Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pigg eller piggfritt på Tesla X

Startet av Futurecar, mandag 13. august 2018, klokken 14:22

« forrige - neste »

automat

Dette har utviklet seg til å bli en klassisk pigg vs piggfritt-diskusjon. Det er argumenter for begge standpunkt, og man kommer neppe til noen enighet.

Følgende spørsmål er kanskje mer interessant:
- Hvis man normalt ville valgt piggfri på bilen sin, er det noen grunn til å velge pigg på Tesla X?
- Hvis man normalt ville valgt pigg på bilen sin, kan man da droppe det på Tesla X?

Tesla X har følgende ulemper:
- Store SUV-hjul, som gir stor stor anleggsflate og mindre marktrykk.
- Høy vekt, som gjør at når det først sklir, så sklir det godt.

Tesla X har følgende fordeler:
- Høy vekt, som gir større marktrykk, som kompenserer endel for store SUV-hjul.
- Veldig god ESP.
- Lavt tyngdepunkt (særlig i forhold til andre SUV'er).

Der man på andre SUV'er kanskje vurderer å gå over til pigg, så er min mening at dette ikke er nødvendig på X.
Hadde jeg kjørt pigg på min forrige bil, så ville jeg valgt det også på X.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

georglu

Hvordan kan høy vekt være både en fordel og en ulempe? Jeg ville trodd det var enten eller.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

automat

Sitat fra: georglu på torsdag 16. august 2018, klokken 19:05
Hvordan kan høy vekt være både en fordel og en ulempe? Jeg ville trodd det var enten eller.
Høyere vekt gir økt marktrykk, som gir bedre veigrep. Eksempler: Sandsekker i bagasjen på rwd-bil på vinterføre. Sitte på panser for å få løs FWD-bil som står fast. Lastebil som hever boggi'en for å komme opp glatt bakke.

Samtidig er er høy vekt en ulempe når man først mister veigrepet. Den store massen gjør at det sklir godt før man evt gjenvinner veigrepet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Hodetelefoner

Høyre vekt gir bedre veigrep?
Back to school!!!

turfsurf

Sitat fra: automat på torsdag 16. august 2018, klokken 16:39

Tesla X har følgende ulemper:
- Store SUV-hjul, som gir stor stor anleggsflate og mindre marktrykk.
- Høy vekt, som gjør at når det først sklir, så sklir det godt.

Det er ikke korrekt at store hjul nødvendigvis er en ulempe. På hardpakket snø og tørr is er de bedre. På samme hvis som at bredere (og større) dekk er bedre på asfalt. Kun i tilfeller hvor man kan grave seg gjennom til bar vei at smale dekk er bedre. Diameteren på hjulene gjør og at bilen tar seg bedre frem grunnet at den ikke så lett kommer ned i groper og ujevnheter i veien. Mindre hjul gir brattere angrepsvinkel.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Minner om at elbiler har helt sinnsvakt god kontroll på antispinn, med vanvittig oppløsning på encoder og momentstyring på drive, i stedet for å måtte utføre bensinkutt og elendig oppløsning på en ABS-sensor per hjul. Justeringer på fremdrift går i slow mo på ice-biler kontra el.

Jeg har skrevet det mange ganger før, men tauet opp biler på speilis med R2 i 20" i vinter, også biler med pigg. Den ene bilen hadde også henger med en rundballe bak, og jeg er sikker på jeg aksellererte raskere opp til toppen med hele ekvipasjen bak enn de hadde klart på flat vei. Eieren hadde ingen tro på at dette skulle gå. Ren nytelse! Det var så glatt at vi klarte knapt holde oss på beina, og ene bilen (på pigg) jeg tauet opp skled sideveis ut i brøytekanten, mens Xen startet hvor som helst... det eneste skumle var at bilen begynte å skli sakte da den satt på park og jeg gikk ut av bilen.

automat

Sitat fra: Hodetelefoner på torsdag 16. august 2018, klokken 19:57
Høyre vekt gir bedre veigrep?
Back to school!!!
Økt marktrykk gir bedre veigrep. F1-biler har jo spoilere for å gi "down-force", altså økt marktrykk.

Økt vekt gir økt marktrykk. Økt vekt gir selvfølgelig negativ effekt på kjøreegenskaper på andre måter. Men det er neppe så relevant  når man snakker om fremkommelighet på vanskelig vinterføre.

Prøv å kjøre en tom RWD kassebil på holkføre. Så lemper du 500kg baki og kjører samme strekning. Så skjønner du hva jeg mener.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Hodetelefoner

Prøv å hold følge med meg på vinterføre. Så skjønner du at du må tilbake på skolen ;)
At en bil med helt forferdelig vektfordeling (tom kassebil) tar seg lettere frem i lav hastighet. Akkurat under akselerasjon, betyr ikke at den ikke ville tatt seg bedre frem om du fjernet vekt foran ;)
Jeg merker lett at det er 1-2 handleposer med mat, bak i en bmw, hvis jeg er ute på leketur. Merker det ikke på en positiv måte ;)

F1 biler kan kjøre oppned pga økt marktrykk. Helt sinnsykt veigrep igjennom svinger.
Ikke i din villeste fantasi, må du tro, at 650kg bly, kan erstatte en vinge. På en formel 1 bil i svingene :D

Fakta er at jo lettere en bil er. Jo bedre akselererer den på vinteren,  bremser raskere og tar svingene mye mye fortere.


automat

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. august 2018, klokken 21:23
Sitat fra: automat på torsdag 16. august 2018, klokken 16:39

Tesla X har følgende ulemper:
- Store SUV-hjul, som gir stor stor anleggsflate og mindre marktrykk.
- Høy vekt, som gjør at når det først sklir, så sklir det godt.

Det er ikke korrekt at store hjul nødvendigvis er en ulempe. På hardpakket snø og tørr is er de bedre. På samme hvis som at bredere (og større) dekk er bedre på asfalt. Kun i tilfeller hvor man kan grave seg gjennom til bar vei at smale dekk er bedre. Diameteren på hjulene gjør og at bilen tar seg bedre frem grunnet at den ikke så lett kommer ned i groper og ujevnheter i veien. Mindre hjul gir brattere angrepsvinkel.

Det finnes selvfølgelig mange føreforhold der stor annleggsflate er viktigere enn høyt marktrykk. Jeg forutsatte på skikkelig hålkeføre, når veigrepet er som dårligst. Det er da det er mest kritisk.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Øking av vekt gir økt marktrykk, men og økt behov for friksjon for å bremse / holde bilen på veien gjennom svingene. Rent matematisk kansellerer det hverandre ut.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf


Øking av vekt gir økt marktrykk, men og økt behov for friksjon for å bremse / holde bilen på veien gjennom svingene. Rent matematisk kansellerer det hverandre ut.

Grunnen til at det hjelper med sandesekker er at man får marktrykk der drivhjulene er. Samme som at det hjelper å rygge men en forhjulsdrevet framtung bil. Den blir ikke magisk tyngre fordi man snur den.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

@Hodetelefoner og @turfsurf
Det er ganske mange situasjoner ved vanlig kjøring på offentlig vei der redusert kurvehastighet og redusert akselerasjon ikke  betyr noe som helst. Der vil økt marktrykk pga økt vekt kunne være en fordel. (Men ikke alltid). Og snakker vi ren fremkommelighet opp en bratt glatt bakke er det definitivt en fordel.

Snakker vi om rally, der man skal kjøre raskest mulig en gitt strekning er høy vekt definitivt en ulempe. Istedet kjører bilene med supersmale hjul på vinterrally for å øke marktrykket. Så bruker de breie hjul på asfaltrally, for der er anleggsflate viktigere enn marktrykk.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

OlaM

Økt trykk gir økt grep, det er jo rimelig intuitivt selv når man skal åpne et syltetøyglass. Når du laster sandsekker over drivhjulene blir det en økning i marktrykk som relativt sett er høyere enn hvor mye bilens totalvekt øker. Bilens totalvekt jobber mot drivhjulene og gjør det vanskeligere å få grep, men siden økningen i totalvekt var relativt liten får du en netto fordel med sandsekker i den spesielle situasjonen der du sto og spant. Ellers er sandsekkene bare til bry. Rett verktøy til jobben, akkurat som pigg/piggfritt.

Lav vekt, men relativt høyt marktrykk er det beste av begge verdener på vinterføre. Se på rallybiler f.eks., piggdekkene de bruker er jo smale som MC-dekk. Sånn sett er det litt flaks at Teslaer er såpass gode på vinterføre. Tenk hvor bra en vinter-optimalisert elbil kommer til å bli.
'21 3LR

automat

Økt vekt gir alltid økt marktrykk, som gir økt friksjon mot underlaget, altså økt veigrep (frem til det punktet der man mister veigrepet).

Så spørs det hva man bruker dette tilgjengelige veigrepet på.

Økt vekt påvirker ikke det veigrepet som trengs for å overvinne luftmotstand.

Økt vekt påvirker i liten grad veigrepet som trengs for å overvinne rullemotstand.

Økt vekt påvirker i stor grad veigrepet som trengs for å overvinne g-krefter (gass, brems, sving).

På tørt føre brukes en liten andel av veigrep på de to første, og mesteparten er tilgjengelig for g-krefter.

Jo glattere det blir, jo større andel av veigrepet brukes på de to første punktene. Og jo glattere det blir, jo mindre ulempe blir økt vekt. Vil presisere at det her er snakk om situasjonen før dekket mister grepet, og man sladder og spinner.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kim-

Jeg står i samme situasjon som deg og er meget usikker på om jeg skal velge pigg eller piggfritt.

Opplevde forrige vintersesong som den med mest underkjølt regn på vestlandet. Da var jeg veldig glad for at jeg kjørte med pigg på outlanderen. Har også en rimelig drøy bakke opp til huset som er ca 20 meter, med kanskje 20 grader helling.

Ser folk skriver om støy her. Er det mere støy i x'n enn andre biler som kjører pigg? Syntes Outlander PHEV ikke var så gale med pigg..
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA