Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stor nedlasting uten endring?

Startet av Vhagar, onsdag 15. august 2018, klokken 20:13

« forrige - neste »

Vhagar

Bilen lastet ned 1.04GB i går kveld, jeg tenkte at det måtte være nye kart. Men ingen melding eller synlige endringer i bilen? Jeg er fortstatt på 2018.26.2

Må kartoppdatering (som jeg antar dette er pga størrelsen) trigges på noen måte? Andre skriver at de har fått melding i bilen om oppdaterte kart?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

1000kwh

Har du AP aktivert? Skal jo komme en prøveperiode for AP snart.

Vhagar

Har vel feil software for å få den prøveperioden, men ja har skrudd på alt av ekstrafunksjoner for tiden for å prøve.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Zett

Jeg tror kanskje du har fått en del av et kart, jeg tror kartoppdateringer er ca 4 GB. Jeg har også opplevd at det tar noen dager fra kartet er lastet ned før det faktisk blir aktivert. Det samme kan kanskje hende for firmwareoppdateringer?

Vhagar

Rart om den bare delvis har lastet ned, for den står tilkoblet helt greit nett og nedlastningen var konstant helt til den brått stoppet. Skulle jo tro at den tok opp igjen tråden, men det har den altså til nå ikke gjort.

Aner ikke hvor store firmware oppdateringene har vært i det siste, men ser at det kom ny der også for noen nå så det kan jo være det som er på vei og ev. har blitt trukket underveis.

Spørsmålet er vel mer om bilen har for vane å laste ned så store mengder data uten at det faktisk fører til noen endringer som den varsler i form av ny firmware eller nye kart.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Chris Neumann Ruud

#5
Har opplevd det samme, 18. august kom den en 1GB+ pakke med ukjent innhold, og så stod bilen i ca et døgn og holdt wifien smålunken og lastet ned gud-vet-hva med konstant 0,25 Mbit hastighet. 300MB den 19 og 111 MB den 20.
Ingen varsler i bilen og ingen ny FW. Er på 2018.26 fortsatt.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

daktari

Har dere fått den nye navigasjonen enda? Det ryktes at den laster ned litt i bolker, før det plutselig en dag står "ny navi" på skjermen. Sjekk også "firmware notes" i tilfelle en bedre halvdel eller andre brukere har klikket det bort.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chris Neumann Ruud

Ja, var vel en av de første på forumet som fikk ny navigasjon, så det kan være en incrementell oppdatering av denne eller noe annet spennende...
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Vhagar

Er fortsatt på 2018.26.2 og ingen melding om noe som helst, men oppdaget i dag at jeg har de nye "boblene" med gatenavn i instrumentpanelet ved aktiv navigering. Så da var det som jeg tenkte kart. Rart den lastet ned ca 1GB i en stor bolk mens resten trolig har kommet som bare noen få megabytes her og der.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

cra

Sitat fra: Vhagar på onsdag 22. august 2018, klokken 19:14
Rart den lastet ned ca 1GB i en stor bolk mens resten trolig har kommet som bare noen få megabytes her og der.

Ikke rart i det heletatt sett fra en utviklers ståsted. Ulike pakker for ulike deler av systemet. Største bolken er antakelig kartdata, og så kan andre deler godt være f.eks. tekster i ulike språk eller annen funksjoanlitet. Nøyaktig hva/hvordan vet jeg naturligvis intet om, men akkurat det med flere store/små deler er ikke uvanlig. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Vhagar

Sitat fra: cra på torsdag 23. august 2018, klokken 10:43
Sitat fra: Vhagar på onsdag 22. august 2018, klokken 19:14
Rart den lastet ned ca 1GB i en stor bolk mens resten trolig har kommet som bare noen få megabytes her og der.
Ikke rart i det heletatt sett fra en utviklers ståsted.

Fra samme ståsted så er jeg enig. Det rare var at det i mitt tilfelle var ulike bolker der andre rapporterte om en stor bolk på 4-5GB? Husk også at dette var spredt over lang tid, ikke bare 1 stor omringet av mange små på kort tid. Ingenting som tyder på at den har lastet ned i nærheten av 4GB siden forrige software update heller (over wifi), i beste fall 1.3GB loggført. Ingen meldinger heller om nye kart eller annet. Likevel snakkeboblene i instrumentpanelet på gatenavn nå. Derav min undring.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

cra

Det er lov å lure. :) (Men ikke mist nattesøvnen over det; Teslas veier er nokså uransakelige  :laugh:)  Kan også være så enkelt som resumable download eller noe slikt. Har heldigvis sluttet å svette over at andre får oppdateringer før meg; de kommer uansett såpass ofte at det gruser alle andre biler som uansett må inn på service for å oppdateres, og da kanskje mot betaling.  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Vhagar

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Chris Neumann Ruud

Og DER fikk jeg varsel om at "Software update is available" - uten at bilen har lastet ned noe mer data siden den første batchen (ihvertfall over wifi) som jeg har lagt merke til.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Vhagar

Skal trolig bare noen bytes til for å varsle bilen om enten å installere eller forkaste (vente på neste) nedlastet software. Så ikke så rart at man ikke nødvendigvis har nær sammenheng i tid mellom nedlasting og varsel om ny software.

Selv fikk jeg jo nå delvis nye kart hvertfall, uten noen som helst varsel. Kun de nye gatenavn boblene som avslører bilen. Zoom og panorering av kart på hovedskjermen er fortsatt svært tregt. Men har navigering av Tesla står det på.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA