Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum Nordby McDonalds - bruk av norsk ladebrikke. Status?

Startet av GreenEyez, onsdag 15. august 2018, klokken 23:11

« forrige - neste »

GreenEyez

Jeg var på tur til København med min Zoe (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40814.0

Var innom Nordby og måtte lade, fikk feilmelding hos Fortum, laderen ville ikke igang, feilmeldingen sa at jeg ikke kunne bruke appen i utlandet. På hurtigladestasjonen sto at man måtte laste ned den svenske Fortum-appen, men den er ikke tilgjengelig i norsk App Store.

Googla litt nå og fant denne: https://www.facebook.com/Fortum.Charge.Drive/photos/a.289778951178691.1073741833.289711371185449/740797792743469/?type=3&theater hvor Fortum hevder at det må bare er å bruke ladeplassen på Nordby.

Men her https://www.fortum.no/privat/lade-elbil/ladebrikke-elbil-rfid/registrere-ladebrikke-fra-elbilforeningen fremgår det at det slettes ikke er så rett frem. Rart at det ikke står noe om det på selve ladestasjonen heller, antar at det er en del nordmenn som lader der.

Man må legge inn betalingskort for at det skal funke. Får se hvordan det går neste gang jeg prøver meg der.

Inntil videre er det gratis AC-lading på hurtigladeren til Vattenfall.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Trekkoppbil

Ja, det kan være svært mye knot før man finner ut at man må legge inn betalingskort for å kunne lade med Fortum i Sverige, og det er fort gjort å kaste bort et par timer på ladekaos på Nordby, hvis man ikke er forberedt.

I appen til Charge and Drive kan man legge inn ett eller flere kredittkort. Deretter må man knytte ett kredittkort til hver enkelt fysisk eller virtuell ladebrikke.

På Charge and Drive ved Mc Donalds kan det være forlatte biler og tidkrevende å få plass. Og man må gjerne prøve et par ladestasjoner før man finner en som fungerer til din bil. Jeg vil fraråde å gå inn på MC Donalds der mens man lader, da det kan gå over 15 minuter i kø før man får tatt opp bestilling, og deretter er det 10 minutter å vente på mat. Gjestene rydder ikke bort søppla etter seg, og det er kaos der.

Vattenfall har også en App som det kan være mye knot med for  å komme i gang.

Andre steder i Sverige og DK, kan man lade med Clever som sender kort til Norge, hvis man bestiller i god tid.

GreenEyez

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 16. august 2018, klokken 09:23


I appen til Charge and Drive kan man legge inn ett eller flere kredittkort. Deretter må man knytte ett kredittkort til hver enkelt fysisk eller virtuell ladebrikke.



Det siste du skriver over står ikke på hjemmesidene til Fortum. Og vitterlig kan man velge om hver ladebrikke skal knyttes betalingskort eller ikke. Genial funksjon, men dumt at det er så dårlig informasjon om dette.

Takk for info!


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

Det er fortsatt gratis AC 43 kW på huritgladeren til Vattenfall. Var der igår. Men det var mye mennesker der. Var rift om el-billadeplassene.

Med en gang jeg satte igang ladinga mi, var det en som kom bort ig insisterte på at jeg skulle flytte bilen min til en av de hvite Mennekes-laderne med 7 kW effekt for at han kunne bruke DC-lading på sin bmw.

Skjønte ikke hvorfor han mente å ha forrang foran meg. På tilbakeveien stoppet han på samme bensinstasjon som meg, og jeg hadde lyst til å gå bort og spørre hva han egentlig mente. Men min bedre halvdel lot meg ikke gjøre det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Roy Aasen

Hadde vel bedt han BMWFarhrern om å ryke å reise, såfremt ikke situasjonen var at du var sgs fulladet...

GreenEyez

Jeg hadde nettopp kommet og kjørte inn og satte på laderen. Han kom like bak meg.

Han ga seg da jeg sa at han ikke får hurtiglada med to dc-ladere samtidig.

Hadde han insistert mere, ville neste frase fra meg vært det du foreslår :p


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA