Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pigg eller piggfritt på Tesla X

Startet av Futurecar, mandag 13. august 2018, klokken 14:22

« forrige - neste »

Futurecar

Hei
Som overskrift sier lurer vi på hva vi bør velge.
Har kjørt piggfritt på første bilen jeg hadde Honda civic på 2000 tallet(var i grøfta 3 ganger før den ble vraket på gang nr 4 pga is/glatt og manglende strøing ) og har av den grunn alltid kjørt piggdekk etterpå.
Tenker at 2.3 tonn bil er ikke noe man ønsker å miste kontrollen på i en nedover bakke:)
Hva kjører dere og er dere fornøyd?
Selger ble helt paff da jeg sa jeg ønsket pigg for det var det nesten ingen som hadde. Samt at om jeg skulle velge piggdekk så var det nok 50 % uten pigg etter en halv sesong...

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


Vhagar

Skulle jeg valgt pigger til X'en (bilen altså) så hadde jeg fått behov for noen gode støydempende hørselsvern. Lyden av piggene ville fort ført til parkering vinterstid på bare veier (som er 99% av det jeg kjører på). Ille nok å sitte og høre på lyden av piggene fra bilen forran.

Trygghet? Fart som alltid. Særlig inn mot kurver. Har til nå ikke hatt problem med motbakker, men tatt det litt rolig ned noen bakker jeg av erfaring vet kan være utfordrende selv med pigg. Skulle vel hatt en runde på isbane for å kjenne etter hvor grensen til bilen/dekkene ligger.

Rett nok bare en halv vinter med piggfri erfaring på X, men nok til å vite at det var et greit valg for de forhold jeg selv kjører i. Andre vil så klart ha helt andre bruksområder vinterstid som kan kreve pigg og samtidig ikke tære så mye på hørselen.

Piggfrie dekk har vel også blitt vesentlig bedre siden 2000 tallet hvor du hadde dårlig erfaring?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Simen1

Etter én vintermåned på piggfri med TMS så ga jeg opp og kjøpte pigg. Det var rett og slett for risikabelt i Tromsø-klimaet og jeg har ikke mulighet til å la bilen stå hver gang det blir nullføre. Hva som passer deg har jeg ingen fasit på. Det kommer an på så mangt, som bosted, om du kan la bilen stå de verste dagene, personlige preferanser osv. Men jeg kan i hvert fall si at påstanden om 50% pigger etter en halv sesong er en tullepåstand. Muligens med vikarierende motiver. Jeg sjekket dekkene ved omlegging i vår og da hadde jeg ikke mistet en eneste pigg. (Nei, jeg kjører ikke som bestemor Duck)

Sitat fra: Futurecar på mandag 13. august 2018, klokken 14:22Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Hvorfor legger du ved denne infoen?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Øyvind.h

Kommer helt an på hvor du kjører, hva slags sjåfør du er, erfaring mm.

Jeg bor i Oslo, kjører en del langtur og er en del turer på fjellet på vinteren. For meg er pigg uaktuelt. Gode nordiske piggfrie dekk gjør jobben. De yter vesentlig dårligere på holkeføre enn pigg, men da kjører jeg bare penere og bruker erfaring og kjøreferdigheter til å kjøre trygt.
Jeg orker ikke ulempene ved piggdekk som er der hele tiden for å kunne kjøre fortere på holke.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Futurecar

Simen1: har lagt inn tapatalk idag så hadde ikke fått det med meg før du kommenterte. Kan jo ikke signere av at jeg kjører i en Tesla/eller elbil så var standardsignaturen som lå inne. Borte vekk nå:)

Bor på sørlandet så er ikke Nord-Norge klima men er greit å sjekke litt i forkant:)

Da vet vi at den bråker med pigg samt at de sitter litt bedre enn selger skulle ha det til. Kjører selvsagt etter forholdene men noen ganger kan det gå litt brått fra snø/slaps til is/holkeføre.

o.b.lix

Har kjørt mange vintre på piggfritt på hele vestlandet, men også øst- og sørlandet vinterstid, først med model S og senere med model X.

Endatil på isbane.

Et svar er: Hvis du aldri ser bar asfalt av og til, kan du gå for piggdekk, men er ikke nødvendig. Om du ser i bar asfalt av og til, må du ikke finne på å ha piggdekk, ikke uten hørselvern i alle fall.

Og det gikk fint an å kjøre i av banen på isbanen med piggfrie dekk, men det gikk også fint med piggdekk, riktignok med høyere fart.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jkirkebo

Jeg har kjørt en sesong piggfritt på TMX og 4 sesonger piggfitt på TMS RWD før det. Null problemer. Kjører mye på snøføre og også endel is, da vi har hytte på fjellet som besøkes annenhver uke. Er forholdene skikkelig dårlige bruker jeg kjetting. Men da snakker vi mye snø, ikke is. Jeg synes uansett at både TMS og TMX er enkle å håndtere på isføre med skikkelige piggfrie dekk (jeg bruker bare Nokian Hakka R2 (vel, blir nok R3 neste gang)).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

THE

Kjørte 20000 km på piggfrie vinterdekk på X sist vinter. Både saltvåte vestlandsveier, ustrødde bratte fjellveier i Valdres, tørre vinterveier, snødekte vinterveier og isete vinterveier.

Kommer nok ikke til å sette piggdekk på en bil igjen noengang. Har faktisk aldri kjøpt et piggdekk i hele mitt liv. Sist jeg hadde piggdekk på egen bil var vinteren 96/97 på Opel Commodore stv. Dekkene var så dårlige at jeg spant på alle fire girene i et lyskryss i Elgesetergate i Trondheim, reiste opp på Vianor og kjøpte nye Bridgestone Blizzak piggfrie dekk. Fikk beskjed om at det var en av de biltypene de absolutt anbefalte piggdekk på med tung motor, lett bakende og bakhjulstrekk. Hadde aldri problem på vinterføre med den bilen, og har aldri vært i tvil om piggfrie dekk etter det. Piggfrie dekk er mye bedre nå enn for 20 år siden, og kjørestilen min er nok også blitt godt tilpasset kjøring med piggfrie dekk i løpet av disse 20 årene. Eneste gangen jeg angret på kjøpet av vinterdekk var da jeg hadde Nokian Hakkapeliitta RSi på en Volvo 240. Desidert dårligste dekkene jeg noengang har hatt, og også grunnen til at Nokian piggfridekk aldri kommer på en bil i mitt eierskap igjen.

Tenkte egentlig å kjøpe et sett kjettinger til Xen, men hadde aldri bruk for det i fjor vinter. Planlegger vel å skaffe et sett kjettinger før årets vintersesong setter inn da det kan være kjekt å ha uavhengig av pigg/piggfritt i ekstreme situasjoner.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øggen

Piggfritt e meir enn bra nok. Masse he skjedd sia starten på 2000 talet.
Va sjøl skeptisk, og bestillte hakka 8 pigg til første S'n pga ej va redd en så tung bil ville bli vanskelig å kontrollere. Totalt ubegrunna. Følte meg mest teit der ej i 98% av tida kjørte på bar vei, bråka og økte vei støvnivået.......
Men... INGEN andre kan fortelle akkurat deg korsen du skal føle deg trygg i din bil. Om du vil ha piggdekk for å føle deg sikker, ja da skal du prøve det, og heller av fri vilje kanskje endre til piggfritt neste år.

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

jokr

Hadde aldri vurdert piggdekk selv. Har kjørt piggfritt siden tidlig 90 tallet og har vel så og si aldri savnet det. Når det gjelder store tunge amrikanere kjørte jeg også Chevrolet Suburban piggfritt, nada problem. Men som andre sier her, velg det du selv føler deg komfortabel med
2018 Nissan Leaf Tekna

geear

Har hatt pigg på både X5 og XC90 før Model X, fordi 44 mil av 56 tur-retur hytta ofte er ganske heftige, har også henger med pigg, men av rent prinsipp gikk jeg for piggfritt (20" R2) på X-en, og har ikke angret et sekund.

Mxoslo

Kjører du kun på veier som ikke måkes/saltes så kjøp pigg. Er det snev av variert måkte og salta veier velg piggfritt. Glir du av veien med X på piggfritt har du enten kjørt i alt for høy fart etter forholdene eller kjøpt italienske helårsdekk. Ikke spar på dekk.
Rød M3LR til kona levering 22-23/12
Hengerfeste (tilfelle jeg bare må låne den litt😁)
ikke mast etter VIN

Blå 2017 TMX - fantastisk bil

CaZpaH

Vinterkjøring foregår i kalde nord her så vi kjøpte med pigg. Noen veier er saltet og kan ikke si dekkstøyen er noe problem i coupe for våres del (snakker da på vegne av meg selv og kona).

Gikk for 20" Hakkapeliitta 9 levert av Tesla. Og har ikke angret mtp. veiene og bakkene opp til hytta. Hadde piggfritt med en BMW X3 før TMX og har slitt litt med de piggfrie dekkene (spesielt den siste kneika opp til hytta) og var også hovedgrunnen til at valget falt på piggdekk denne gangen.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

GeirHM

Jeg har to tiår på østlandet med piggfritt. Etter at jeg fikk TMS i 2015 med firehjulstrekk har piggfritt tilogmed gitt meg bil som tar alle glatte oppoverbakker andre ikke kom opp. Derfor var det aldri spørsmål om noe annet enn piggfritt når jeg fikk TMX.

På mine tidligere Mercedeser var det derimot svært ofte at jeg savnet pigger ja... Utkjøring av doruller for det lokale musikkorpset viinterstid på Hurumlandet i C-klasse var en opplevelse.

OlaM

Sitat fra: GeirHM på onsdag 15. august 2018, klokken 20:22
Utkjøring av doruller for det lokale musikkorpset viinterstid på Hurumlandet i C-klasse var en opplevelse.

Hvis du ble skremt var det i alle fall lett å gjøre rent etterpå.  :laugh:
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA