Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Think 2010 lading

Startet av HakonAurlien2, tirsdag 14. august 2018, klokken 16:18

« forrige - neste »

HakonAurlien2

Hei
Har akkurat kjøpt think for å spare penger i bomringen. Hvordan bør jeg best lade batterier? Fra 20-80%? Er sodium nickel klorid batterier. Jeg vet at den bare har 40 hester, men det er lite forskjell i hvor godt den trekker fra halv til full gass, og pila for strømbruk går ikke helt ned. Er dette vanlig?

mohpet

Gratulerer! Lade Zebra alltid helt till 100%. Du bør la batteriet gå under 75% innimellom, for å rekalibrere. Unngå å kjøre mye under 10%.
Hvor langt eco meteret går ved fullt på drag kommer litt an på sw, ikke uvanlig at du ikke kan dra den helt mot rødt selv i D. Også litt forskjell på sw mht hvor jevn gassen er ved påtrykk.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

HakonAurlien2

Tusen takk for kjemperaskt svar! Hva betyr SW? Er det greit at den står til lading selv om batterier er fullada, type om natta?

mohpet

SW = software i PCU (hoved kontroll enhet).  :)
Ja ok å la stå i lading, om den står veldig lenge vil den teoretisk kunne lade ut 12V batteriet om den står i, fordi når lading er ferdig så lader heller ikke 12V lengre, men ladelys mv står koblet til. Jeg tror dette er litt teoretisk og ville ikke ha tenkt på det. Det viktigste du skal være klar over er at Zebra utlades med ca 10% og døgn, for å opprettholde varmen i batteriet. Så står den i 10 døgn uten lading så er batteriet tomt og vil begynne å fryse ned dvs temperaturen går nedover. Dette ville jeg ha unngått helt, har hørt tilfeller som har gjort skade på batteriet av dette selv om det skal være mulig. Husk at Zebra batteriene begynner å bli gamle nå og har begrenset levetid så det må holdes pent. Lade alltid fullt og unngå å kjøre det for lavt ned. Lykke til med bilen!
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

HakonAurlien2


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA