Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pigg eller piggfritt på Tesla X

Startet av Futurecar, mandag 13. august 2018, klokken 14:22

« forrige - neste »

GeirHM

  :) :) :)

Det var no' dritt.

C-klasse på glatta i bakkene på Åros gjorde at jeg ønsket barna ut av tuba og klarinett. Men alt er historie nå. Og jeg flirer hver gang vi får ny forsyning dasspapir på døra. Da vet at det er en ny ompa-entusiast med barn i uniform som sliter i de samme bakkene.

Espen Hugaas Andersen

Gikk for piggdekk, og vinteren som var hadde jeg aldri noen problemer med å komme meg frem, i hvert fall. Støyen er ikke veldig plagsom for meg, men så har jeg også lydisolert litt ekstra i hjulbuene.

Hadde piggfritt på min Hyundai i30 frem til i fjor. Da var det ikke uvanlig at jeg kunne stå å spinne i innkjørselen (nesten flat mark), når det var is. Da var det håpløst uten å finne frem strøsand. Og det kunne være veldig spennende å rygge inn i garasjen, som er litt nedoverbakke. Noen ganger ganger havnet jeg skrått inntil veggen i garasjen, og måtte virkelig jobbe for å få ut bilen uten å komme borti noe.

Etter erfaringene med i30 turte jeg ikke gå for annet enn piggdekk. Tror firehjulstrekk hadde hjulpet mye i forhold til i30'en, men så er også garasjen mye trangere i forhold til X'en, og da vil jeg ha best mulig kontroll. Å skli 5 cm kunne være nok til å ta et speil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Simen1

Jeg hadde et par skumle opplevelser med piggfritt på S-en (RWD). Føret var egentlig helt ok det meste av veien, men inn mot en rundkjøring var det plutselig speilblankt fordi folk hadde bremset og polert snø/is-dekket akkurat der. Dette gjentok seg noen uker senere ved en annen rundkjøring med nedoverbakke inn mot rundkjøringa. Jeg hadde flaks og stoppet centimetere fra lastebilen foran. Jeg slet også med å komme meg av flekken på en parkeringsplass som hadde blitt glatt i løpet av dagen (værskifte). Disse tre opplevelsene, sam inntrykk av at føret varierer veldig fra sted til sted, gjorde at jeg byttet fra piggfritt til pigg. Jeg har ikke tid til å kjøre som en snegle på dager med holke og har heller ikke tid til å la bilen stå om jeg mistenker at føret er dårlig noen steder eller kan bli det i løpet av dagen. Jeg har jo ikke kjøpt bil for å spille rulett med når den er tilgjengelig. Støymessig var det en lettelse å få på sommedekkene i vår, men jeg ofrer ikke pålitelighet og risiko for å få mindre støy.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

georglu

Sitat fra: Simen1 på torsdag 16. august 2018, klokken 10:49
Jeg har ikke tid til å kjøre som en snegle på dager med holke og har heller ikke tid til å la bilen stå om jeg mistenker at føret er dårlig noen steder eller kan bli det i løpet av dagen.

Med forbehold om jeg tar feil, så synes jeg en slik holdning viser at du ikke tar på alvor nok hvor viktig det er å kjøre etter forholdene. Selv med piggdekk er du nødt til å ta hensyn til forholdene, ta deg god tid og senke hastighetene når forholdene tilsier det.

Jeg vil helst slippe å møte førere som ikke har respekt for forholdene på veiene når jeg er ute og kjører, men må erkjenne at det finnes en hel del idioter der ute (ser dem ute på veien hver eneste gang jeg kjører og er glad hver eneste gang jeg slipper å forhold meg til at de mister kontrollen på bilen). Uten at jeg hevder at du tilhører sistnevnte. Det kan jeg ikke utlede fra det du har skrevet.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

1000kwh

#19
Min erfaring med piggdekk på sånne forhold er at det har minimalt med forskjell om man kjører pigg eller piggfritt. Har begge deler på to biler.. er det så glatt må man bare ta det ekstremt med ro.

Edit: må legge til at X og pigg bråker noe hinsides på motorvei. Det hadde vært uholdbart for min del i alle fall. Om det er den store kabinen eller hva vet jeg ikke, men det blir en voldsom during.

Simen1

Sitat fra: georglu på torsdag 16. august 2018, klokken 11:31Med forbehold om jeg tar feil, så synes jeg en slik holdning viser at du ikke tar på alvor nok hvor viktig det er å kjøre etter forholdene. Selv med piggdekk er du nødt til å ta hensyn til forholdene, ta deg god tid og senke hastighetene når forholdene tilsier det.
Nå hadde jeg allerede senket hastigheten så mye at bilene bak måtte ta mer hensyn til min hastighet enn til førerforholdene. Her i Tromsø kjører de fleste med pigg så jeg antar de hadde det ut fra kjørestilen deres. Ikke noe galt i at de bare må innrette seg etter min sneglekjøring, men når selv ikke det var nok til å forhindre skumle situasjoner så måtte jeg ta grep og bytte til bedre dekk. For min egen og andres sikkerhet. Noe lignende har aldri skjedd meg med piggdekk og jeg håper jeg aldri opplever det igjen. For å si det sånn, det blir lenge til jeg kommer til å vurdere piggfritt igjen, om noen sinne.

Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Øyvind.h

Nokian laget en forenklet guide hvor pigg primært ble anbefalt for eldre biler og uerfarne sjåfører. Nå er vel det delvis feil og delvis overdrevet, men etter 17 år med piggfritt kunne jeg virkelig ikke tenke meg å gå over fra gode nordiske vinterdekk til pigg. Påminnes det hver gang jeg sitter i bil med pigg eller en bil med pigg kjører forbi.
Hadde jeg bodd langt nord ville jeg kanskje vurdert det annerledes. Men piggfritt fungerer fint i by og på fjell på østlandet. Kan ikke ha pigg for den lille andelen kjøring hvor pigg er bedre. Da kan jeg like greit kjøre meg kjetting.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Simen1

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. august 2018, klokken 12:06
Nokian laget en forenklet guide hvor pigg primært ble anbefalt for eldre biler og uerfarne sjåfører. Nå er vel det delvis feil og delvis overdrevet, men etter 17 år med piggfritt kunne jeg virkelig ikke tenke meg å gå over fra gode nordiske vinterdekk til pigg. Påminnes det hver gang jeg sitter i bil med pigg eller en bil med pigg kjører forbi.
Hadde jeg bodd langt nord ville jeg kanskje vurdert det annerledes. Men piggfritt fungerer fint i by og på fjell på østlandet. Kan ikke ha pigg for den lille andelen kjøring hvor pigg er bedre. Da kan jeg like greit kjøre meg kjetting.
Helt enig i at piggdekk skaper en del uønsket støy. Det er en helt klar og velbegrunnet ulempe. Men jeg er ikke enig i at piggfritt fungerer fungerer fint i by generelt. Det kommer an på forholdene. Både hvilken by det er snakk om siden føret varierer veldig fra by til by og værforhold.

Jeg kjører stort sett i Tromsø by om vinteren og her mener jeg bestemt at piggfritt ikke egner seg. Byen har mange bakker som ofte er i kombinasjon med kryss. Det variable kystklimaet gir ofte holkeføre og den stadig økende andelen piggfritt (etter påtrykk fra politikerne) øker graden av polert is inn mot kryss og rundkjøringer. På innlandet har jeg større forståelse for piggfritt da det er langt færre dager med holkeføre. Det samme i byer sørpå på grunn av i større grad bare veier (som igjen skyldes mer trafikk og mer bruk av salt). Hadde jeg bodd for eksempel på Lillestrøm eller i Flekkefjord ville jeg mest sannsynlig brukt piggfritt jeg også, men ikke her i Tromsø. Her ville andelen dager der jeg måtte latt bilen stå, blit alt for høy. Skulle jeg tøyd grensen for hvor mange dager jeg kunne brukt bilen så ville disse tøyde dagene gitt mye sneglekjøring. Tøyer man det for langt kommer det enten i konflikt med sikkerhet eller veitrafikklovens paragraf 3 (ikke være til unødig hinder i trafikken).
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

georglu

Sitat fra: Simen1 på torsdag 16. august 2018, klokken 12:05
Sitat fra: georglu på torsdag 16. august 2018, klokken 11:31Med forbehold om jeg tar feil, så synes jeg en slik holdning viser at du ikke tar på alvor nok hvor viktig det er å kjøre etter forholdene. Selv med piggdekk er du nødt til å ta hensyn til forholdene, ta deg god tid og senke hastighetene når forholdene tilsier det.
Nå hadde jeg allerede senket hastigheten så mye at bilene bak måtte ta mer hensyn til min hastighet enn til førerforholdene. Her i Tromsø kjører de fleste med pigg så jeg antar de hadde det ut fra kjørestilen deres. Ikke noe galt i at de bare må innrette seg etter min sneglekjøring, men når selv ikke det var nok til å forhindre skumle situasjoner så måtte jeg ta grep og bytte til bedre dekk. For min egen og andres sikkerhet. Noe lignende har aldri skjedd meg med piggdekk og jeg håper jeg aldri opplever det igjen. For å si det sånn, det blir lenge til jeg kommer til å vurdere piggfritt igjen, om noen sinne.

Ja, ok. Jeg har selv hørt at kjøreforholdene er mildt sagt utfordrende i Tromsøs gater (bratte og glatte mange av dem?), så forstår godt at du velger å kjøre med piggdekk. Misunner deg ikke de vinterforholdene der.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Øyvind.h

Mente byer på Østlandet og fjell på Østlandet. Ikke alle byer i Norge :) Har forståelse for at forholdene er tøffere i nord.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. august 2018, klokken 12:46
Mente byer på Østlandet og fjell på Østlandet. Ikke alle byer i Norge :) Har forståelse for at forholdene er tøffere i nord.

På landet sentralt på østlandet på sideveier kan du i perioder bare glemme piggfritt. Det er bedre is der en du finner i olympiahallen på hamar. Lar du bilen stå disse dagene eller aldri ser for deg å kjøre på sideveier vinterstid,ja så fungerer piggfritt. Vært år passerer jeg 3,4 stk i grøfta,alle store suv med piggfritt...også en Tesla X nå sist vinter. Er du forsiktig og har vett nok til å vite hvor du ikke bør dra så er det null problem med piggfritt,ellers ikke.

Futurecar

Ble mye meninger frem og tilbake. Er tydelig at det ikke er noe fasitsvar. Min erfaring er det samme som over. Man kan alltid kjøre etter forholdene men før eller siden støter man på ett værskifte som gjør at det blir isbelagt ett parti. Hvis man kan slippe en tur i grøfta ved å ha piggdekk så er det vel verdt det med duringen. Er jo litt kjedelig å ikke kunne kjøre på fjellet vinters tid i frykt for å treffe glatte veier.

Øyvind.h

Sitat fra: Futurecar på torsdag 16. august 2018, klokken 15:16
Er jo litt kjedelig å ikke kunne kjøre på fjellet vinters tid i frykt for å treffe glatte veier.
På vinteren opplever man glatte veier. Derfor setter man på gode vinterdekk med nordisk profil. Å ikke dra på hytta på fjellet fordi det er vinter ville vært merkelig for meg. Nå har jeg bare kjørt piggfritt i 17 år, men grøfta er ikke akkurat høyt på fryktlista.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

georglu

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. august 2018, klokken 15:42
Sitat fra: Futurecar på torsdag 16. august 2018, klokken 15:16
Er jo litt kjedelig å ikke kunne kjøre på fjellet vinters tid i frykt for å treffe glatte veier.
På vinteren opplever man glatte veier. Derfor setter man på gode vinterdekk med nordisk profil. Å ikke dra på hytta på fjellet fordi det er vinter ville vært merkelig for meg. Nå har jeg bare kjørt piggfritt i 17 år, men grøfta er ikke akkurat høyt på fryktlista.

Jeg kan også skrive under på dette. Jeg har kjørt bil i 25 år og har så og si aldri kjørt med pigger og har aldri kjent behov for pigg. De fleste langturer på vinteren er opp på fjellet på Østlandet med dertil glatte veier. Gode, nye piggfrie dekk for nordiske forhold (f.eks. Nokian R2) leverer varene alltid. Siden dekk er ferskvare (det gjelder spesielt piggfrie vinterdekk pga mykere gummi) er det viktig at dekkene ikke er for gamle selv om de ikke er utslitt. En gylden regel er maks 2-3 sesonger tror jeg.

Andre deler av landet og/eller andre kjøremønster kan selvsagt gi andre behov og jeg tviler ikke på at det for noen er det kun piggdekk som gjelder.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Futurecar

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. august 2018, klokken 15:42
Sitat fra: Futurecar på torsdag 16. august 2018, klokken 15:16
Er jo litt kjedelig å ikke kunne kjøre på fjellet vinters tid i frykt for å treffe glatte veier.
På vinteren opplever man glatte veier. Derfor setter man på gode vinterdekk med nordisk profil. Å ikke dra på hytta på fjellet fordi det er vinter ville vært merkelig for meg. Nå har jeg bare kjørt piggfritt i 17 år, men grøfta er ikke akkurat høyt på fryktlista.
Det er helt korrekt man opplever glatte veier på vinteren men det kan komme brått på.
Innlandsklima hvor det stort sett er hardpakket snø og -10 funker piggfritt best men på sørlandsklima hvor det kan være mye temperatur vandring rundt frysepunktet så er dette vanskelig å beregne. Da er det greit å ha piggdekk for å være på den sikre siden.
Det verste her nede er trailere på sommerhjul på en slapsete E39. Skal ikke mange mm til før det blir bom stopp på veiene.
På slapseføre er pigg vs piggfritt rimelig likt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA