Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny bil

Startet av Futurecar, mandag 13. august 2018, klokken 10:39

« forrige - neste »

Futurecar

Hei
Vi vurderer ny tesla X men synes det er en høy investering. Jeg har forsøkt å spørre selgere om holdbarhet på motorer til falcon dører og andre ting men får svar at de ikke vet hvor holdbare de er... når jeg da spør om hva jeg skal gjøre når bilen er 5 år og reklamasjo  er ute så svarer selgeren at 'nei de fleste bytter bilen etter 4-5 år'... hvordan er erfaringene til dere som har disse bilene?
Tenker at vi vil ha bilen i 5-8 år så derfor greit å ha med eventuelt reklamasjonskostnader i vurderingen

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


EL-Chupa

Hei, har ikke selv Model X(men har hatt Model S 14'-17' og 17 ->) Søk opp "Tesla Bjørn" på YouTube, han har Model X og tester alt som er mulig å test, samt å kjøre 100K++ Km per år så han har mye erfaring. Gitt at du har normal kjørelengde på 20-25K km i året vil allerede hans erfaring og slitasje tilsvare 10år+ for oss dødlige. Følger ikke med på X forumet her inne, men han pleide å være aktiv på S forumet da han kjørte S. Kanskje han til og med svarer deg direkte om du prøver? Det er jo umulig å si noe om hva som blir utslitt etter garanti, men han har vel mest erfaring i Norge(vil jeg tro). Lykke til og håper du finner bilen for deg!
Tesla Model S, Sort 75D, VIN: 208506, levering 03.11.17
Tesla Model S, Sort 60, VIN: 46083, levering 25.08.14 - Solgt

Nasatech

Jeg har Model X og har VIN 00076 (som faktisk er tidligere enn Bjørn - men ikke kjørt like langt).

Jeg er veldig fornøyd og dørene har aldri vært noe problem. Har hatt noen småting med bilen, men det har Tesla ordnet raskt og greit her i Oslo.

Det er fortsatt kampanjerente på inventory, så kjøper du nå og får levert i september så får du fortsatt 0.49%. Det har jo mye å si.

Bare å sende PM om du lurer på noe. Har Model X P90D og har kjørt nedover Europa flere ganger, til Danmark 10-12 ganger, til fjellet nesten hver helg om vinteren og kjører også mye med henger.

Beste bilen jeg har hatt!

Espen Hugaas Andersen

Tviler på at det blir store kostnader knyttet til dørene på lang sikt. Hittil har den største utfordringen med falkedørene vært ting som at de gnisser forskjellige steder, man kan se at kromlistene ikke er perfekt linet opp mot hverandre eller at gummipakningene er montert feil. Det har vært lite alvorlige feil som krever at man bytter dørmekanisme eller lignende.

Det mest alvorlig jeg har hørt om er kanskje at en del biler har blitt levert med defekte sensorer som kan gjøre at f.eks dørene slår inn i noe. Men dette er noe man ganske sikkert vil få fikset innenfor garantitiden, og så er det usannsynlig at man vil ha trøbbel med det igjen.

Dørene på bilen min har ikke vært helt perfekte, men det har ikke vært katastrofalt heller, etter 48k km:

1. Ved levering gnisset takforingen mot hengselen på en av dørene, noe som laget lyd. Dette ble fikset på første service.
2. Jeg har oppdaget at når den ene døren er utsatt for kraftig sol over lang tid, så detekterer døren ett objekt som er veldig nært, og døren vil kun åpne seg på gløtt. Jeg tenkte å få fikset dette på neste service. Forventer at de må bytte sensoren i døren, eller noe lignende.
3. For kanskje en måned siden oppdaget jeg at den ene døren har gnisset seg gjennom lakken mot bakre hjulbue på et område på kanskje 1-2 cm^2. Jeg vet dette er utbedret på nye biler ved å sette på en gummiknott eller lignende, og vil be de gjøre dette på neste service. (Det er kun kosmetisk, i og med at det er aluminium.)
4. Det virker for meg som den ene plastlisten nederst på døren samler opp vann når det regner. Når man da åpner døren så drypper det ned kanskje en halv desiliter vann over noen sekunder fra listen. Usikker på om dette er en reell feil som de kan fikse, men tenkte å få de til å se på det på neste service.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

o.b.lix

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 13. august 2018, klokken 13:47
1. Ved levering gnisset takforingen mot hengselen på en av dørene, noe som laget lyd. Dette ble fikset på første service.
2. Jeg har oppdaget at når den ene døren er utsatt for kraftig sol over lang tid, så detekterer døren ett objekt som er veldig nært, og døren vil kun åpne seg på gløtt. Jeg tenkte å få fikset dette på neste service. Forventer at de må bytte sensoren i døren, eller noe lignende.
Opplevd nr 1, fikset på 3 min da jeg var oppom Kokstad en stund etter.

Opplever også nr 2, usikker på hvorfor, for den virker fint i alle andre temperaturer.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Teslabjørn har vel kjørt omtrent 170000km med sin nå? Han har vel ikke barn, så har neppe brukt FWD så mye - hos oss går de opp og ned MANGE ganger til dagen, og det finnes også en del X som taxier, så det må finnes en del erfaringsgrunnlag etter to år i taxibruk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA