Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer Model S75D 2 (Går fra eGolf)

Startet av Apache, søndag 12. august 2018, klokken 17:27

« forrige - neste »

Diravi

Byggekvalitet blir en subjektiv vurdering for de fleste av oss, det nærmeste objektive man kommer er vel aggregerte tall som viser feilstatistikk, forekomst av knirking og interiørslitasje på et representativt utvalg biler etc. Og med byggekvalitet så mener folk også forskjellige ting - noen mener opplevd finish og noen mener den kvaliteten som gjør at bilen fungerer - etter siste definisjon har Toyota høy kvalitet, kanskje ikke etter den første.

Min egen subjektive erfaring: Vår forrige bil var en 2013 Volvo V40 turbo med høyeste utstyrsnivå, og finishen på den ligger nok et par hakk over Teslaen, både hva gjelder materialer i interiøret og karosserispalter. Uten at det har plaget meg nevneverdig i de snart tre årene vi har hatt Model S (2016-mod).

Hva som plaget meg mer var at jeg har hatt en bilberging (wire i giroverføringen hoppet av) og fire utenomservice-besøk til forhandler (hands free-låsefunksjon fusket) med Volvoen. Teslaen har med omtrent samme kjørelengde hatt et knirkende dørhåndtak og en løs bolt i understellet, som begge ble fikset ifbm service. Og etter 50 000 km knirker interiøret i Teslaen omtrent ikke,mens Volvoplasten gjorde det til gangs, på samme kmstand. Da får det være at Volvoen hadde penere sømmer og litt mer tiltalende overflater. Synes uansett at en 2016 Tesla har vesentlig bedre finish enn en tidlig Model S.

Ellers er erfaringene som over: opp til 400 km på sommer med en 70D, men typisk rundt 340-350, på svingete og kuperte Vestland- og Trøndelagsveier. På vinterstid har jeg i verste fall vært såvidt under 300.

Rust: Vi har litt overflaterust i hjulopphenget, ellers ikke - og været på Nordmøre spiser opp biler vinterstid.

Jeg har overflatebehandlet lakken og ville gjort det igjen.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Megaoctane

Dette er kun egne erfaringer etter å ha kjørt en Models 90D 2017 leid i 2 dager fra nabobil. Premium pakke, panorama, luftfjærin, AP2

Utseende: 10 av 10. Facelift gjør hele forskjellen. Designet har de truffet blink på, og er like fin som de dyre tyske mellom store bilene.
Akselerasjon: 10 av 10, umulig å oppleve slik akselerasjon for så lite penger.
Batteri: 10 av 10
AP2: 10 av 10. Vil anta at nyere tyskere også er på samme nivå. Har dette i min Passat GTE, men Tesla sin er hakket bedre. Slipper å røre rattet hver 15 sek.

Interiør: 5 av 10. Dårlige seter. Ble ikke komfortabel. Armlenet er altfor «høy» for slik jeg liker å sitte. Sitter med albuen i koppholderen.
Dårlig ambient belysning i bilen. På nye biler kan man velge mellom 64 farger og lys som går rundt hele bilen og dashbordet, fotbrønner. Her er ambiente belysning kun i dørene skjult under der albuen hviler.

Teknologi: 9 av 10. Svær skjerm, deilig navigasjon, rask og fin. Enkelt og oversiktelige og masse valgmuligheter. Mulig å lagre mange sjåfør innstillinger ikke bare mellom 1 til 3.
Husker hvor man hevet bilen og gjør det når man nærmer seg. Elegant.

Ankepunkter:
For å svitsje til telefon må man strekke seg helt til enden på toppen på høyre side. Virkelig irriterende.
Ingen Apple CarPlay. Telefonen som er koblet til via Bluetooth kan kun styre musikk frem og tilbake, ikke mulig å browse musikken og spillelister på telefon. Andre billigere biler klarer dette fint.
Med panorama taket åpent får man sinnsyk gjenskinn på instrumentpanelet. Direkte trafikkfarlig.
Noen av de dårligste lysene jeg har sett på en bil av nyere modell. Mest sannsynlig må lyktene justeres på bilen jeg leide, og vil ikke anta at dette gjelder alle tesla.
Ryggekameraet er ikke skjult. Blir skitten ved kjøring.
Markeringslinjene til ryggekameraet markerer ikke kantene på bilen. Sett i ryggekameraet så sto jeg mellom linjene på parkeringsplassen, men når jeg gitt ut var ene dekket nesten oppå ene streken.
Fikk ikke parkeringsassistent til å virke skikkelig. Mest sannsynlig brukerfeil.



Konklusjon: måtte jeg kjøpe en elbil idag, hadde jeg kjøpt tesla model s. Ikke noe å lure på. Ankepunktene er småtteri, og bare irritasjonsmomenter.
Skal jeg kjøpe i 2019/2020, så nei. Da blir det en av de andre premium merkene.

Apache

Er det forskjell fra biler fra Norge eller resten av Europa hvis man velger en bil fra https://teslainventory.teslastats.no/
Eller har ikke det noe å si?

Nasatech

England har ikke samme ;)

Men Tesla er ikke veldig behjelpelig med import :(

Kristian O

Sitat fra: Megaoctane på onsdag 15. august 2018, klokken 12:56
Ankepunkter:
For å svitsje til telefon må man strekke seg helt til enden på toppen på høyre side.

Veit ikkje om du er klar over det, men man kan bla gjennom kontakter, ringe, svare, legge på og mute telefon ved hjelp av rattet og uten å sjå på den store skjermen  :)
Det samme gjeld stille temperatur, viftehastighet, takluke og sikkert fleire ting.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

geear

Hvorfor trenger du å spille musikk fra telefonen via blåtann når du har spotify, tunein og dab integrert?

Og som en over her sier så får du opp telefonen i instrumentpanelet ved bruk av scrollhjul på rattet.

Skjult ryggekamera er det få som har, og selv om det kan være digg har det også sine ulemper. Jeg kjører som regel alltid med kameraet på halve skjermen, i stedet for å bruke speilet (dårlig utsyn på X), og det går ikke på VW som har det i emblemet, og ville ikke fungert lenge om de tillot det. Grus og snø inni håndtaket.

Markeringslinjene på min er spot on, så bilen du lånte trenger nok kalibrering. Dette har Tesla helt sikkert prosedyre for, som alle andre biler.

Parkeringsassistent er da suck på alle biler. Det er så forbanna tregt at jeg parkerer på en tredjedel av tiden selv...

jkirkebo

Sitat fra: gr på torsdag 16. august 2018, klokken 21:01
Hvorfor trenger du å spille musikk fra telefonen via blåtann når du har spotify, tunein og dab integrert?

Nja, jeg spiller litt MP3 fra mobilen selv til tider. Har en del musikk der som ikke er tilgjengelig på Spotify.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Apache

Sitat fra: Nasatech på torsdag 16. august 2018, klokken 20:37
England har ikke samme ;)

Men Tesla er ikke veldig behjelpelig med import :(

Jeg så på en ny  bil i dag på nett sammen med selgeren, han sa at den var i Europa og måtte fraktes hit hvis jeg ville kjøpe den. Han sa at det ikke ville være "import" bil. Bare lurte på om noen av dere har vært borti det.

Nasatech

Ja. Har en kamerat som har importert fra Spania. Fungerte jo, men tror det er ganske mye enklere å kjøpe fra Tesla. Særlig inventory som jo har veldig gunstig rente rett fra Tesla.

ahnilsen

beklager hvis dette er en avsporing, eller kapring av tråden. ser for meg at det kan være av interesse..

har begynt på tenke litt på å handle første elbil jeg også.. tenker da spesielt på en Model S med 4x4. helst en 90d, mulig at en 70d (eller 75d?) er nok. men vil at det skal være en 2016 modell for å få med facelift og gratis tilgang på superlader.
da kan det fort bli en "jobb bil" som jeg har lenge.
Men hvordan er det med den tilgangen på gratis lading, er den virkelig så lenge bilen er på veien, eller går den ut når bilen er oppnådd sin levetid som en del fabrikker egentlig anser bilene som ved en alder på 10 år ?
andre ting som er lurt å tenke på? utstyr/utgave/etc?

Chris_G

Sitat fra: ahnilsen på fredag 17. august 2018, klokken 12:52
beklager hvis dette er en avsporing, eller kapring av tråden. ser for meg at det kan være av interesse..

har begynt på tenke litt på å handle første elbil jeg også.. tenker da spesielt på en Model S med 4x4. helst en 90d, mulig at en 70d (eller 75d?) er nok. men vil at det skal være en 2016 modell for å få med facelift og gratis tilgang på superlader.
da kan det fort bli en "jobb bil" som jeg har lenge.
Men hvordan er det med den tilgangen på gratis lading, er den virkelig så lenge bilen er på veien, eller går den ut når bilen er oppnådd sin levetid som en del fabrikker egentlig anser bilene som ved en alder på 10 år ?
andre ting som er lurt å tenke på? utstyr/utgave/etc?

De fleste bilene med facelift er solgt med gratis lading som gjelder første eier av bilen. Det betyr at hvis du kjøper brukt vil den ikke bli overført til ny eier. Kan være greit å være obs på det, og dobbeltsjekke om bilen du kjøper faktisk har lading som følger bilen.

I mange tilfeller kan det være vel så greit å kjøpe en helt ny S75D, og få fri hurtiglading så lenge du har bilen. Det er en del "inventory biler" på vei nå, som er klare til levering innen utgang av september og fra 659.000kr.

alda

Sitat fra: Chris_G på fredag 17. august 2018, klokken 13:58
Sitat fra: ahnilsen på fredag 17. august 2018, klokken 12:52
beklager hvis dette er en avsporing, eller kapring av tråden. ser for meg at det kan være av interesse..

har begynt på tenke litt på å handle første elbil jeg også.. tenker da spesielt på en Model S med 4x4. helst en 90d, mulig at en 70d (eller 75d?) er nok. men vil at det skal være en 2016 modell for å få med facelift og gratis tilgang på superlader.
da kan det fort bli en "jobb bil" som jeg har lenge.
Men hvordan er det med den tilgangen på gratis lading, er den virkelig så lenge bilen er på veien, eller går den ut når bilen er oppnådd sin levetid som en del fabrikker egentlig anser bilene som ved en alder på 10 år ?
andre ting som er lurt å tenke på? utstyr/utgave/etc?

De fleste bilene med facelift er solgt med gratis lading som gjelder første eier av bilen. Det betyr at hvis du kjøper brukt vil den ikke bli overført til ny eier. Kan være greit å være obs på det, og dobbeltsjekke om bilen du kjøper faktisk har lading som følger bilen.

I mange tilfeller kan det være vel så greit å kjøpe en helt ny S75D, og få fri hurtiglading så lenge du har bilen. Det er en del "inventory biler" på vei nå, som er klare til levering innen utgang av september og fra 659.000kr.
Gratis supercharging följer bilen om det är 2016 eller senare (möjligt det gäller tidigare oxå). Från my My Tesla-sida:
"Du har gratis, ubegrenset superlading for din nåværende Tesla-bil. Dette gjelder også for enhver Model S eller Model X kjøpt før 31. januar 2018. Hvis du velger å selge din nåværende Tesla, vil gratis superlading overføres til neste eier."

På 2016-modeller kan du få äkta skinnsäten i bra kvalitet (Next Gen), AP1 software finns oxå i alla bilar (AP kan aktiveras för 30300 kroner om det inte redan är köpt). 2016 var det oxå möjligt att få bilen med alutak, något som gör den ca. 60 kilo lättare än dagens bilar med taklucka och glastak  :)
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

What-a-watt

Dette står det nå:

Fri ubegrenset superlading gjelder kun for den opprinnelige eieren av kjøretøyet og kun for varigheten av det opprinnelige kjøretøyeeierskapet.

ahnilsen

Sitat fra: Whatwatt på fredag 17. august 2018, klokken 14:43
Dette står det nå:

Fri ubegrenset superlading gjelder kun for den opprinnelige eieren av kjøretøyet og kun for varigheten av det opprinnelige kjøretøyeeierskapet.

men det gjelder vel ikke for 2016 eller eldre? det er vel de som har en referal kode? for den følger ikke bilen med videre?

Nasatech

Stemmer. Eldre bilder har gratis lading for alltid. Nye biler har gratis lading så lenge du eier bilen OG bruker referral ved bestilling. Eier nummer 2 og utover får ikke gratis lading.

Etter 16. september får man gratis lading med referral i ett år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA