Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekladd, hva A lader den på?

Startet av Ioniq-ev, onsdag 15. august 2018, klokken 13:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 22. oktober 2018, klokken 08:48
Begge har rett. Kurs lagt opp for lading av elbil og som terminer i et Schuko stikk skal være sikret med max 10A sikring.

Det er likevel ikke ulovlig å lade med inntil 16A fra Schuko hos f. eks svigermor.

Og hu kan gjøre det samme hos dere.

Skal en legge opp til 16A lading hjemme må en terminere i et Cee stikk eller best i en mode3 ladestasjon.

Og for å spesifisere enda mer: Kurs lagt opp for lading med schuko-stikk montert etter 1.1.2015 skal være sikret med maks 10A.
Mange ladestolper med schuko er montert lenge før dette og har 16A sikring. De er fullt lovlige å bruke til fast 16A lading. De har ikke engang B-vern ;) Jeg bruker noen slike hver gang jeg lader på jobb, lader da som regel med 15A siden jeg vet at stolpene er i god stand og tåler det fint uten noen som helst varmgang. 16A liker ABB-sikringene dårlig, da slår de ut etter en time eller så.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nojac

#16
Noen som har en kilde på at det fortsatt er lov å lade med schuko og 16 A  hvis anlegget er eldre enn fra 2015 / ikke er lagt opp for lading?

Jeg er ikke så bekymret for å bruke 16 A i gamle ladestolper, siden det neppe er noe brennbart i umiddelbar nærhet. I svigermors gamle trehus er jeg derimot skeptisk....

Det enkle er jo å overholde kravet om max 10 A i kladden, kravene om egen kurs og jordfeil B er betydelig vanskeligere / dyrere.

Og hos svigermor kan jeg altså bryte alle tre kravene, siden kursen jeg bruker ikke er "lagt opp for lading"?
2018 e-Golf

jkirkebo

Sitat fra: nojac på mandag 22. oktober 2018, klokken 14:09
Noen som har en kilde på at det fortsatt er lov å lade med schuko og 16 A  hvis anlegget er eldre enn fra 2015 / ikke er lagt opp for lading?

Jeg er ikke så bekymret for å bruke 16 A i gamle ladestolper, siden det neppe er noe brennbart i umiddelbar nærhet. I svigermors gamle trehus er jeg derimot skeptisk....

Det enkle er jo å overholde kravet om max 10 A i kladden, kravene om egen kurs og jordfeil B er betydelig vanskeligere / dyrere.

Og hos svigermor kan jeg altså bryte alle tre kravene, siden kursen jeg bruker ikke er "lagt opp for lading"?

De kravene gjelder kun for fast ladested hjemme, ikke for tilfeldig lading på tur.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nojac

Så ved tilfeldig lading er det ingen regler?  Fritt fram for å lade med 16 A på svigermors utdaterte anlegg?

Jeg tror ikke at det er spesielt smart... Og jeg er glad for at min leverandør har satt en 10 A grense på ladekladden :)
2018 e-Golf

jkirkebo

Sitat fra: nojac på mandag 22. oktober 2018, klokken 16:55
Så ved tilfeldig lading er det ingen regler?  Fritt fram for å lade med 16 A på svigermors utdaterte anlegg?

Jeg tror ikke at det er spesielt smart... Og jeg er glad for at min leverandør har satt en 10 A grense på ladekladden :)

Det er noenlunde fritt fram ja, men de generelle reglene gjelder jo fortsatt. F.eks ikke lov med skjøteledning gjennom vindu/dør osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nojac

Hvor finnes disse generelle bestemmelsene som åpner for 16 A på schuko?
2018 e-Golf

jkirkebo

Sitat fra: nojac på mandag 22. oktober 2018, klokken 20:42
Hvor finnes disse generelle bestemmelsene som åpner for 16 A på schuko?

Schuko-kontakter er godkjent for 16A, det er stemplet på de. Om de i enkelte tilfeller ikke er godkjent for 16A må det da spesifiseres. F.eks er det spesifisert at vv-beredere på mer enn 1500W ikke kan tilkobles  schuko. Og at NYE ladekurser for elbil ikke kan sikres med mer enn 10A om de termineres i en schuko-kontakt.

Om du mener at 16A ikke er lov må du derfor lete etter et forbud, ikke en tillatelse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA