og 4 par langrennski med ditto staver, så er det eneste gangen i året jeg trenger takstativ og takboks. Da får en være glad det ikke skal på Leafen.

Dudi

#9
Jeg har ikke betalt et øre i drivstoff å kjøre bilen 4000km til nå!
Sittestilling og komfort er super for meg, også dem i baksetet. Fikk spesielt tilbakemelding om dette umiddelbart etter at dem satt seg inn i bilen.
Ikke en eneste feil eller noe å klage på til nå. I tillegg er jeg kjent som en petimeter.  :)


Ole Irgens

Sitat fra: Sense på lørdag 18. august 2018, klokken 19:57
Kanskje er ikke vekten helt nøyaktig. Uansett blir det ikke mange kilo igjen du kan frakte på taket.
Når vi drar på hytta i påsken med skiboksen fullt av 4 par slålomski, og 4 par langrennski med ditto staver, så er det eneste gangen i året jeg trenger takstativ og takboks. Da får en være glad det ikke skal på Leafen.

Vanlig taklast for en bil ligger godt under 100 kilo uansett - og det er det ikke mange som er klar over. På Avensisen vår (nr 2-bil) er taklasten 75 kilo, det samme som på eGolf. Den gamle Leafen og i3, som mange ser ut til å elske så høyt, har "ikke oppgitt" under taklast. Det betyr nok at man ikke kan ha last på taket i det hele tatt. Ionicen til Hyundai har det samme.

Men dersom man skal bruke sin nye bil til og fra hytta og er avhengig av å fylle boksen med slalåmsko og ski, sjekker man jo selvsagt hvor mye taklast den tåler før man signerer kontrakten. En boks fylt med ski og sko vil nok uansett være for tung for de fleste biler. Fem par ski + sko og egenvekten av boks+ stativ og litt ekstra, så er man fort oppe i mye mer enn 75 kilo.

Når det er sagt, er jeg enig i at Leafen kunne hatt mer enn 35 kilo tillatt taklast.

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

hma

#11
Sitat fra: Sense på lørdag 18. august 2018, klokken 16:05
Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hva frakter du på taket? I vognkortet står maks taklast oppført med 35 kg. Etter at takstativet og  er montert, blir gjenværende nyttelast ca. 20-25 kg. Har du takboks oppå takstativet, så kan du med god samvittighet legge oppi en bug.
Har kjørt 2500km i sommer med takboks på nye Leaf. Thule firkantrør stativ veier kanskje 4-5kg(?), mens Thule Pasific 700 (420 liter med plass til langrennski) veier 15kg. Pakket lavvo, soveposer, liggeunderlag, rulleskistaver og noen tomme sekker i boksen. Resten av bagasjen gikk i bagasjerommet. Funket meget bra  :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

in

#12
Jeg liker at jeg nå har funnet lagerplass for varseltrekanten. Den hadde noen borrelås som ikke var særlig solide. Disse har jeg kastet. Nå ligger varseltrekanten under teppet i bagasjerommet, helt framme ved setet der teppet bøyer litt oppover.
Så da er alt perfekt 8)
Nissan LEAF 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA